Detaljfrågor

Q

qrumelur

Två detaljfrågor om vagnar.
Den första gäller däck/hjul. Man kan på många modeller av rockarder välja mellan luftgummihjul och stålklädda hjul.
Vilket är egentligen bäst?!

Det "känns" för mig som att luft-hjul är mjukare att "sitta på", men då har man ju risken att åka på punka.

Ni som provat både och vad tycker ni?

Det andra jag undrar över är skaklar. Jag har sett vagnar som har jättefint böjda skaklar som går ganska högt. Sen har jag sett såna som har alldeles raka skaklar - vad påverkar vad man ska välja där?

Sv: Detaljfrågor

Dom svängda är ju mer ergonomiska för att hästen ska ha så stor rörelsefrihet som möjligt.
Svårt att få till, många har bara helt raka skaklar:(
Har helt raka skaklar på min vagn och nej det ska vara svängda skaklar.

Gummihjul med luft i kan vara lite mjukare, men har du bra fjädring på vagnen kan man sattsa på ståleker med gummiklätt hjul:)
Risken för punka finns, men den är väl ganska liten, som med en cyckel.

Gummihjul med luft i kan vara lite mjukare, men har du bra fjädring på vagnen kan man sattsa på ståleker med gummiklätt hjul:)
Vill bara säga att har man tex en vagn byggd för maraton så är oftast dämpningen rätt hård som på en rallybil för att tåla maratonkörning och då har åkkomforten fått stryka på foten.
Rejäla luftgummihjul är ju hållbara. :)

Hahaha va fan:D tror aldrig jag fått punka, fast jag e överviktig:angel:
Aja de e väl att man inte tar sig ut på cyckeln så ofta därför däcken håller:D

Men rejäla däck, typ ståleker med luftgummihjul brukar dom flesta ha och det verkar ju funka utan punka:p

Jag har skottkärre hjul på vagnen, ibland är ett par däck nästintill platta när vi kommit hem, det brukar inte göra så mycket, skillnad på 2 å 4 hjul antar jag:grin:
Jag har inte brytt mig om däcken, dom e nästan utan mönster oxå, så de brukar vara att pumpa innan man ger sig iväg på en tur. Skaklarna sitter ändå så illa (på både vagn å pålle) så körturerna e så få. När ska gud skänka mig en billig bra svetsare tro?:angel:

Utan egen erfarenhet men har hört att gummihjulen är mkt bättre på snö/is då dom fäster bättre ,dom andra är hårda och glider .Jag tror att jag läst på det buke.

Kanske det var jag som skrev det :)...Jag köpte luftgummi hjul till min parvagn för just vinterkörning efter bakhjulen "körde om" mig ett antal gånger på plogad väg.

Luftgummihjulen är överlägsna.

Det är dock viktigt att man har rätt ringtryck i "pumphjul" för om dom är för hårt pumpade så blir vagnen "hoppig" och kan studsa en hel del - men med lagom tryck i däcken så är dom däremot kalas.

Jämfört med hårdgummihjulen så har dom lägre marktryck vilket gör att dom är bättre på mjuka underlag, dom sjunker inte ner lika djupt vilket annars gör att vagnen blir onödigt tungdragen (hårdgummihjul är mera lättdraget på hårda underlag men på löst underlag är det precis tvärtom).

Luftgummihjulen får också bättre fäste på halkiga underlag som tex snö och is.

Och slutligen är luftgummihjulen tystare och ger bättre åk-komfort än hårdgummihjulen.

När den gammla gubben Goodyear uppfann "pumphjulen" på 1800-talet så trängde dom snabbt undan äldre varianter på hjul hos såväl hästlösa vagnar (läs bil :D) som på hästvagnar... att sen finns de märkligt teknikfientliga som envisas med hårda hjul är mest bara beklämmande för som sagt var så har de luftfyllda gummihjulen hängt med flera hundra år redan :grin:

Liknande trådar

Körning Jag har fått en fixidé på hjärnan om att jag vill köra in min Welsh cob, så nu letar jag vagnar för glatta livet :o Men vad vill jag...
Svar
5
· Visningar
2 946
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har efter några års frånvaro från träning och tävling äntligen möjligheten att komma igång igen med mina hästar =) Har två sadlar...
Svar
6
· Visningar
5 834
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka