Det var bättre förr... eller?

Zinfernia

Trådstartare
Ja, vad var egentligen bättre förr enligt er?

På min egna lista ligger egna kroppsformen (:D) och tryggheten jag kände i offentliga miljöer/folksamlingar högt. För 10-15 år sedan reflekterade jag inte alls över vad som skulle kunna hända om ett gäng terrorister (alternativt enskilda galningar) skulle slå till under den konserten/fotbollsmatchen/julhandeln jag befann mig på. Det jag var mest rädd för på den tiden var mer om någon skulle sno min väska, inte att någon/några skulle börja skjuta besinningslöst.
Efter de senaste årens hemskheter känner jag mig inte alls lika trygg på platser där många människor samlas på en och samma gång. Jag är inte så rädd att jag skulle avstå från något evenemang för den sakens skull men tryggheten är inte alls densamma som förr.

På min egna lista ligger egna kroppsformen (:D) och tryggheten jag kände i offentliga miljöer/folksamlingar högt. För 10-15 år sedan reflekterade jag inte alls över vad som skulle kunna hända om ett gäng terrorister (alternativt enskilda galningar) skulle slå till under den konserten/fotbollsmatchen/julhandeln jag befann mig på. Det jag var mest rädd för på den tiden var mer om någon skulle sno min väska, inte att någon/några skulle börja skjuta besinningslöst.
Efter de senaste årens hemskheter känner jag mig inte alls lika trygg på platser där många människor samlas på en och samma gång. Jag är inte så rädd att jag skulle avstå från något evenemang för den sakens skull men tryggheten är inte alls densamma som förr.

Det ligger mycket i det! Inte trodde jag att någon galning skulle komma o skjuta i en folksamling eller över taget komma på tanken att göra något åt de hålet för 15 år sedan. Det var mest plånboken man var rädd att bli av med.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Nej. Jag tycker faktiskt att mycket har blivit bättre nu än förr.
De gånger jag gnisslar om "det var bättre förr" gäller det oftast privatiseringen av järnvägen och när jag måste välja elavtal..

Jag håller med esco. En del privatiseringar tycker jag är märkliga. Det var också lättare att få till LVM förr sägs det. Om det stämmer vet jag inte. Men nu känns det väldigt svårt. Och jag tycker nog att LPT är totalt sämre än gamla Lspv lagen var. Ibland måste människor tvångsvårdas även om jag såklart anser att det ska ske med den försiktighet som krävs. Annars tycker jag det är bättre. Mycket bättre. Ibland längtar jag väl till åttiotalet för det var så fyllt av framtidstro och självförtroende på något sätt men tänker jag då på gubbsjukheten i solstollarna så går det över.

Det pågår ju en smärre revolution var det gäller folksamlingar just nu! Folk har ju äntligen börjat fatta att det inte är okay att tafsa!
Snart orkar man kanske gå på vanliga nattklubbar om man kan få slippa fulla och dräggiga killar.

Dagens media situation gör att många själva förstör sin egen framtid i det att de med obefogad rädsla inskränker möjligheterna till att leva sina liv fullt ut.
Man ska väl fråga sig vad man vill göra, sitta hemma och vara rädd för vad kan hända,
eller vara ute bland folk och ha roligt och sedan, på kvällen, fundera över vad som kunde ha hänt....

Nu daterar jag mig ;) men när jag var liten var jag skräckslagen för kärnvapen och kalla kriget. Vad som definitivt var bättre förr var att staten inte privatiserat och lejt ut allt till vinstdrivande företag och konsulter och operatörer. Det var bättre när stat och kommun var ansvariga för infrastruktur och samhällstjänster som vård, omsorg och skola.

Jag saknar att det (återigen daterar jag mig) att man aktivt jobbade för att minska samhällsklyftorna och att man trodde att ett mer jämnlikt socioekonomiskt samhälle faktiskt var en möjlighet. Att när något gick sönder så gick man, oh otroliga tanke! och faktiskt lagade det O_o Att när man träffades satt man och pratade och umgicks med vännerna på plats inte att ingen pratar utan alla fipplar med sina telefoner och föredrar att umgås via FB, SMS eller liknande.

Och lite nostalgi, när Kalle Ankas Julparad var exotiskt eftersom det var enda gången man såg Disney förutom på bio. Att reklamen när man gick på bio var lika roligt som filmen :D

Folk var artigare förr. Man kastade inte könsord efter varandra, man kallade inte tjejer för "hora".

Håller med om det där med att umgås utan att folk satt och pillade på mobiler för facebook, SMS et c.

Ödmjukhet och förståelse för andra verkar vara på upphällningen vid det här laget, medan det känns för mig som om det fanns större tolerans för andras misstag förr.
Jag upplever att man inte var riktigt lika flitig på att kräva sin rätt på andras bekostnad, men det kan också vara en felaktig uppfattning grundad på förekomst eller brist på insikt från min sida.

Nu är inte jag så gammal så mitt förr går inte så långt tillbaka. Men något som var bättre, eller åtminstone enklare var att hitta bostad.
Det beror på när förr var. Det finns en orsak till barnrikeshusen och miljonprogrammet.
Vad som räknas som trångbott har gjorts om flera gånger. Vi i Sverige är egenerellt sett mycket bortskämda med att vi både bor stort och få personer i varje bostad.

Men jämför man med tex 90 talet håller jag med

Det jag tycker var bättre förr för egen del är att jag var väldigt omedveten om olika saker media idag trycker upp i nyllet på en. Så det som var bättre är kanske att jag var ung och hade förmågan att leva för dagen och inte lägga så mycket vikt vid eventuella kommande katastrofer?

Orken var bättre förr :p förhoppningsvis återvänder den när barnen blir större och jag kanske blir frisk :D idag finns det inte på kartan med heldag i plugget, 1h pendling åt båda håll, göra läxor OCH rida en häst eller två med tillhörande skötsel av eget stall. No way!

Kan nog även hålla med om att dagens smarta telefoner är lite utav satans påfund som totalt slaktat människors förmåga att vara sociala.

"Det var bættre førr, ju førr dess bættre". :). Så står det på en tavla hemma hos en kompis. Jag høller med trådskaparen att det var tryggare då jag var barn. Jag fyller femtio i år. Men før många var det nog otryggare då mina førældrar væxtre upp på 20 och 30-talet. Men farorna var mer konkreta då som till ex missvæxt, fattigdom, smittsamma sjukdomar som TBC och polio mm. Men mamma kom från en ganska stor bondgård och hon var nog lika lycklig som Astrid Lindgren då hon væxtre upp!

Att växa upp på 70-talet var nog en rätt trygg barndom. Vi var ute jämt, i skogen, på fotbollsplanen eller på gatan utanför där vi bodde. (och nu utgår jag från min egen barndom förstås)
Till stallet åkte jag buss, cyklade eller gick, skjuts fick jag när det var kolmörkt. Ringde hem gjorde man från en telefonkiosk. Vi barn levde rätt okomplicerade liv.

Men, mamma jobbade 60 % och pappa alltid, det var INTE bättre! Min far var den som bestämde hemma, eller kanske snarare den som dömde ut straff. Bestämde till vardags gjorde nog mamma.
Jag hann aldrig få en vettig relation till min far innan han dog, hans sätt att uppfostra förblev alltid kvar på 50-talet någonstans. Farmor kom hem till mina föräldrar ett antal gånger eftersom farfar slog henne så hemskt, men hon återvände alltid. Det var så det var, i vardagen fanns tryggheten och resten fick man stå ut med.

Så, vissa saker var bättre, andra var mkt sämre.

Vissa saker är bättre andra sämre. En sak som är bättre är helt klart tillgången till Internet. Vem minns inte när man drog igång ett gammalt modem som tjöt och hade man otur att ha dålig teleledning så kunde uppkopplingen brytas om någon ringde.

Något jag saknar är spontanitet som fanns förr. Man dök bara upp för en fika, man bokade liksom inte in utan var man hemma så var man hemma. Nu ska allt planeras in i detalj och nästan spöstraff om man knackar på hos någon en lördagseftermiddag...

Det beror på när förr var. Det finns en orsak till barnrikeshusen och miljonprogrammet.
Vad som räknas som trångbott har gjorts om flera gånger. Vi i Sverige är egenerellt sett mycket bortskämda med att vi både bor stort och få personer i varje bostad.

Men jämför man med tex 90 talet håller jag med

Jag tänker tidigt, mitten av 00 -talet.
När jag flyttade från min dåvarande sambo fanns det flera tomma lägenheter. Bara att flytta in. Nu är det mängder med sökande och långa köer även till de förut mindre attraktiva områdena.
Men det beror såklart på vart man bor.

Vissa saker är bättre andra sämre. En sak som är bättre är helt klart tillgången till Internet. Vem minns inte när man drog igång ett gammalt modem som tjöt och hade man otur att ha dålig teleledning så kunde uppkopplingen brytas om någon ringde.

Tja, förr och förr.
I mitt perspektiv av "förr" fanns inte internet alls.
Det var jättehäftigt när VHS kom så man kunde hyra film och titta hemma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka