Det var ingen ponny

Sv: Det var ingen ponny

Är det inte bättre mäta ponnyerna ärligt? Dvs i tävlingskondition, utvilade men givetvis i lugn miljö på så avslappnad häst som möjligt?
Jo, men det är ju så mätningen går till. En veterinär skall alltid vara med vid mätningen just för att kontrollera att inget fuffens sker, och vid slutmätningen är det väl 2 mätmän har jag för mig+ veterinär.
Men det hjälps ju inte om ponnyn stått utan vatten, är nerverkad i hovarna samt riden i flera timmar av en tung ryttare.
Däremot borde ju en veterinär märka sånt, (det är ju därför dom är där)

Jo, det är ju meningen det ska vara så, tänkte mer på metoder som t ex Kissing Spine skrev om, även om h*n anser det okej så anser jag inte det är ärligt mätt.

Kissing Spine skrev:
När han var 6 galopperade vi i djupsnö innan och då var han också 1.48. Vid slutmätningen gick det dock inte, även om han var nyverkad och motionerad. (och ja, man kan tycka vad man vill om detta eftersom jag antar att vissa tycker att det var "fiffel". Men det säger väl sig självt att har jag köpt en hyfsat dyr ponny så vill jag naturligtvis kunna tävla just bland ponnyer, om det ändå bara skiljer en cm).

Köper man en häst för 200 000kr kan man tycka att det ligger i köparens intresse att kontrollmäta hästen redan innan köpet. oavsett vad papprena säger, det är sunt förnuft!

Att hästar ändrar sig i kroppen och har mer eller mindre muskler periodvis kan ju knappast vara något nytt!

Håller med fullständigt!!!!!

Fast har man en häst som är max 1.50 som kanske blir 1.51 på tävling, så blir den knappast kontrollmätt gång på gång om man dessutom mätt den till 1.48 vid en annan kontrollmätning.

Ang. "ärligt" mätt etc, var tycker du gränsen ska gå då? Ska jag behöva köpa en ponny som är 1.43-44 bara för att vara säker på att min 6 åring inte ska lägga på sig muskler utav bara den, samt växa så att den blir uppåt 1.50?

Jag tycker inte att det är rätt att mäta ner en häst som är flera cm för stor. Men har du en ponny på 1.49, som du kan få ner genom shyssta metoder så förstår jag att folk gör det och jag ser inget fel i det. I mina ögon är det en lika ärlig höjd som den höjd en ponny får som spänner upp sig på ett främmande ställe får.

Det GÅR liksom inte att fiffla med flera cm, då ska det regelrätt fusk till.

kl
Min ponny var ganska enkelt 1.48 vid 5 års ålder när han såg ut som en räka i kroppen. När han var 6 galopperade vi i djupsnö innan och då var han också 1.48. Vid slutmätningen gick det dock inte, även om han var nyverkad och motionerad. (och ja, man kan tycka vad man vill om detta eftersom jag antar att vissa tycker att det var "fiffel". Men det säger väl sig självt att har jag köpt en hyfsat dyr ponny så vill jag naturligtvis kunna tävla just bland ponnyer, om det ändå bara skiljer en cm).

Om något säger det väl säg självt att har du köpt en dyr 5 åring som mäter 148 får du vara helt beredd på att den växer över ponnymåttet? Riktigt korkat att tro något annat. Om den där " enda centimetern " så är det en avgörande centimeter, och det är riktigt ful stil att medvetet försöka mäta ner sin ponny genom att verka ner den, rida hårt etc etc.

Kl

Håller med om att det är pinsamt av köparen att försöka reklamera hästen för något de i princip inte kan ha undgått i tre år, och varit helt nöjda med.

Ja, de får vara lite högre, 149 tror jag det är men inte säker. Men en nedmätt ponny sträcker ju upp sig de där cm ändå.

Säg en ponny är ärligt mätt till 148 cm. Den spänner upp sig på tävling, och mäter då 149 cm. Helt okej.

En nnan ponny är ärlig mätt 150 cm, men är nedmätt mha verkning och hård motion. På tävling spänner den upp sig en centimeter. Då mäter den ju 151 cm på tävling. Inte okej.

Den fuskmätta ponnyn kommer nå 'max tillåten höjd på tävling' redan UTAN att spänna upp sig ju.

Precis. :bow:

Fast har man en häst som är max 1.50 som kanske blir 1.51 på tävling, så blir den knappast kontrollmätt gång på gång om man dessutom mätt den till 1.48 vid en annan kontrollmätning.

Ang. "ärligt" mätt etc, var tycker du gränsen ska gå då? Ska jag behöva köpa en ponny som är 1.43-44 bara för att vara säker på att min 6 åring inte ska lägga på sig muskler utav bara den, samt växa så att den blir uppåt 1.50?

Jag tycker inte att det är rätt att mäta ner en häst som är flera cm för stor. Men har du en ponny på 1.49, som du kan få ner genom shyssta metoder så förstår jag att folk gör det och jag ser inget fel i det. I mina ögon är det en lika ärlig höjd som den höjd en ponny får som spänner upp sig på ett främmande ställe får.

Det GÅR liksom inte att fiffla med flera cm, då ska det regelrätt fusk till.

Ja, jag anser att endera köper du en som garanterat inte växer över, eller så tar du risken, är ärlig och står ditt kast om den inte växer över.

Om vi ska anse det är okej att mygla in de som är 149, så kommer folk när det blir norm anse det är okej mygla in de som är 150. Det är inte sjyssta metoder att mygla med mätning oavsett. Om det är osjysst mot hästen att galoppera 30 min i djupsnö innan en mätning kan diskuteras, men det är INTE SJYSST mot en enda medtävlare att mygla in en för stor ponny - oavsett metod.

En ponny som spänner upp sig och ä ärligt inmätt har inga problem med kontrollmätningen, den behöver inte verkas och galopperas i nysnö för att klara kontrollmätningen.

Jag tycker din inställning är beklaglig, och att din syn på mätning och vad som är okej är förkastlig. Tyvärr.

Håller med om att det är pinsamt av köparen att försöka reklamera hästen för något de i princip inte kan ha undgått i tre år, och varit helt nöjda med.

Det är ju just det. Hästen storlek under de nästan tre år de haft den är INTE ett dolt fel!

Som det blivit går det inte att sälja häst längre...

Norrland

Men det är just det, det går inte att "mygla" ner en häst som är över 1.50. Det går att få ner en häst typ 1 max 2 cm. Därför blir det aldrig det här att "jamen sen blir det 1.52 och sen 1.54".

Jag kanske är liberal, men jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om mina medtävlandes hästar är 1 cm för höga. Det gör tyvärr (;)) varken hästarna eller ryttarna bättre.

Men men, har iaf fått fram min syn på saken. Och håller med om att det är rent åt helskotta att komma och kräva pengar tre år efter.

Jag förstår hur du menar, men jag tycker inte det är okej att mygla med 1 - 2 cm heller, där vi skiljer oss åt. Men vi får enas om att vi är oense helt enkelt =)

.

Ja, det tycker jag att man skall göra, annars så får man chansa så att man kanske får en ponny eller en häst.

Regler är ändock regler. Är individen över 148 cm, så är det en häst ingen ponny och så enkelt är det.

Skall man släppa igenom hästar som är för stor, även om det enbart handlar om en cm, så kollapsar ju hela systemet. En D-ponny är MAX 148 cm, inte 148.8 eller 149 cm, utan 148 cm.

Tråkigt för dem som har ponnyer som växer över, men reglerna finns ju av en anledning, skulle man tumma på regeln och höja max höjden till 150 så skulle folk som har 151 cm hästar klaga.

kl

Fast en ponny som växer 4,5 cm efter 8 års ålder? Jag tycker att det låter ganska otroligt. Man kan ju spekulera hur mkt som helst i detta..

Fast min "ponny" var när jag fick honom(vid 10 års ålder) slutmätt 148.0 cm.

Under de följande 3 åren så växte han, hur mycket är jag inte säker på men han är större än min andra ponny, som oxå är mätt 148 cm men är 152 cm egentligen.

Crusse är minst 152. Han växte också ur alla sina täcken, från att ha vart en 135 cm modell till att idag vara en 145 cm. Så visst kan en äldre ponny växa.

KL

Jag skulle tycka det vore toppen med en klass för 149-159 cm hästar.- Jag tycker det är sorgligt hur t.ex mindre halvblod slumpas bort bara för att de har en storlek som egentligen passar många ryttare väldigt bra. Jag tycker t.ex. inte att en en ryttare på 45 kg tar sig särskilt väl ut på ett framtungt halvblod på 175 cm. Lika lite som jag tycker att stora vuxna män har något på islandsponnier att göra.

I växningssammanhang kände jag faktiskt ett halvblod som hux flux växte nästan en decimeter vid åtta års ålder - och samtidigt genomgick en total personlighetsförändring. Till det bättre dessutom - innan var han rätt tokig och slängde sig över bilar och liknande, men efter den extremt snabba tillväxten i vuxen ålder blev han en vaken dröm att rida och hantera. Jag vet inte ens om detta är möjligt, men så var det med honom i alla fall.

Fast ingen ponny som är mätt till 148 lär ju mäta det på en tävling. Några cm över tror jag de får vara vid en kontrollmätning på tävling, då situationen ser helt annorlunda ut för ponnyn med tanke på miljön och hur mkt en häst/ponny hetsar upps sig i en tävlingsmiljö. Exakt hur många cm det rör sig vet jag inte, men det är vad jag har hört iallafall.

Vid internationella tävlingars kontrollmätningar så får ponnyn vara 151 cm med skor. Det nya där är att ponnyn måste ha samma skor vid kontrollmätningen som vid själva ritten. Tydligen skoddes några ponnyer om med lövtunna skor för att klara gränsen. :eek: Men man har i alla fall tagit hänsyn till att ponnyn kan vara spänd och lagt till några cm.

Jag tror att det är samma regler vi kontrollmätning i Sverige.

Vid internationella tävlingars kontrollmätningar så får ponnyn vara 151 cm med skor. Det nya där är att ponnyn måste ha samma skor vid kontrollmätningen som vid själva ritten. Tydligen skoddes några ponnyer om med lövtunna skor för att klara gränsen. :eek:
Hej terese! Menar du att de mäts på själva tävlingsplatsen? och att de hade hovlagare med sig på tävlingen??
När vi mätte våran ponny så mätte mätmannen skons tjocklek exakt och drog av dessa millimetrar, så tunn eller tjock sko hade gjort detsamma.

Det rutinkontrolleras (mäts) på tävlingsplatser ja. Stickprov typ. Om en ponny då är för hög så måste den kontrollmätas inom en viss tid. Den kontrollmätningen kan göras hemma, men ska göras av mätmän etc - dvs som en vanlig kontrollmätning. Om den kontrollmätningen visar att ponnyn är för hög, så ogiltigförklaras tidigare mätintyg och nytt utfärdas. Om den är över ponnymått vid kontrollmätning får den inte tävla mer som ponny.

Klippte in tidigare i tråden men lägger in igen:

8. GMK beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det därvid bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns kan kontrollmätning beordras och denna skall ske vid särskilt tillfälle inom 8 veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn har års- eller slutintyg.

9. Visar kontrollmätning att tidigare mätning varit felaktig, blir utfärdat mätintyg ogiltigt och ersättes av intyg från kontrollmätningen från och med den dag sådan beordrats.

10. Ponny med svenskt mätintyg, som vid mätning för internationellt mätintyg eller kontrollmätning ej godkännes som ponny får ej längre tävla som ponny i Sverige. Tidigare utfärdat mätintyg blir i sådant fall ogiltigt.

Hej terese! Menar du att de mäts på själva tävlingsplatsen? och att de hade hovlagare med sig på tävlingen??
När vi mätte våran ponny så mätte mätmannen skons tjocklek exakt och drog av dessa millimetrar, så tunn eller tjock sko hade gjort detsamma.

En del mätmän mäter skon andra har 1 cm schablonavdrag. Det är vanligt att räkna 1 cm på skon. Det förekom siffror på 149 cm tidigare i tråden och det är 148 cm plus 1 cm för skon.

vid internationella FEI-tävlingar så tror jag att alla ekipage ska mätas. Där är det inte ens stickprov som här i Sverige. Det var en massa diskussioner för några år sedan när sveriges bästa D-ponny i dressyr inte fick åka till EM för alla var väl medvetna om att han inte skulle klara deras kontrollmätningar. Han går som ridhäst idag och vinner fortfarande. :)

Man skjuter bara problemet framåt med en kategori E tycker jag. De sär som är 159 cm kommer hamna där dagen 'små hästar' är. Alla vill ha maxat, ingen vill ha den där som är 1 cm över nästa kategorigräns.

Dvs idag vill 'ingen' ha en 149 cm:s häst, men med en kategori E kommer 'ingen' vilja ha en 159 cm häst (ja förutom jag då *s*).

Så, jag tycker bara en kategori E skjuter problemet.

Sen, det verkar vara mest hobbyryttarna som sätter sån vikt vid storleken? Proffsen tycks se till kapacitet, och har den det får den vara vilken storlek den vill? Finns ju båda mkt stora, och mkt små hästar som hävdat sig väl.

Visst kommer det bli problem vid nästa gräns också. Självklart. Men det är inte samma katastrof om en häst på 159cm inte får bli E-ponny än en ponny på 149 cm som måste tävla bland stora hästar. Hästen på 159 cm är ju fortfarande "ridhäst" i modell och rörelsemönster medan en häst på 149 cm faktiskt kan vara en övervuxen ponnyras med den rasens modell och rörelsemönster. Då har den väldigt svårt att hävda sig mot halvbloden.

Och någonstans tror jag att ryttarna ser en större status i att ha en ridhäst än en E-ponny.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Sigrid Bergåkra förklarar varför hon nu ger sig in i ännu en säsong av TV4-programmet "Bonde söker fru", åtta år...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Alla vill bli bättre, men förvånansvärt många vill ändå göra som de alltid har gjort." Så skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl i den...
Svar
0
· Visningar
226
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
44
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är det dags att våra ridsportmedier börjar lyfta fram det positiva i vår sport och rapportera om tävlingar och göra hemma-hos-reportage...
Svar
0
· Visningar
87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama