“Det var nog få som var imponerade”

... men varför får hon fortsätta? Det hoppar grodor ur Annamaria mest hela tiden, och mest irriterande av allt är att hon uttalar sig om saker som hon inte vet något om.
Är det enbart jag som stör mig på detta?
Jag tycker nog Lotta Björe är värre. Hon är ju ändå expert, men har ju sällan mer att erbjuda än ”Aah, precis så svårt är det!” i form av analys. Det måste väl finnas andra alternativ?

Det jag tycker är anmärkningsvärt är att det i t.ex hockey inte skulle finnas på kartan att ha en kommentator som inte är insatt i sporten. Är det någon som vet någon sport där de gör likt ridsporten?

Jag tycker faktiskt inte att en kommentator i TV eller radio nödvändigtvis måste vara/ha varit aktiv i sporten, en skicklig sportjournalist vet hur man läser på ordentligt och utnyttjar bisittaren på rätt sätt (tex Christer Ulfbåge när han kommenterade EM i fälttävlan tillsammans med Viktoria Carlerbäck) och TV4 testade ju greppet att använda anställda som var hästmänniskor men inte sportkommentatorer för några år sen och det var ännu töntigare.

Med det sagt så tycker jag inte att A-M är bra som kommentator men det har mer att göra med att hon blir gapig och pladdrar sönder sporten (det är TV - inte radio!!) och dessutom häver ur sig felaktigheter alldeles för ofta. Rörig helt enkelt och jag tycker inte Lotta Björe tillför så mycket heller längre.

Däremot tycker jag A-M gör en hel del bra intervjuer, hon kommer med vettiga följdfrågor och verkar inte bara starstruck som Maria Wallberg så om jag fick bestämma skulle jag byta plats på de två och byta in en ny expert som vågar vara lite kritisk och frispråkig när det behövs, typ som när Lasse kommenterar fälttävlan.

Jag tycker faktiskt inte att en kommentator i TV eller radio nödvändigtvis måste vara/ha varit aktiv i sporten, en skicklig sportjournalist vet hur man läser på ordentligt och utnyttjar bisittaren på rätt sätt (tex Christer Ulfbåge när han kommenterade EM i fälttävlan tillsammans med Viktoria Carlerbäck) och TV4 testade ju greppet att använda anställda som var hästmänniskor men inte sportkommentatorer för några år sen och det var ännu töntigare.

Med det sagt så tycker jag inte att A-M är bra som kommentator men det har mer att göra med att hon blir gapig och pladdrar sönder sporten (det är TV - inte radio!!) och dessutom häver ur sig felaktigheter alldeles för ofta. Rörig helt enkelt och jag tycker inte Lotta Björe tillför så mycket heller längre.

Däremot tycker jag A-M gör en hel del bra intervjuer, hon kommer med vettiga följdfrågor och verkar inte bara starstruck som Maria Wallberg så om jag fick bestämma skulle jag byta plats på de två och byta in en ny expert som vågar vara lite kritisk och frispråkig när det behövs, typ som när Lasse kommenterar fälttävlan.

Och hon måste lära sig att inte skrika rakt ut när någon trillar av!

Håller med om att hon är duktig på intervjuer, borde definitivt nyttjas mer där!

Sen är det ju inte bara A-M, Byström är inte superrolig att lyssna på heller…

Lars Christensson hade varit en bättre expertkommentator i både dressyr och hoppning än Björe och Byström även om det inte är "hans" grenar, alltid behaglig att lyssna på och initierade tillägg utan att babbla sönder sändningen.

Så skönt med någon som har en naturlig känsla för när det är läge att bara hålla klaffen och låta tittaren titta, och fattar när det kommer naturliga pauser där intressanta och kunniga kommentarer passar in och förhöjer det allmänna intrycket. Det borde ju vara tillåtet att ha kommentarer som också är givande för den insatta publiken, allting ska väl inte behöva dras ner på nivån att det ska vara anpassat för människor som aldrig varit nära en häst men som plötsligt en dag tänker "åh, dressyr i fyra timmar på SVT! Här bänkar jag mig med popcornen så ska jag lära mig en massa om hur detta funkar.".

Som om man i fotboll och hockey alltid skulle vara tvungen att ha med en kommentator som - varje sändning - går igenom hur offsideregler fungerar och vad de olika linjerna på planen innebär, så att alla som inte känner till något om sporten känner sig omhändertagna.

Rent generellt är ju ridsport mer eller mindre omöjligt att titta på via SVT pga deras usla kommentatorer. Hur kan man år efter år låta den här situationen fortgå. Vilken annan sport hade man låtit det fortgå inom?
Pladdermajan som reportaget handlar om imponerar ju inte direkt och med Lotta Björe som bisittare blir det inte bättre då hon nuförtiden mest verkar ha ett behov av att försvara dåligt beteende från ryttarna.
Dressyren ska vi inte prata om den är ju så usel så jag slutat titta helt. Jag lovar jag kan räkna till 9 så jag behöver ingen utbildning inom det och jag tror att 99,99% av de som tittar har gått den kursen i grundskolan. Där är det dessutom ännu mer försvar av stundtals ren misshandel.
Det är dags för SVT att skärpa till sig rejält.

Rent generellt är ju ridsport mer eller mindre omöjligt att titta på via SVT pga deras usla kommentatorer. Hur kan man år efter år låta den här situationen fortgå. Vilken annan sport hade man låtit det fortgå inom?
Pladdermajan som reportaget handlar om imponerar ju inte direkt och med Lotta Björe som bisittare blir det inte bättre då hon nuförtiden mest verkar ha ett behov av att försvara dåligt beteende från ryttarna.
Dressyren ska vi inte prata om den är ju så usel så jag slutat titta helt. Jag lovar jag kan räkna till 9 så jag behöver ingen utbildning inom det och jag tror att 99,99% av de som tittar har gått den kursen i grundskolan. Där är det dessutom ännu mer försvar av stundtals ren misshandel.
Det är dags för SVT att skärpa till sig rejält.
Exakt, problemet med Lotta Björe är att hon är så otroligt mån om att inte kritisera nån att hon inte säger nånting intressant. Inte ens i stil med ”Oj, där kom de nära, men hästen är kvick och löser det!” för då skulle det indirekt vara kritik mot ryttaren som la hästen fel. Det går ju att förklara vad som händer utan att göra ner ryttaren eller hästen, men det känns oftast som att hon inte ens gör det. När det blir fel säger hon bara att ”Jaaa, det är är så små marginaler.”.

Exakt, problemet med Lotta Björe är att hon är så otroligt mån om att inte kritisera nån att hon inte säger nånting intressant. Inte ens i stil med ”Oj, där kom de nära, men hästen är kvick och löser det!” för då skulle det indirekt vara kritik mot ryttaren som la hästen fel. Det går ju att förklara vad som händer utan att göra ner ryttaren eller hästen, men det känns oftast som att hon inte ens gör det. När det blir fel säger hon bara att ”Jaaa, det är är så små marginaler.”.
Ja, hon har sjunkit till Gunilla Byströms nivå på senare år, jag tycker hon var vassare förr.

Jag är också sjukt trött på att de inte tar upp incidenter som inträffar runt tävlingarna och att de inte som kommentatorer (då syftar jag främst på experterna) tar sin del av ansvaret att upprätthålla ridsportens social licence to operate genom att påtala saker som spöanvändning eller när Martin Fuchs häst gjorde en liten utcheckning i derbyt i Falsterbo - det hade kanske varit intressant för tittarna att få veta att det var just den hästen han var i blåsväder med för något år sen(?) och fick böta för spöanvändningen medan han nu löste det betydligt bättre?

Där måste jag faktiskt ge A-M en eloge för att hon oftast förfasar sig när ryttarna drar på med spöt medan Lotta istället för att förklara eller fördöma bara viftar bort det?

Ni som önskar er Steffi måste nog inse att det inte kommer hända i närtid, hon har betydligt längre till Stockholm än Lotta och är ju fortfarande i högsta grad aktiv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När Sverige tog guld i laghoppningen i OS i Tokyo skrev de historia. Det menar SVT Sports reporter AnnaMaria Fredholm. – Jag skakar på...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 916
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 491
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka