Det var ingen ponny

Sv: Det var ingen ponny

Jag kan tänka mig att de själv inte hade ngt emot att den var för stor- vem mäter inte:cool:
Det var först när den blev ratad av andra- kloka människor som inte tänkte chansa som förtreten kom.

Ja, precis vad jag tänkte.

Kan inte tänka mig annat än att de vetat och märkt under de nästan tre år de haft hästen att den varit större än ponnymåttet. Men det har säkerligen varit fördel i tävlingar.

När de sen skulle sälja och kloka spekulanter reagerade och ville kontrollera så sprack bubblan. Ponnyn blev häst och inte värd lika mycket helt plötsligt. Då ska det reklameras och krävas pengar av säljaren, fastän man haft hästen i nästan tre år, tävlat och varit nöjd.

Skämmes! :( Tycker jag att de ska göra. Helt rätt av säljaren att vägra ta tillbaks.

Norrland

kl

Fast en ponny som växer 4,5 cm efter 8 års ålder? Jag tycker att det låter ganska otroligt. Man kan ju spekulera hur mkt som helst i detta. Säljaren kan ha verkat ner, inte gett vatten, mutat mätmän etc och köparen kan ha "blundat" för att den var lite stor när den köptes. Säg att den därtill musklade till sig och fick en annan resning, då är det hyfsat enkelt att komma upp i den höjden om ponnyn redan var säg 1.50 (inte svårt att mäta ner två cm).

Det är ett jäkla pyssel egentligen med ponnyer. Min ponny var ganska enkelt 1.48 vid 5 års ålder när han såg ut som en räka i kroppen. När han var 6 galopperade vi i djupsnö innan och då var han också 1.48. Vid slutmätningen gick det dock inte, även om han var nyverkad och motionerad. (och ja, man kan tycka vad man vill om detta eftersom jag antar att vissa tycker att det var "fiffel". Men det säger väl sig självt att har jag köpt en hyfsat dyr ponny så vill jag naturligtvis kunna tävla just bland ponnyer, om det ändå bara skiljer en cm).

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till :p mer än att det inte bara måste vara nuvarande ägarnas fel. Vet man att man har en stor ponny men att den är slutmätt som 1.48, då är det lätt att bli hemmablind om den musklar till sig eller dylikt. Kan ärligt talat säga att jag inte bryr mig om ponnyer som är typ max 1.50. Däremot ser man ju "ponner" som ligger på 1.54, typ små halvblod/fullblod och det är ju inte så kul direkt.

Haken med att göra som dig, tokmotionera dem innan, verka ner dem etc, är att när de råkar ut för en kontrollmätning på tävling så står du där.

Sen ang växa, så vissa är väldigt sena. De må ha VÄXT i princip klart, men de är fortfarande väldigt valpiga i kroppen. Min gick från 147.5 (8 års ålder) till 152 cm (11 års ålder) . Nån cm var rent växa, resten var muskling, massa osv. Nu var det struntsamma för mig hur hög han var, han löste aldrig ponnylicens utan mättes bara av nyfikenhet. Jag är ju överårig så oavsett hur hög/låg han var så gjorde det ingen skillnad för mig. Men jag blev rätt förvånad när han mättes till 152 cm sen, så mkt trodde jag inte han skulle lyckas kravla iväg.

Då tycker jag att vi inför kategori E, tänk vad såna som du och jag ska kunna fynda då :D

Fast vi kan fynda redan nu ju, iofs. Fast det är klart, vi kan fynda ÄNNU mer med en kategori E förstås :devil:

Eller så blir det som nu, det finns plötsligt inga hästar som är under 155 cm (utom typ araber, tinker osv). Mycket mystiskt fenomen det där, alla hästar är endera maxad D eller 156 eller högre? :angel: Så risken med kat E är att det blir 'tomt' på hästar mellan 157 cm och 165 cm i mankhöjd?

/Alexandra - som i hästväg haft 153, 152, 155, 157 och 162 cm i mankhöjd.

Fast alltså, det ska ju inte vara så att man får ner dom flera cm. Men får man ner dom 1-2 cm så lär man antagligen lyckas med det igen, även om de blir kontrollmätta :).

Vill understryka att jag är helt emot metoder som är elaka mot hästarna. Vi fick många "bra" förslag om hur man kunde få ner min ponny. Det var väl "bara" att verka tills det blödde i princip, inte ge vatten på ett par dagar, motionera som bara den och sen hade ju den och den ett lutande stallgolv... :crazy:

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till :p mer än att det inte bara måste vara nuvarande ägarnas fel. Vet man att man har en stor ponny men att den är slutmätt som 1.48, då är det lätt att bli hemmablind om den musklar till sig eller dylikt. Kan ärligt talat säga att jag inte bryr mig om ponnyer som är typ max 1.50. Däremot ser man ju "ponner" som ligger på 1.54, typ små halvblod/fullblod och det är ju inte så kul direkt.

Fast köparen har ju haft chansen att mäta ponnyn när de köpte den. Så oavsett hur den var mätt när den slutmättes så kunde de kontrollera hur stor den var när de köpte den. Den var antagligen över 148 även då.

Fast alltså, det ska ju inte vara så att man får ner dom flera cm. Men får man ner dom 1-2 cm så lär man antagligen lyckas med det igen, även om de blir kontrollmätta :).

Vill understryka att jag är helt emot metoder som är elaka mot hästarna. Vi fick många "bra" förslag om hur man kunde få ner min ponny. Det var väl "bara" att verka tills det blödde i princip, inte ge vatten på ett par dagar, motionera som bara den och sen hade ju den och den ett lutande stallgolv... :crazy:

Fast om du får ner ponnyn 1-2 cm genom att den är nyverkad och hårt motionerad. Så är du på tävling, det är en vecka kvar tills den ska verkas igen, den är inte hårt motionerad, och så blir du utsatt för kontrollmätning. HUR får du ner den då menar du?

Fast om du får ner ponnyn 1-2 cm genom att den är nyverkad och hårt motionerad. Så är du på tävling, det är en vecka kvar tills den ska verkas igen, den är inte hårt motionerad, och så blir du utsatt för kontrollmätning. HUR får du ner den då menar du?

Fast ingen ponny som är mätt till 148 lär ju mäta det på en tävling. Några cm över tror jag de får vara vid en kontrollmätning på tävling, då situationen ser helt annorlunda ut för ponnyn med tanke på miljön och hur mkt en häst/ponny hetsar upps sig i en tävlingsmiljö. Exakt hur många cm det rör sig vet jag inte, men det är vad jag har hört iallafall.

Fast ingen ponny som är mätt till 148 lär ju mäta det på en tävling. Några cm över tror jag de får vara vid en kontrollmätning på tävling, då situationen ser helt annorlunda ut för ponnyn med tanke på miljön och hur mkt en häst/ponny hetsar upps sig i en tävlingsmiljö. Exakt hur många cm det rör sig vet jag inte, men det är vad jag har hört iallafall.

Ja, de får vara lite högre, 149 tror jag det är men inte säker. Men en nedmätt ponny sträcker ju upp sig de där cm ändå.

Säg en ponny är ärligt mätt till 148 cm. Den spänner upp sig på tävling, och mäter då 149 cm. Helt okej.

En nnan ponny är ärlig mätt 150 cm, men är nedmätt mha verkning och hård motion. På tävling spänner den upp sig en centimeter. Då mäter den ju 151 cm på tävling. Inte okej.

Den fuskmätta ponnyn kommer nå 'max tillåten höjd på tävling' redan UTAN att spänna upp sig ju.

Enda sättet jag ser att en gång för alla bli av med mätproblemet är årlig kontrollmätning helt enkelt, med mätman. Ska du tävla ska ponnyn mätas årligen helt enkelt och ha ett mätintyg som är max 12 månader gammalt. Då riskerar man som max att en ponny går i fel kategori ett år.

Tycker jag verkar vara ett utmärkt förslag! :bump:
Mätningen blir förhoppningsvis mer jämn - om någon mäter avvikande gentemot övriga mätmän börjar det ju märkas :o. Kanske ska höjden noteras i en logg i passet, då ser man ju också tydligt hur/om ponnyn varierat i höjd. Bra för både köpare och säljare, eller hur?

Jag vet inte om det bara är 1 cm över de får vara. Våran ponny är exakt 148cm ärligt mätt, men när hon är på tävling eller spänner upp sig tror jag nog hon kan komma över 149. Än så länge har vi inte blivit kontrollmätta, men då hon inte ser ovanligt stor ut så finns det ju ingen anledning till det.

Fast vi kan fynda redan nu ju, iofs. Fast det är klart, vi kan fynda ÄNNU mer med en kategori E förstås :devil:
Jag som bara är 159cm rider helst mindre hsätar eller som våran d-ponny, så för mig är 150-155 alldlels perfekt.
Eller så blir det som nu, det finns plötsligt inga hästar som är under 155 cm (utom typ araber, tinker osv). Mycket mystiskt fenomen det där, alla hästar är endera maxad D eller 156 eller högre? :angel: Så risken med kat E är att det blir 'tomt' på hästar mellan 157 cm och 165 cm i mankhöjd?
Fast det är väl inget som hindrar en liten, gammal senior att i så fall köpa en E-ponny att tävla bland stora hästar ( förutom priset :angel:kanske)

Helt rätt av säljaren att inte ta tillbaka "ponnyn"! Säljaren sålde ju en ponny, köparna har ju dessutom tävlat den i flera ÅR! Jag skulle skämmas om jag i det läget försökte få köpet gå tillbaka! Varför pracka på säljaren en häst som rent ekonomisk inte är värd nästan något alls? :confused:

Som köpare om man köper en så maxad ponny, varför mäter man inte själv innan köpet? Snacka om att inte fullgöra sin undersökningsplikt som köpare! :grin:
Att dra igång sådant här som köparna gjort är ju bara genant, de säger ju med det att de i det närmaste är helt oförmögna till logiskt tänkande!

Usch och fy, folk är så gnidna, de får dollartecken i ögonen så fort de ser en chans att tjäna en hacka på att snylta på andra!

Kategori E nämndes här i tråden, men det finns ju inget intresse för det, försök har ju gjorts! Givetvis finns X antal som gärna skulle ställa upp och tävla kategori E, men det är ju helt ointressant eftersom de inte verkar intresserade av att vara med och arrangera så de får tävlingar. :angel:

*kl*

enligt mätmännen jag va hos med syrrans ponny kan kontrollmätningen på tävling endast innebära att du blir tvingad att mäta om hästen - och då har du alltid rätt att mäta i lugn hemmamiljö. Stämmer detta??

syrrans ponny varierade mellan 139,5 och 144 beroende på om han slappnade av el spände upp sig. Helt avslappnad hemma är han nog inte mer än 138 :grin: Hur ser ni på det? C- el D-ponny??? På pappret blir han ju lätt en C-ponny om han inte växer ngt de närmsta 5månaderna..

I holland har man ju kategori E ponnys som får tävlas upp till 25 har jag för mig det är alltså de som vi ser som för små hästar. exakt var gränsen går vet jag tyvärr. Jag tycker absolut att det vore en bra sak att införa en klass för hästar upp till 158 cm. En klass för youngriders så att hoppet från ponny inte blev så stort samt att det skulle förbättra avelsn samt höja priserna på våra "små hästar" Trots allt så är inte alla 175 cm långa och vill ha en häst på 170 cm idag så sker ju knappast någon kvalitetinriktad avel på hästar som skall bli runt 155. Det är antingen ponny eller stora hästar a 170+.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Man skjuter bara problemet framåt med en kategori E tycker jag. De sär som är 159 cm kommer hamna där dagen 'små hästar' är. Alla vill ha maxat, ingen vill ha den där som är 1 cm över nästa kategorigräns.

Dvs idag vill 'ingen' ha en 149 cm:s häst, men med en kategori E kommer 'ingen' vilja ha en 159 cm häst (ja förutom jag då *s*).

Så, jag tycker bara en kategori E skjuter problemet.

Sen, det verkar vara mest hobbyryttarna som sätter sån vikt vid storleken? Proffsen tycks se till kapacitet, och har den det får den vara vilken storlek den vill? Finns ju båda mkt stora, och mkt små hästar som hävdat sig väl.

Men för oss vuxna små ryttare vore det jättebra med en kat E.:idea:

*kl*

enligt mätmännen jag va hos med syrrans ponny kan kontrollmätningen på tävling endast innebära att du blir tvingad att mäta om hästen - och då har du alltid rätt att mäta i lugn hemmamiljö. Stämmer detta??

syrrans ponny varierade mellan 139,5 och 144 beroende på om han slappnade av el spände upp sig. Helt avslappnad hemma är han nog inte mer än 138 :grin: Hur ser ni på det? C- el D-ponny??? På pappret blir han ju lätt en C-ponny om han inte växer ngt de närmsta 5månaderna..

Vet inte om de gjort om mätreglemantet, men tidigare iaf gällde:

8. GMK beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det därvid bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns kan kontrollmätning beordras och denna skall ske vid särskilt tillfälle inom 8 veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn har års- eller slutintyg.

9. Visar kontrollmätning att tidigare mätning varit felaktig, blir utfärdat mätintyg ogiltigt och ersättes av intyg från kontrollmätningen från och med den dag sådan beordrats.

10. Ponny med svenskt mätintyg, som vid mätning för internationellt mätintyg eller kontrollmätning ej godkännes som ponny får ej längre tävla som ponny i Sverige. Tidigare utfärdat mätintyg blir i sådant fall ogiltigt.

Men ja, man får mäta om på lugn plats senare, om den vid tävling är för stor. Samtidigt så om du lyckas in in den under strecket då, så om du även vid nästa rutinmätning har en för stor ponny, så får du ju göra om det igen.

Är det inte bättre mäta ponnyerna ärligt? Dvs i tävlingskondition, utvilade men givetvis i lugn miljö på så avslappnad häst som möjligt?

Utan att säga för mkt så kan jag lätt påstå att hästen ifråga med stor sannorlikhet var nedmätt vid slutmätningen...Så förra ägaren har nog en felaktig fot med i spelet.

Det man egentligen borde göra är att kolla upp 'alla'/vissa maxade ponnyer som blivit mätta av dessa mätmän som mätt ponnyn.

Det borde straffa sig att mäta ner en häst/ponny, då kanske inte mätmännen skulle göra det i lika stor utsträckning som de gör nu.

Helt rätt av säljaren att inte ta tillbaka "ponnyn"! Säljaren sålde ju en ponny, köparna har ju dessutom tävlat den i flera ÅR! Jag skulle skämmas om jag i det läget försökte få köpet gå tillbaka! Varför pracka på säljaren en häst som rent ekonomisk inte är värd nästan något alls? :confused:
Ja, så tycker jag med, för vad ska säljaren göra? Gå tillbaks till den han köpte ponnyn ifrån som får gå tillbkas till... osv...
Som köpare om man köper en så maxad ponny, varför mäter man inte själv innan köpet? Snacka om att inte fullgöra sin undersökningsplikt som köpare! :grin:
Att dra igång sådant här som köparna gjort är ju bara genant, de säger ju med det att de i det närmaste är helt oförmögna till logiskt tänkande!
De borde ju ha insett att ponnyn var maxad och då räknat med ev problem med det.

Kategori E nämndes här i tråden, men det finns ju inget intresse för det, försök har ju gjorts! Givetvis finns X antal som gärna skulle ställa upp och tävla kategori E, men det är ju helt ointressant eftersom de inte verkar intresserade av att vara med och arrangera så de får tävlingar. :angel
Fast jag menar att man borde kunna lägga in den kategorin på alla ponnytävlingar för ungdomar tom 18 år. Det finns så mkt undomar idag som är för stora för sina D-ponnyer på 148cm men som vill fortsätta med ponnytävlingar några år till istället för att gå över på stor häst i förtid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Sigrid Bergåkra förklarar varför hon nu ger sig in i ännu en säsong av TV4-programmet "Bonde söker fru", åtta år...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Alla vill bli bättre, men förvånansvärt många vill ändå göra som de alltid har gjort." Så skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl i den...
Svar
0
· Visningar
226
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
44
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är det dags att våra ridsportmedier börjar lyfta fram det positiva i vår sport och rapportera om tävlingar och göra hemma-hos-reportage...
Svar
0
· Visningar
87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur