Det värsta jag varit med om...

J

jahaja77

måste bara skriva av mig lite.......

För någon timme sedan var jag ute och gick på promenad med min bearded collie, världens underbaraste hund som jag haft sedan han var liten.

När jag var på väg hem går jag förbi ett hus som jag gått förbi 100 gånger förut. Då ser jag att det kommer en jätte schäfer (långhårig dessutom, han såg ännu större ut då :smirk: ) i full fart lös mot min hund (som jag givetvis har i koppel)
Schäfern flyger på min hund och börjar hugga och dra i honom, min hund har inte en chans att försvara sig, han är som en vante i käften på den hunden. Jag får världens panik och gallskriker och gråter och ropar efter hjälp eftersom ägarna inte syns till.

Då kommer matte till den hunden ut och skriker och försöker få tag i honom, men lyckas inte, hunden är helt vansinnig och hugger allt vad han kan i min hund, tar tag över ryggen på honom och lyfter honom och ruskar allt vad som går på huvudet, släpper taget och flyger på min hund igen, morrar och drar och hugger honom. Matte till schäfern skriker "gå hem" m.m men hunden lyssnar inte.....jag står och håller i kopplet och ser hur min älskade hund, mitt allt här i livet, håller på att gå i tusen bitar. Jag försöker i vild panik få tag i schäfern men han är helt tokig. hälften av all min hunds päls (och det är ju mycket som tur är) hänger kring schäferns käft.
Schäfer ägaren skriker "vad gör vi, vad gör vi!!!!!!!!!!!!! " till slut måste hon springa in efter hundens husse, och hittar honom inte först, men tillslut kommer han ut och får tag i hunden efter ett tag. Detta kändes ju som en evighet, först när jag var själv med bägge hundarna, sen medan hon försöker få tag i honom, sen medans hon letar efter husse, sen innan husse får tag på hunden. Hunden var vansinnig hela tiden och bara högg och drog.
Nåja, när den hunden gått in så faller min hund ihop, det blöder kraftigt ur munnen på honom (bitit sig i tungan) ögonen är stora som tallrikar och han ligger bara helt stilla. Jag tar i ena tassen på honom och känner att hela benet är alldeles stelt, hela hunden var stel, och alldeles stilla.
Jag gråter så tårarna forsar, och matten till schäfern är helt förtvivlad. Efter några minuter börjar min hund slappna av och andas normalt igen, han får vatten och sen börjar jag gå hemåt.
Jag är så panikslagen att jag bara storgråter.

trots allt verkar min hund klarat det bra, men frågan är hur rädd han kommer att bli andra hundar. Min hund har alltid varit snäll mot alla hundar och människor, han bryr sig inte ens om han går förbi en annan hund, världens änglahund är han.
åsså händer detta......pälsen är allt annat än vacker, och jag undrar just hur han kommer att vara imorgon, ganska mörbultad antar jag
Ska undersöka honom en gång till nu......

Var bara tvungen att skriva av mig.......det var så otroligt hemskt.

Sv: Det värsta jag varit med om...

Jag hade åkt till veterinären med honom. Dels för att han kan ha infekterade sår och för att de skall kunna titta på honom så att inga inre skador har skett.

Din stackare vad uppskakad du måste vara!

Ta sedan kontakt med hundägaren, de får betala vet.besök och alla omkostnader. Det var deras hund som orsakade skadan.

Polisanmälan kanske också är befogad. Vilken galen hund!

kram till dig din stackare och till hunden.
han måste vara chockad.

Men åhhh, jag kan tänka mig din puls när detta hände... :crazy:
Är du säker på att hunden inte har några allvarligare skador? Kanske vore det inte fel med vet.kontroll trots allt? Har du koll på hundägaren (namn etc)?

Jag har ringt till veterinär men han sa bara att jag kunde vänta tills på måndag, hundar är tåliga djur. Fick prata med han i 15 sekunder typ sen sa han hejdå. SUCK!!

Hittar några småsår, ett sår är på ena pungkulan, hur ont kan det ha gjort.....ska fråga min sambo vad han tror hi hi!

Han äter och dricker och verkar inte halt iallafall så jag måste nog avvakta tills imorgon och är han sämre då så bär det av till veterinären, om jag så måste dra upp veterinären ur sängen....

jo, jag känner till schäfer-ägaren lite, så jag vet ju vilka de är, och de sa ju såklart att jag skulle höra av mig om det blev något.

Är helt skakis än, schäfer-matten sa att hon trodde min hund redan vad död..... :eek:

Hemskt! :eek: Hoppas hunden din har klarat sig ur det här rätt så lindigt iaf..

Men lite "tur" att schäfer-ägarna verkar sjyssta ändå.. Eller?

verkar schyssta?
Att säga att jag ska höra av mig om han fått några skador är väl det minsta man kan säga när man han en sån hund lös och som nästan biter ihjäl hundar som går förbi.
Vad skulle hänt om inte husse i huset varit hemma?
troligtvis hade min hund varit död......

förstår hur hysterisk du måste ha blivit, har själv reagerat så när min mammas lilla tibetanska spaniel blivit anfallen av 9! hundar(stora) :eek:
Ett tips som du kanske redan vet om(?) är att ta tag runt den anfallandes,(eller båda hundarnas midjor om man är 2) midja och lyfta upp bakbenen.
jag har gjort så när min hanhund blev påflugen av en amstaff/pitbull hund som vägrade släppa eller som när mina tikar flög igop.
Det funkar alltid

Åh fy :( tur att ägarna till den andra hunden erkar någorlunda vettiga iaf! Min beardis blev påflugen av en stor border collie när han var valp och fick en spricka i nosbenet :( ägaren sa ingenting trots att hon är veterinär.

Pitbull skrev:
Ett tips som du kanske redan vet om(?) är att ta tag runt den anfallandes,(eller båda hundarnas midjor om man är 2) midja och lyfta upp bakbenen.
jag har gjort så när min hanhund blev påflugen av en amstaff/pitbull hund som vägrade släppa eller som när mina tikar flög igop.
Det funkar alltid

Lyft aldrig upp bara en hund, ska man lyfta någon ska man lyfta båda, den som lyfts hamnar i direkt underläge och den andra hunden kan gå på iallafall.
Sen skulle jag faktiskt inte vilja lyfta upp en okänd hund bakifrån, vad är det som säjer att hunden inte tvärvänder och biter mej i ansiktet?

Ja, på tal om schäfer-ägare..... :mad:

Igårkväll var jag ute sista rundan med Arne som är en lite dvärgpinscher. Gick en runda runt en gräsmatta, Arne är lös, går vid min sida, ser att grannen är ute med sian två schäfrar, ena har han alltid i koppel, men inte den andra. Innan jag visste ordet av, jagade den lösa hunden Arne runt, runt på gräsmattan.... :eek:

Jag försöker ta det lugnt, ägaren skriker på sin hund, som inte kunde brytt sig mindre... Arne skäller, och visar så gott han kan att han INTE är med på det.. :( Arne gnyr till, då sätter jag mig på huk, och kallar in honom, han kommer, med schäfern i hasorna, jag fångar upp honom i farten, schäfern tyckte han skulle hoppa på mig istället, men då ställde jag mig bredbent, RÖT åt honom att GÅ BORT HÄRIFRÅN NUUUU!!! Och pekade med hela armen, och fingret mot hans ägare... Då fattade han att det inte var lönt... ARGGGG!!! Sen gick vi in, med adrenalinet i topp :D

Samma hund har tidigare gjort utfall mot Arne, men som tur var, var de på olika sidor ett galler.... :cool:

Vad gör man åt sådana ägare? Hade han sagt åt mig för att jag inte hade koll på min hund, eller sagt till mig att inte säga till hans hund, så hade han fått se på andra bullar!! Han kanske bara har ett koppel? :p

För att få stopp på ett bråk kan man behöva dra bort en av hundarna. Man tar då tag i den som är minst "på". Alltså, är det din hund som blir påflugen och du anser att du har ganska bra koll på den, så tar Du tag i den andra hundens bakben, med bortvänd ansikte. Det allra bästa är om man har koppel så sätter du det som en snara runt bakdelen och drar. Det gör ont! Och det ger en chans att hunden som har snarar släpper greppet om din hund och då kan du kommendera bort din hund.

Jag står inte och kollar på om hundar slåss, jag går in och försöker bryta. På gott och ont. :smirk:

fy fan ! tur att det inte gick värre än det gjorde . hade ett hemskt möte med en stor hund för ett tag sen båda gick kopplade på varsin sida av vägen när hunden helt plötsligt gjode utfall mot min . hon skrek till och hoppade i diket men som tur va va ägaren till den större hunden mkt bra man märkte att han hade koll. han hade bara inte märkt att jag kom men sen höll han skickligt in sin hund . man kan ju dock tänka sig vad som hade hänt om den hunden hamnat i fel händer. han bad om ursäkt och sa att jag fick komma förbi ( han bodde elldeles där det hände) om hon blev rädd för större hundar, men cool som hon är blev hon inte d :D

ANMÄL!!!

Och försök se så att den schäfern får koppeltvång, kanske t.o.m. munkorgstvång eftersom den kvinnliga ägaren inte verkar klara av hunden.

Hoppas din hund inte får fågra bestående men, förstår att det måste kännts hemskt!

Hälsningar/Tina

Speciella_tina skrev:

prinsessfeminist skrev:
Polisanmälan kanske också är befogad.

Alltså, jag fattar inte varför folk alltid måste skrika "anmäl!" direkt något missöde sker med en hund inblandad?

Jag uppfattar inte schäferägaren som oseriös av trådskaparens berättelse att döma.

Jättetrist och jätteobehaglig händelse, verkligen. *ryser*
Hoppas hunden klarar sig oskadd, både fysiskt och mentalt. Schäferägarens ägare är naturligtvis skyldiga att stå för veterinärkostnader, och jag uppfattade det som att hon var intresserad av hur det gick med hunden osv. Så VAD HJÄLPER EN ANMÄLAN i det här fallet? :confused:

Innan man vet alla detaljer - ni vet ju inte ens hur pass skadad bearded collien är - kan man väl vänta med att rekommendera anmälning hur som helst tycker jag.

Om schäfern helt oprovocerat kastar sig över en annan hund och näst intill sliter den i stycken anser jag att det ska anmälas, JA!

Inte för att på något vis hänga ut schäfern eller dess ägare, utan för att den hunden får INTE gå lös!

Det slutade bra denna gången, men hur går det nästa gång??

/Tina

Speciella_tina skrev:
Om schäfern helt oprovocerat kastar sig över en annan hund och näst intill sliter den i stycken anser jag att det ska anmälas, JA!

Vad är det jag missar i den här tråden? Jag måste tydligen vara synskadad eller ha problem med läsförståelsen, eftersom jag inte uppfattar vem som slitit vem i stycken? Visa mig gärna var det står! ;)
För jag kan bara läsa att hundens PÄLS blev sliten i stycken. Vilket är hemskt i sig, och jag tycker verkligen synd om den stackars hunden som blev påhoppad. :(

Men innan man slänger ur sig "ANMÄL!" i tid och minut tycker jag det bör vara lite mer befogat.

Jag tolkar historien som att schäferns matte brast i uppsynen, och bör hålla koll på sin hund samt följa upp hur det går med bearded collien och stå för eventuella veterinärräkningar. Sedan bör hon hålla bättre koll på sin hund så att ingen fler hund behöver drabbas. :crazy:

Vad ska hon anmälas för, och vad ska en polisanmälan göra för nytta? Munkorgstvång/koppeltvång/avlivning? Oavsett om vi vet vilka skador som uppstod eller inte? *suck*

Undrar om det är modernt att polisanmäla folk hit och dit... eftersom "alla" tar upp det hela tiden :confused: (tycker jag)

Tja, jag skrev att polisanmälan kanske är befogad.

Det beror på omständigheterna, anser jag. Visar det sig att hundägaren inte är intresserad av att ta ansvar för händelsen så kanske polisanmälan kan vara rimlig.

Kan man göra upp i godo, fine. :smirk:

*håller med*
Men jag ser ingen anledning till anmälan om ägaren tar sitt ansvar och betalar eventuella skador.

Och vem ska avgöra om schäfern gör detta oprovocerat?

Möter så mkt hundägare som inte ens märker att deras hundar går och "pekar finger" åt andra och så blir ägaren förvånad att mötande hundar ibland blir förbannade. Klart som sjutton de blir.

Jag är såå trött på ordet oprovcerat. Det är få hundar som agerar utan provokation. Sedan kan provokationen vara olika stor ,innan hunden reagarar, men det beroende på hundens tidigare erfarenheter.

Det står ständigt i media att hunden anföll helt oprovocerat, men vem har varit där och varit så pass kunnig att läsa av 2 hundar samtidigt i ett möte??

Senast ändrad av en moderator:

är man inte så mycket ledare över sin hund att den låter bli att anfalla en kopplad hund som räcker finger så ska man ha den kopplad!

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka