Det var ingen ponny

Sv: Det var ingen ponny

Det var en massa diskussioner för några år sedan när sveriges bästa D-ponny i dressyr inte fick åka till EM för alla var väl medvetna om att han inte skulle klara deras kontrollmätningar. Han går som ridhäst idag och vinner fortfarande. :)

Mustang klarade inte av de kontrollmätningar som gjordes i Sverige heller, samt att de klasser han vinner(då vann) som ridhäst inte ligger på den nivå han gjorde som ponny, det är ju rätt stor skillnad när en nationell vinst på ponny i dressyr faktiskt bara räcker till en msv b vinst reg häst.

KL

Jag skulle tycka det vore toppen med en klass för 149-159 cm hästar.- Jag tycker det är sorgligt hur t.ex mindre halvblod slumpas bort bara för att de har en storlek som egentligen passar många ryttare väldigt bra.

Och jag som har ett litet halvblod på bara 156 vill verkligen inte ha en egen klass för henne bland andra pluttar, det den hästen förlorar i storlek tar den in på kvickhet och smidighet.

Men frågan kvarstår om man lägger in en kategori E, vart man än lägger in den, på ponny eller storhästtävling. Finns intresset?
Låt oss säga att förbundet inför en kategori E som största ponnykategorin på ponnytävlingar. Är det ok att pracka på arrangörern för ponnytävlingar ännu mer jobb? Ännu mer jobb för de ideella funktionärerna i och med mer starter som tar mer tid av dagen i anspråk. Mer starter som sliter mer på hinder, underlag mm.
Och vad gör man sedan med de hästar som är preciiiis för stora för att vara med i kategori E? ;)

Vad jag menar är att de som så gärna vill ha en kategori E, varför slår de sig inte ihop och får igenom förslaget och sedan tar DE på sig jobbet att vara funktionärer så att kategori E får tävlingar att delta på?

Jag är en sådan där ideell krake som jobbat som värst ideellt heltid efter mitt vanliga jobb. För det mesta kan jag säga att jag inte ville prackas på en enda minut mer av ideellt arbete, jag hade mer än nog!
Och av att döma när det gäller tävling så säger fler ideella hästmänniskor likadant!
Tex så är ju bortlottning nu ett problem för många, det pga att det inte anordnas tillräckligt många tävlingar.
En av de klubbar jag är medlem i (är medlem i två st, båda anordnar flera tävlingar/år) funderar på att införa obligatorisk ideellt arbete för alla medlemmar, det eller att betala en rejäl summa för att slippa.
Sådant är i mina ögon så vanligt och ett tecken på att nej, de ideella vill inte har mer jobb!

Dessutom är det väl så att när det gäller importponnyer, då kan man väl inte alla gånger säkert exakt på året bestämma ponnyns ålder?

Då får man ju helt annan konkurrens och 10 cm högre i klasserna för hoppning. Den lilla övervuxna ponnyn och en stor häst. Den sk ponnyn har ingen chans när det gäller tiden.

Som regel är det så att ju större hästen är desto klumpigare är den, sitter man på nån jätteklump på 180 så är det ju som att ratta runt en oceanångare i ett badkar.

Mynta var ju knappast någon jätteklump....

Tittar vi på andra grenar än hoppning så är det inte heller någon självklar fördel med en stor jätteklump på 170+.

Tex i körning så är A och B ponnyekipage som regel snabbare än stor häst i hindren, polohästar ligger ofta på strax över 1,50, vid Spanska ridskolan försöker man hålla hästarna på 155-158 för att nämna exempel där man försöker att inte ha så stora hästar.

Det är så otroligt mycket lättare att rida ihop en häst på 150-160 än vad det är att ha en häst på 170-185 som är smidig som ett ånglok, så inte heller i dressyren är det någon självklar fördel med en jätteklump.

Dessutom så håller ofta mindre hästar bättre än jätteklumpar som ådrar sig kotledsinflammationer och annat elände bara av att vända sig i boxen (kanske något överdrivet men inte så långt ifrån sanningen ibland).

Nä, fram för flera hästar i lite mindre storlekar.

Mustang klarade inte av de kontrollmätningar som gjordes i Sverige heller, samt att de klasser han vinner(då vann) som ridhäst inte ligger på den nivå han gjorde som ponny, det är ju rätt stor skillnad när en nationell vinst på ponny i dressyr faktiskt bara räcker till en msv b vinst reg häst.

Jag tycker inte att det är så bara faktiskt. FEI dressyr går ju inte högre än så om man gör en jämförelse och knappt ens det. Han har dessutom gått en del fälttävlan bland stora hästar efter det också.

Att han inte klarade ponnymåttet blev ju uppenbart då förbundet fick gå ut och erkänna att han var för stor. Alla undrade ju varför han inte fick åka med till EM.

Dessutom är det väl så att när det gäller importponnyer, då kan man väl inte alla gånger säkert exakt på året bestämma ponnyns ålder?

Varför skulle man inte kunna det? De har registreringshandlingar de också i samma utsträckning som svenskfödda ponnyer.

Och jag som har ett litet halvblod på bara 156 vill verkligen inte ha en egen klass för henne bland andra pluttar, det den hästen förlorar i storlek tar den in på kvickhet och smidighet.

Eftersom vi har holländska ponnyer här hemma så har jag lite kontakter i Holland. Och de är inte enbart positiva till kategori E. Många tycker det är värdelöst. Men det finns otroligt många fina E-ponnyer där. Både små halvblod och stora ridponnyer. Jag tänker köpa en sån till min dotter som juniorhäst så småningom...

Jag tycker inte att det är så bara faktiskt. FEI dressyr går ju inte högre än så om man gör en jämförelse och knappt ens det. Han har dessutom gått en del fälttävlan bland stora hästar efter det också.

Det är bara om man jämför statusen på tävlingen vilket jag gjorde.
Precis som en silvermedalj på ponny EM är en internationell tävling och bedrift så blir det bland hästar här hemma jämförbart med en seger i lätt klass FT.

Den "ponnyn" har aldrig varit under 154 cm.

Hur det är med andra länder och ponnyer vet jag inte, men i allafall irländska ponnyer kan importeras med okänd härstamning. Och därigenom så är det inte säkert de är födda exakt det året som anges. Det kan skilja något år hit och dit, tex så kan en ponny som uppges vara 4 vara 3. Eller vice versa.

Då får man ju helt annan konkurrens och 10 cm högre i klasserna för hoppning. Den lilla övervuxna ponnyn och en stor häst. Den sk ponnyn har ingen chans när det gäller tiden.

Jag hade en häst som var 152cm vann alltid då han var snabbast, även om han mötte hästar som var 180cm höga:angel:

Om man har en mindre häst borde man ju i så fall kunna få välja att tävla mot de större, om man så önskar.

Men faktum kvarstår - halvblod på 153 cm säljs ju för bra mycket mindre pengar än motsvarande halvblod på 167 cm. Det finns väl någon praktisk förklaring till det.

Hur det är med andra länder och ponnyer vet jag inte, men i allafall irländska ponnyer kan importeras med okänd härstamning. Och därigenom så är det inte säkert de är födda exakt det året som anges. Det kan skilja något år hit och dit, tex så kan en ponny som uppges vara 4 vara 3. Eller vice versa.

Men det jag reagerade på att det bara var importponnyer hon menade. Det finns säkert mängder av ponnyer utan papper som är födda i Sverige också.

Det är väl sen passtvånget infördes som hästarna börjar få ordentliga papper.

Det är ju just det. Hästen storlek under de nästan tre år de haft den är INTE ett dolt fel!

Som det blivit går det inte att sälja häst längre...

Norrland

Precis!!!!

Ett dolt fel är ju ett fel som inte kan framkomma vid undersökning, och att "ponnyn" inte var ponny hade ju varit världens enklaste sak att kontrollera.

Begriper inte ponnyhysterin och jakten på centimetrar, det har gått till överdrift för länge sedan.

Precis!!!!

Ett dolt fel är ju ett fel som inte kan framkomma vid undersökning, och att "ponnyn" inte var ponny hade ju varit världens enklaste sak att kontrollera.

Vill man som säljare luras så finns det möjlighet.
Så inte alltid är det värdens enklaste sak.
Det mest effektiva sättet att få ner en överväxt ponny är en avställning på ca tre månader med proteinfattigt foder.
Jo, jag vet ett fall.

Säljer man en sådan ponny vid igångsättningen så har den inte hunnit muskla sig tillräckligt för att få den storlek den har när den är sas igång.

Optimalt liten blir en sådan ponny som ovan ännu mindre om den rids ordentligt före mätningen, verkas ner rejält( så mkt man kan ta utan att hästen får rörelsestörning)och nyskodd på det( här mäts alltid skon på mm, så ingen ide att slänga på en tunn sko).

Det mest effektiva sättet att få ner en överväxt ponny är en avställning på ca tre månader med proteinfattigt foder.
Jo, jag vet ett fall.

Säljer man en sådan ponny vid igångsättningen så har den inte hunnit muskla sig tillräckligt för att få den storlek den har när den är sas igång.

En sådan ponny kostar inte 200 000 kr, så det lär vara inaktuellt i just det här fallet..

Jo, jag vet ett fall.

Optimalt liten blir en sådan ponny som ovan ännu mindre om den rids ordentligt före mätningen, verkas ner rejält( så mkt man kan ta utan att hästen får rörelsestörning)och nyskodd på det( här mäts alltid skon på mm, så ingen ide att slänga på en tunn sko).

Hur skulle det INTE vara enkelt att kontrollera ponnyns mankhöjd:confused::confused:

En mätsticka, alternativt pinne och vattenpass är allt som behövs. Mkt enklare än så kan det väl inte bli??

Att hävda att det är ett dolt fel att ponnyn var över 148cm, det visar väl bara att man som köpare inte uppfyllt sin undersökningsplikt

Om man har en mindre häst borde man ju i så fall kunna få välja att tävla mot de större, om man så önskar.

Men faktum kvarstår - halvblod på 153 cm säljs ju för bra mycket mindre pengar än motsvarande halvblod på 167 cm. Det finns väl någon praktisk förklaring till det.

Nja, anledningen till höga priser på stora hästar tror jag mest är en modenyck, en gång i tiden skulle varenda jäkel ha v-jeans och storblommiga tapeter också ;)

Det ser ju rakt löjligt ut när en liten späd flicka på 45 kg sitter och rider på en häst på över 170.... nästan så att man tror att dom kompenserar för något.

Nä, skämt åsido så ser i vart fall jag ingen strikt logisk anledning till att köpa jättehästarna - dom håller sämre, är inte lika vändbara, dom äter som elefanter (vilket leder till onödigt dyr uppstallning), kräver större boxar ("vanliga" 8-9 kvm är ju olagligt idag för dessa hästar) och dom är inget roliga att sko.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Sigrid Bergåkra förklarar varför hon nu ger sig in i ännu en säsong av TV4-programmet "Bonde söker fru", åtta år...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Alla vill bli bättre, men förvånansvärt många vill ändå göra som de alltid har gjort." Så skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl i den...
Svar
0
· Visningar
226
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
44
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är det dags att våra ridsportmedier börjar lyfta fram det positiva i vår sport och rapportera om tävlingar och göra hemma-hos-reportage...
Svar
0
· Visningar
87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama