“Det var nog få som var imponerade”

Jag är också sjukt trött på att de inte tar upp incidenter som inträffar runt tävlingarna och att de inte som kommentatorer (då syftar jag främst på experterna) tar sin del av ansvaret att upprätthålla ridsportens social licence to operate genom att påtala saker som spöanvändning eller när Martin Fuchs häst gjorde en liten utcheckning i derbyt i Falsterbo - det hade kanske varit intressant för tittarna att få veta att det var just den hästen han var i blåsväder med för något år sen(?) och fick böta för spöanvändningen medan han nu löste det betydligt bättre?

Där måste jag faktiskt ge A-M en eloge för att hon oftast förfasar sig när ryttarna drar på med spöt medan Lotta istället för att förklara eller fördöma bara viftar bort det?

Möjligt att A-M var lite mer förfasande eller åtminstone nämnde något förut, men har inte hon också rättat in sig i Björes struts-strategi gällande spörapp/bestraffning/olämplig ridning numera? På GCT i Stockholm var det i alla fall en sjukt pinsam tystnad tills de blev tvingade att ta upp och säga någonting om ett rejält missnöjesrapp (flera minuter senare) för att en massa tittare hörde av sig.

Och jag kanske blandar ihop det, men var det inte A-M som nyligen "lärde ut" under allt sitt malande att de spön som ryttarna använder sig av, de gör faktiskt inte ont på hästen? Ungefär som att eftersom det inte är ett tortyrredskap typ spikklubba med vassa järntaggar, så är det ingenting alls.

Rent generellt är ju ridsport mer eller mindre omöjligt att titta på via SVT pga deras usla kommentatorer. Hur kan man år efter år låta den här situationen fortgå. Vilken annan sport hade man låtit det fortgå inom?
Pladdermajan som reportaget handlar om imponerar ju inte direkt och med Lotta Björe som bisittare blir det inte bättre då hon nuförtiden mest verkar ha ett behov av att försvara dåligt beteende från ryttarna.
Dressyren ska vi inte prata om den är ju så usel så jag slutat titta helt. Jag lovar jag kan räkna till 9 så jag behöver ingen utbildning inom det och jag tror att 99,99% av de som tittar har gått den kursen i grundskolan. Där är det dessutom ännu mer försvar av stundtals ren misshandel.
Det är dags för SVT att skärpa till sig rejält.
Jag har i princip helt slutat titta på ridsportssändningar, mycket på grund av att det är så otroligt dåliga kommentatorer.
Jämför mycket med formel 1 där kommentatorerna är helt fantastiska. Sätt Janne Blomqvist på ridsporten och han skulle kunna få framridning på klubbnivå att vara nagelbitande.

Jag har i princip helt slutat titta på ridsportssändningar, mycket på grund av att det är så otroligt dåliga kommentatorer.
Jämför mycket med formel 1 där kommentatorerna är helt fantastiska. Sätt Janne Blomqvist på ridsporten och han skulle kunna få framridning på klubbnivå att vara nagelbitande.
Verkligen! De är liksom raka med vad som händer och har inga problem med att ge egna bedömningar på incidenter, vems fel de tycker det var och varför. Samtidigt som de kan ge korta förklaringar till saker som downforce, däckens degradation osv så det inte blir alltför invecklat.

Jag tittar hellre på fotboll faktiskt även att jag inte riktigt fattar det här med offside och ingen förklarar reglerna ;)

Håller med, F1 har verkligen kompetenta kommentatorer. Blev även positivt överraskad av Sky's kvinnliga reporter som intervjuade topp tre efter sprinten, vilken kunskap som gjorde att hon kunde ställa mer tekniska frågor! :love:

Men håller med om att AnnaMaria i alla fall tidigare kändes som den som mer var på hästarnas sida när det kom till att reagera på/ge en röst till de som reagerar på fult bruk av spö eller dålig ridning. Jag tycker att det är skrämmande hur blasé det behandlas av kommentarer. En sport som inte skyddar sina utövare (hästarna) är inte en skyddsvärd sport.

Håller med, F1 har verkligen kompetenta kommentatorer. Blev även positivt överraskad av Sky's kvinnliga reporter som intervjuade topp tre efter sprinten, vilken kunskap som gjorde att hon kunde ställa mer tekniska frågor! :love:
Naomi Schiff? Hon är guld, speciellt skänt att ha grym kvinnlig representation när Danica sprider sin pick-me-dynga. /halvt OT

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När Sverige tog guld i laghoppningen i OS i Tokyo skrev de historia. Det menar SVT Sports reporter AnnaMaria Fredholm. – Jag skakar på...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 916
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 491
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka