Det värsta jag varit med om...

Sv: Det värsta jag varit med om...

Har inte sagt annat, men hundägarna till de som "pekar finger" är oftast de som tycker att andra har så hemska hundar.

men om en hundäger med en hund som räcker finger har den kopplad så är de åtminstonde medvetna om sina brister, och det anser jag är ett steg i rätt riktning!

Absolut!

Själv hade jag inte gillat om någon av mina hundar springer och "pekar finger" och jobbat bort detta.

Det är ju som att låta barn springa och räcka ut tungan åt folk när man går på stan. Är ouppfostrat och ser mkt otrevligt ut. Detsamma gäller hundar tycker jag.

Men vi har ett lysande ex. på en kändis som bor i vårt område. Hans goldenhane är en riktigt jäkel på att sträcka ut tungan och peka finger åt min kompis schäferhane. Golden är alltid kopplad, men det är inte för att kändisen vet att hans hund retas utan för att han inte har någon som helst fungerande inkallning.
Dessa hundar möts ganska ofta, då båda bor i området. Efter ett antal träffar så tröttnade schäfern på att hela tiden bli lipad åt, Han gjorde ett utfall, på avstånd, och kändisen tittar förvånat upp och säger till min kompis. med ett flin - Oj, då, vilken sur kille Du har.
Själv var jag med denna gången och såg redan långt innan hur denna golden går emot oss och gör allt för att provocera schäfern, vilket lyckats då han gjort det flera gånger innan.

Kändisen skulle bli väldigt förvånad om han såg vad vi och schäferhanen ser varje gång vid dessa möten. När vi berättade om det för honom så ser han ut som ett frågetecken och säger att men min hund är ju jättesnäll och älskar alla. :angel:

Dock har kändisen berättat att golden ofta råkar hamna i klistret. Jag sa det till honom att det beror inte på hundarna han möter utan det beror på att hans golden tigger om bråk. :D

Senast ändrad av en moderator:

vacasso skrev:
Lyft aldrig upp bara en hund, ska man lyfta någon ska man lyfta båda, den som lyfts hamnar i direkt underläge och den andra hunden kan gå på iallafall.
Sen skulle jag faktiskt inte vilja lyfta upp en okänd hund bakifrån, vad är det som säjer att hunden inte tvärvänder och biter mej i ansiktet?

vad bör man göra då enligt dig?
Jag lyfte upp min yngre tiks bakben eftersom min äldre tik hade gett sig för länge sen och den yngre höll sig kvar ändå.
Stora tiken sprang därifrån, borde jag låtit den lilla bita den stora sönder och samman för att jag var ensam?

Nä, jag hade inte heller velat ha en sådan slyngel!...
Min hund är en kanintax, och just nu inne i fasen "bjäbbig knähund"

Jobbar för fullt på att få henne att sluta med det...inte överdrivet förtjust i att ha en liten byracka som skäller åt alla hon ser... Men hon smyger åtminstonde inte med det! ;)

Man får ha i åtanke att många som kanske har hund för första gången inte har lärt sig "läsa hund" än, och då är det ju bra att som du gjorde påpeka det för ägaren. För vet man inte att något är fel är det svårt att arbeta bort det!

Jag känner till ägarna till schäfern, och de sa att den aldrig någonsin varit dum med någon hund förut, så troligtvis fick de sig en tankeställare och i fortsättningen har den kopplat. (om det nu va så som de sa, så att det bara var en undanflykt)
Husse till den hunden hade väldig pli på den, synd bara att han råkade försvinna just när detta hände.
Schäferägaren var mycket tagen efter alltihop så jag tror inte att de försöka komma undan eller att de är oansvariga.

Alla har nog fått sig en läxa, och jag går nog inte förbi där mer......
men ruskigt var det......fy fan......

Hur gick det med din hund då? Har ni varit hos veterinären?

Hej måste bara fråga hur det gick med din hund och om den mår bra nu?

Jo, vi var till veterinären och han har bara fått sår som läker fint.
Var öm i bakdelen men nu är han pigg igen.
En otrolig tur....jag fattar inte att han kom undan några större skador, den tjocka pälsen skyddade kanske lite, men den blev tunnare nu :crazy:

Tack till alla som brytt sig, ni är underbara :love:

Hej!
Har också en helt underbar beardis kille som är världens goaste och smartaste hund. Kommer alltid överens med andra hundar. Tyvärr har han nu pga 2 bristande hundägare blivit mkt mer på sin vakt. Första gången han blev anfallen var han ca 1 år. Det var en stor vit schäferkorsning som tidigare skällt mkt på både oss och Yatzy. En dag träffade vi på hunden i skogen med hans husse. Hunden slet sig och kom rakt på oss. Hoppade direkt på Yatzy men fick som tur var bara tag i pälsen. Min sambo kunde dra bort hunden och den var som tur var inte alls aggresiv mot oss utan gav sig.

Andra gången var han ca 2 år och en klasskompis till mig (veterinärstudent) har en Sheba som hon vet är aggresiv som bara den mot andra hundar. Ändå var den lös ute!! utan uppsyn!! Och hoppade på Yatzy direkt. När jag försökte dra bort huden så högg den mot mig så jag släppte av ren reflex. Min sambo drog då tag i hunden som högg han i handen så han fick sår trots tjocka vinterhandskar. Ägarinnan mumlade ur sig nåt om att det inte var hon som släppt ut hunden. Men gjorde först ingenting innan hon äntligen tog tag i hunden och lyfte upp den.

Efter detta så har Yatzy börjat skälla tillbaka på hundar som skäller på honom, innan brydde han sig inte. Dessutom har han blivit mkt mer försikigt med nya hundar. Och om han ser Sheban så blir han galen, skäller som bara den och gnäller. Känns så himla trist att våran fina vovve ska behöva bli sån här för att dom inte kan kontrollera sina hundar. :(

Läste på lite om Sheba efter och de är tydligen lite kända för att vara svåra då det är en jakthund med mkt instikter och detta är en tjej på 20 år som har den och det är hennes första hund.

Både gångerna har vi övervägt att anmäla men sagt att om vi ser hundarna lösa igen eller något mer händer ska vi defenitivt göra det. Speciellt i det andra fallet där hunden var aggresiv även mot oss övervägde vi det noga. Det första vovven gav sig ju snabbt när den var fast. Det jag ångrar idag är att vi inte tog kontakt med ägarna efteråt och sa vad vi tyckte om det hela. :devil:

Så nu väntar några år med att få våran vovve att sluta skälla igen. :crazy: Stackarn försökte ju inte ens försvara sig utan litade helt på att matte och husse skulle hjälpa honom. :love:

/Maria

Usch vad hemskt! En hund som flyger på andra hundar ska man inte ha lös om man bor nära en väg där andra människor promenerar! Det är respektlöst mot andra människor (och hundar). Ska man ha den lös så kan man ha staket runt tomten isåfall, tycker jag!

Har själv varit med om nästan samma sak fast då hann inte hundarna gå till anfall men jag blev nog så rädd ändå.
Jag har stor respekt för större hundar då jag blivit biten ordentligt av en schäfer när jag var yngre.
Var ute & promenerade med min Border collie som jag hade i koppel & då kommer det utrusande 2 stora blandraser (troligtvis mellan schäfer/rottis) från en gård, ena ställer sig rakt framför oss & blottar tänderna & den andra står lite snett bakom & gör detsamma.
Kroppsspråket säger: "Rör ni er det minsta lilla så smäller det!"
Så jag står helt stilla (typ paralyserad), min lilla (i jämförelse) hund trycker sig mot mig för att få skydd. Tillslut kommer hundarnas ägare ut & kallar hundarna till sig. Som tur är lyder dom.
Jag fortsätter gå & då släpper allt & jag börjar storgråta.... :cry:
så jävla rädd jag var!! Tänk vad som kunde ha hänt...
Hade aldrig klarat av att få bort 2 stora hundar från min "lilla" hund & tänk om de även attakerat mig?!

Nä, jag tycker det är oansvarigt att ha sådana hundar lösa utan uppsikt! :mad:

Jag tycker beardisar är helt underbara i psyket, min beardis kille är alltid jätteglad när han träffar andra hundar, inte påflugen eller vild, han bara nosar och svansen viftar ......Bryr sig inte heller om människor som inte hälsar på honom, man kan gå genom en folksamling och han stannar inte och snusar på en enda.
Dessutom är de ju så underbart söta!! :love:
Min fick idag en skarf som det står "mattes älskling" på.....tyckte den var så söt!

Hehe...håller med. Fast min beardis älskar alla människor med och blir ledsen när inte alla älskar honom. ;) Han vill helst pussa alla. Och så är han så klok med dom som är rädda och småbarn. Medan oss kan han slänga sig över. Och så är han så gullig mot våra andra djur. Tittar dom aldrig i ögonen och använder hela hundspråket för att visa att han inte är farlig. :love: Min bäbis fick en scarf i julklapp av min kompis som det står "För cool för lydnadskurs". En liten pik kankse. :o

ALLA borde ha en beardis. Det enda "negativ" är väl att dom är så fästa vid sin familj så om man inte kan ha dom med sig kanske man ska skaffa en annan ras. Beardis/Labbe korsningar är också gulliga. Var en sån (min systers hund) som gjorde att vi fastnade för beardisar. Och förhoppningsvis blir det en till snart. (Ska bara övertala pojkvännen) :bump:

/Maria

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka