Dethär med invänjning på gräs..

Pallen

Trådstartare
Finns ju flera storstall, ridskolor och andra verksamheter som inte vänjer in hästarna på gräs innan de släpps på bete utan bara släpper direkt.
Vad jag märkt har de inte fler fångfall eller andra sjukdomar eller liknande jämfört med privatryttare som ökar gräsintaget successivt, dag för dag.

Är vi egentligen allt för nojiga och petiga när det gäller gräs? Måste man verkligen vänja in så som vissa gör? (självklart förstår jag undantag, såsom om man har en känslig häst)

Själv vänjer jag mina hästar innan de släpps på bete. Men tanken slog mig bara att vi kanske gör det i "onödan". Hur stor är risken egentligen för fång eller andra sjukdomar om man inte vänjer in?

Hur gör ni?

Sv: Dethär med invänjning på gräs..

Vi har alltid släppt dem direkt på betet under alla år och har aldrig haft några problem.

För det mesta växer det ju gräs även i vinterhagarna, När det gäller min häst brukar jag inte vänja in med gräs eftersom hon går och gnager på det gräs som kommer upp och då vänjs hennes mage vid gräset innan hon släpps till sommarhagarna.

Gör som du, har en häst med plåtmage som aldrig reagerat.

Det beror ju helt på vad man har för vinterhagar. Har man hagar där det växer gräs som hästen vänjer sig vid succesivt när det kommer upp så behöver man ju inte vänja in på samma sätt som om man har en uppgrusad vinterhage.

Jag har uppgrusad vinterhage eftersom jag tröttnade på leran och då får jag ju också vänja in på ett helt annat sätt.

Jag vänjer normalt sett in under lång tid innan jag släpper våra i gräshage. Vi har inget bete i den bemärkelsen vall utan har lagom bete för våra hästar i form av magrare gräshagar. I år efter att den ena har fått fång i vintras så vet jag inte än om de alls kommer gå på gräs. Allt beror på hur det utvecklar sig med fånghästen. Vanligtvis så har jag en hage där jag vänjer in dem med lite gräs och sedan efter någon månad där med bete först bara en halvtimme och utökar sedan så flyttar jag dem till den större gräshagen. Vi har hästar av naturras och de behöver inget kraftigt bete alls. Jag skulle aldrig släppa våra på en vanlig vall. Jag brukar vanligtvis inte ha hästarna på gräs dygnet runt förren efter midsommar utan de får gå dagtid på gräs och i grushage på natten eller inne eller tvärtom beroende på insektstrycket. Jag har alltid varit livrädd för fång på somrarna också får en av dem fång mitt i vintern :(

Jag har jobbat på ridskola och visst hade vi hästar som fick fång av sommarbetet även där.

Senast ändrad:

Förr har jag inte vant in särskilt mycket, vissa år bara släppt, andra år har de gått och betat lite utanför hagen i små hagar, mest för att jag tyckt synd om dem att de ska äta hö när gräs finns.

I år släppte vi tidigt, precis när gräset kommit i gång efter att läst här om hästägare med känsliga hästar som gör just så. Eftersóm jag har ett gäng islänningar hos mig var de värt ett försök och verkar ha fallit väl ut. De stora får fortfarande hö, men isarna har ratat det.
Så felet, tror jag, är att vi väntar för länge med att släppa på gräset i kombination med för kraftigt bete, med obalans som följd.

Jag har faktiskt aldrig riktigt reflekterat över detta. Jag är uppfostrad med att man i maj någonstans tar ut hästen 15-20 min om dagen för att beta gräs för att magen ska vänja sig. Trodde man gjorde så med alla hästar :D

När jag gick på ridskola fick vi "stallungar" hjälpas åt och ta ut några ponnyer och hästar i taget tillsammans med personalen så de fick beta. Om du red en häst på lektion som inte skulle gå lektionen efter var det samma sak, du blev ombedd att beta hästen en stund efteråt.

Hästägaren till min nuvarande medryttarhäst har ännu inte bett mig att börja med den här rutinen, så hon kanske släpper hästarna direkt, jag vet inte ännu. Så jag avvaktar hennes instruktioner så jag inte betar hästen på eget bevåg och så var det fel ;)

Jag är övertygad om att vi kommer att få höra orsaken till fång ändras många gånger till då det trots allt är så många som kan släppas på ex bete bara rakt av utan problem, de klarar även foderbyten utan problem vintertid mm.

Å som du skriver det är ofta ridskolor, verksamheter, uppfödningar mm som släpper sina hästar på beten. Är övertygad om att det finns ett svar i hur vi håller våra hästar genom ett år.

Ex. ridskolehästar, travhästar, fölmärrar mfl. används. De motionerar regält var dag alt ger di i kombination med att de får inte mer foder än de gör av med och blir på så vis mycket sällan feta och övergödda lagom tills de släppt på betet.

Vi med privathästar har en tendens att överfodra våra hästar i kombination med för lite motion utifrån va de äter och då är de redan mättade av allt redan innan de släpps på bete och blir då feta och får överreaktioner i sina kroppar ganska omgående.

Här tror jag att du är inne på något mycket viktigt. Hästar är gjorda för att röra på sig och äta i förhållande till den rörelsen. När de sedan inte får rörelsen men ett foder som de borde har rört sig kanske tio gånger mer för att behöva så blir det fång. Det är ju vanligt att hästar får fång när de har stått pga av annan skada har jag förstått nu sedan vår drabbades av detta. Jag insåg nog inte riktigt hur vanligt det är förut utan var mer rädd för kolik vid boxvila.

En bra kondition tror jag är superviktigt för att förhindra fång. Det och att hästarna hålls i ett hull som är lagom. Varken åt det ena eller andra hållet men hellre åt det smalare än åt det fetare. Många fritidsryttare rider mindre på vintern, rider frenetiskt vår och höst och släpper sedan på bete på sommaren. Det kan aldrig bli bra att göra så.

Sedan finns det ju alltid de som har större benägenhet att få fång och dessa måste man givetvis behandla på ett sätt så att de slipper få fång. Jag tänker på alla natrurraser som har enormt lätt för att lägga på sig. Det är ju verkligen inte lämpligt att släppa dem på en kraftig klöveråker utan de ska ju ha ett magrare bete. Gräs kan de givetvis äta men man behöver ju inte utmana ödet. Precis som på vintern så ska ju hästarna ha foder utefter prestation.

Jag tror precis som sissu att mycket av fången kan hänga på hur hästarna ser ut i hullet och om dem blir motionerade eller inte.

Mina hästar får inget kraftfoder mer än som belöning när vi trickar och håller på för att dom är pigga och glada ändå och nordsvensken är fet så det räcker. Shettisen försöker jag hålla fin och försöker få ner nordisen i vikt och dom hålls igång under sommaren så gått det går bland alla insekter, 30 grade värme och regn, även fast dom går på bete.

Håller på och vänjer vid gräs nu, även fast jag vet att det kommer lite gräs där dem går nu. Skulle det bli nå fång sen så behöver jag inte gå och fundera på varför jag inte försökte vänja dem innan jag släppte ut dom och så, utan då har jag iaf gjort vad jag kunnat.

Undrar om det är bättre, eller går bättre att "tvärsläppa" hästar på bete som stått på fri tillgång av grovfoder?
Då blir det ett grovfoderbyte (hö till färskt) Men inte någon större skillnad i mängd som hästen äter. En häst som ätit begränsad mängd grovfoder under vintern och sen tvärsläpps på fri tillgång av bete borde ha större risk för fång och magproblem? Jag har ingen aning om det är så men känns ju som att det kan bli mer problem om hästen tvärt helt plötsligt står på fri tillgång på färskt gräs från en dag till en annan.

Vill tro lite på den teorin att mina hästar kommer klara sig bra då de står på rejäl grovfodergiva redan :) Vi börjar ha dem i gräshage ett par timmar per dag innan de sedan står ute dygnet runt, så lite invänjning är det ju men går inte ut och betar dem i grimskaft mer än att de kan ta någon tugga påväg in och ut från hagen.

Måste erkänna att efter att ha jobbat i div tävlingsstall (på hög nivå) samt olika ridskolor så har jag aldrig varit med om att man har haft invänjning på gräs, oavsett hur vinterhagarna har sett ut. Jag har aldrig sett en häst med fång i hela mitt liv.

Måste erkänna att efter att ha jobbat i div tävlingsstall (på hög nivå) samt olika ridskolor så har jag aldrig varit med om att man har haft invänjning på gräs, oavsett hur vinterhagarna har sett ut. Jag har aldrig sett en häst med fång i hela mitt liv.

Det är ju inte dom hästarna som främst får fång. Utan mera lättfödda ponnies. Undantag finns , jag vet ett travarsto som fick varje vår.

Våra går i stor hage där gräset växer upp under våren plus att vi ofta byter från vinterhagen till en 'vårhage' där gräset redan är på väg upp innan de går ut på betet. Vi brukar också ge bakjäst till de som blir lösa i magen av gräset för att hjälpa dem i början.

På min ridskola gick ridskoleägarens mamma som skötte fodringarna i stallet och repade gräs till alla ponnyerna och lade in ihop med höet under våren så de fick vänja sig vid gräs.
Detta var under 90-talet och jag minns inte att någon av ponnyerna hade fång, men några var lättfödda.

Håller helt med du.

Sen brukar de inte gå hela sommaren på bete utan ca 4 v. eller då oxå på lägerverksamhet- där hästarna rids X 2 o sköts/ pysslas med- borta från gräset.

Har de varit överviktiga länge blir risken större med åldern- fång= åldersdiabetes.:grin:

Jag släpper direkt, min häst har inte ro att gå och beta med mig i grimman. Hon kan ta någon tugga annars betyder ju grimma - ut och gå.

Fast det låter jättekonstigt i mina öron. Det är ju ändå ett foderbyte. Byter jag från en viss mängd hö till ett nytt lass med samma mängd är det fortfarande ett foderbyte. Klart att det är ett problem att gå från begränsad giva till mycket gräs som antagligen innehåller mer av allt, många släpper på ett för kraftigt bete. Men just bytet blir lättare om man betar in hästen så det tycker jag inte man ska skippa.

möjligt :D men ingen av shettisarna fick heller även om de gick på kraftigt bete (de var maskotar till hästarna, det fanns även sådana på ridskolorna).

Jag tycker fång-problematiken ökar för varje år, iaf om man läser här.

En stor skillnad är att betet för dessa hästar är en bit in i Juni- inte vårgräs

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 635
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II