Det var bättre förr... eller?

Tja, förr och förr.
I mitt perspektiv av "förr" fanns inte internet alls.
Det var jättehäftigt när VHS kom så man kunde hyra film och titta hemma.

Internet mötte jag först i högstadiet och känslan när man väl fick det hemma och surfade ut på Passagen - det var glädje och nästan ofattbart . Fast jag har t o m hyrt ut moviebox ;)

När jag växte upp fanns bara en kanal på tv och skulle man ha en till vart man köpa en box för tvåan .Som barn var man alltid ute och lekte eller fiskade och det spelade inger roll om det var -20 så tog man cykeln och trampade iväg en mil till skolan för att gå på ungdomsgården eller träffa kompisar När jag blev lite äldre 13-14 år så blev det jakt för hela slanten. Var ute i skogen så fort man kunde skolkade även någon eftermiddag för att jaga hare !Den tiden är den bästa i mitt liv .Visst är det bra med internet och mobiler men det går till överdrift .Folk har ju inte ens tid att umgås utan träffas några så sitter dom och blänger i telefonen och pratar knappt .När vi träffades så satt vi och lyssnade på något som heter lp skivor sådana svarta runda saker det kommer musik ifrån :laugh:

Min barndom hade ingen TV , sen kom TV en kanal , sen kom konverter 1969 så man fick 2 kanaler men då var jag ganska stor och hade flyttat hemifrån. Då hade jag transistorradio och en liten resegrammofon med mig.:crazy: Man kunde lifta som ensam tjej i Norrland och kom fram helskinnad. 1970 liftade vi ofta mellan Uppsala och Sth. :nailbiting:.

Att vara barn förr var mycket lättare. Med förr menar jag 80-90-talet. Barn var barn. Vi sa till föräldrarna "vi går ut" sen var man ute i timmar. Man gjorde inget särskilt, var bara ute. Vi använde vår egna fantasi och fick inte så mycket färdigserverat som dagens barn. Föräldrar kände varandra så alla höll koll på allas ungar. Vi hade inte bråttom med att bli vuxna.

När jag gick gymnasiet sen var jag aldrig rädd för att rumla runt ensam mitt i natten. Cykla hem helt ensam från fest eller en sen tjejkväll. Även i början när jag pluggade på universitet, början av 2000, cyklade jag hem själv från fest i stan. Tog nattbussen hem själv när krogen stängde. Jag var inte rädd för våldtäkter eller rån. Det jag var rädd för var att någon skulle kräkas på bussen typ.

Min fysik var helt klart bättre. Min familj klankade på mig över att jag var tjock då. ja jisses.. jag var ju smal då om man jämför med nu. Bra kondis hade jag också.
Pizza var festmat. McDonalds fanns i närmsta storstad så där åt vi väl 3 gånger om året eller så. Att hyra film på helgen var en stor grej.

Jag tror mycket var liksom "större" förr. Idag är vi så matade med allt. Vi har 90 tv-kanaler, internet, flera snabbmatskedjor/restauranger än vi kan räkna. Barnen kan inte ha tråkigt, de måste sysselsättas. Klimatet har blivit hårdare. Visst mobbing och slagsmål har alltid förekommit, men själva klimatet har hårdnat. Respekten för medmänniskor minskar.

När jag gick gymnasiet sen var jag aldrig rädd för att rumla runt ensam mitt i natten. Cykla hem helt ensam från fest eller en sen tjejkväll. Även i början när jag pluggade på universitet, början av 2000, cyklade jag hem själv från fest i stan. Tog nattbussen hem själv när krogen stängde. Jag var inte rädd för våldtäkter eller rån. Det jag var rädd för var att någon skulle kräkas på bussen typ.

Din rädsla kanske har ökat, men inte är det farligare nu? Det där skulle jag kunna göra nu och de flesta verkar göra det utan alltför mycket oro. I våras flyttade jag från Uppsala, där var jag ofta ute och promenerade mitt i natten. Det enda som oroade mig var att kliva i en spya.

Din rädsla kanske har ökat, men inte är det farligare nu? Det där skulle jag kunna göra nu och de flesta verkar göra det utan alltför mycket oro. I våras flyttade jag från Uppsala, där var jag ofta ute och promenerade mitt i natten. Det enda som oroade mig var att kliva i en spya.
T.o.m i min hemstad, snarare håla, har det blivit markant många fler överfall. Man har startat grupper där folk turas om att köra hem tjejer från krogen på helgerna. Det har gjorts efter flera överfall/våldtäkter/våldtäktsförsök.
Under gymnasiet när jag var ute snackades det aldrig om att någon var rädd för att gå själv. Det värsta som hände folk var att någon somnade i diket. Så jo, där har det definitivt blivit värre.

Droger har ökat lavinartat också.

T.o.m i min hemstad, snarare håla, har det blivit markant många fler överfall. Man har startat grupper där folk turas om att köra hem tjejer från krogen på helgerna. Det har gjorts efter flera överfall/våldtäkter/våldtäktsförsök.
Under gymnasiet när jag var ute snackades det aldrig om att någon var rädd för att gå själv. Det värsta som hände folk var att någon somnade i diket. Så jo, där har det definitivt blivit värre.

I min gamla hemstad Eskilstuna är det också mycket värre, när jag växte upp bestod "farorna" i att träffa på Årbyligan som alla hade hört talas om men ingen sett, likaså badhusbögen som heller ingen sett men "alla" visste att han fanns. :laugh:
Cykla ensam till bibblan och fördriva en kväll där med att lyssna på musik och läsa och sen cykla hem ensam genom stan i mörkret var inget som någon reflekterade över som farligt.
Det "farligaste" var att bli antastad av nån fyllgubbe men sen jag lärde känna A-laget genom en bekant så fick jag en annan syn på dom, helsköna gubbar med en intressant livshistoria som kunde vara brokigare än en roman. :)

En sak till var farlig och det var på riktigt, att göra en praktvurpa med cykeln och naturligtvis hade jag ingen hjälm, det var bara "mongona" som hade hjälm så vi ungar trampade glatt vidare ovetande om skallskador, rullstolar, blöjor och allt annat som en riktig praktvurpa kunde innebära livet ut.

Aha. Samordnad skjuts för tjejer pga risk för överfall förekom i men gamla hemstad för 30 år sen i alla fall. Hur långt tillbaka menar du?

Aha. Samordnad skjuts för tjejer pga risk för överfall förekom i men gamla hemstad för 30 år sen i alla fall. Hur långt tillbaka menar du?

Hur långt tillbaka med vad? När vi gick hem själva ganska obekymrat var väl sisådär 15 år sen. Sen flyttade jag så jag vet inte när det blev såpass otryggt som det är idag. Jag har ju haft koll i tidningar där det stått om överfall och våldtäkter. Sen har det för 2-3 år sen startat en samverkansgrupp på Facebook för att öka tryggheten för ensamma tjejer. Det här är ju en håla jag pratar om. Alla kände alla och man visste nästan alltid vilka deras föräldrar var också.

Det var bättre förr när telefonen inte innehöll och samordnade hela ens liv, så att en plötslig telefondöd inte innebar separationsångest, beslutsångest (inför valet av ny telefon) och sorgearbete för att ha förlorat en god livskamrat.

Hur långt tillbaka med vad? När vi gick hem själva ganska obekymrat var väl sisådär 15 år sen. Sen flyttade jag så jag vet inte när det blev såpass otryggt som det är idag. Jag har ju haft koll i tidningar där det stått om överfall och våldtäkter. Sen har det för 2-3 år sen startat en samverkansgrupp på Facebook för att öka tryggheten för ensamma tjejer. Det här är ju en håla jag pratar om. Alla kände alla och man visste nästan alltid vilka deras föräldrar var också.

Ja, alltså som det upplevdes tryggare. Att man idag får veta mer vad som händer genom media betyder ju inte att det faktiskt har ökat. Även om t.ex. fler sexualbrott anmäls behöver det inte betyda att det ökar, bara att fler anmäls.

Ja, alltså som det upplevdes tryggare. Att man idag får veta mer vad som händer genom media betyder ju inte att det faktiskt har ökat. Även om t.ex. fler sexualbrott anmäls behöver det inte betyda att det ökar, bara att fler anmäls.
I en håla behövs inte media. Alla gick på samma gymnasie, man visste vilka alla var. Om något hade hänt så visste alla om det.
Jag vet inte riktigt varför du försöker påvisa att det inte händer mer saker nu. Att det bara handlar om ökad rädsla? Du vet inte ens vilken ort det handlar om. Det är så att fler saker händer där nu för tiden som inte hände förr. Drogproblemen. och framförallt tillgång på droger. har ökat markant. Det är helt enkelt fakta som man inte kan blunda för. I din stad kanske det inte är mer otryggt. I min håla är det så.

I en håla behövs inte media. Alla gick på samma gymnasie, man visste vilka alla var. Om något hade hänt så visste alla om det.
Jag vet inte riktigt varför du försöker påvisa att det inte händer mer saker nu. Att det bara handlar om ökad rädsla? Du vet inte ens vilken ort det handlar om. Det är så att fler saker händer där nu för tiden som inte hände förr. Drogproblemen. och framförallt tillgång på droger. har ökat markant. Det är helt enkelt fakta som man inte kan blunda för. I din stad kanske det inte är mer otryggt. I min håla är det så.

Jag försöker inte påvisa att det inte händer mer i din håla nu :confused:. Men du tog upp media och det är ju inte ett bevis för att det händer mer. Och jag ifrågasatte om det generellt är farligare nu än förr.

Facebook - egentligen en "uppfinning" av byskvallret? :p
(fast med mer bildbevis) ;)

Jag försöker inte påvisa att det inte händer mer i din håla nu :confused:. Men du tog upp media och det är ju inte ett bevis för att det händer mer. Och jag ifrågasatte om det generellt är farligare nu än förr.

Nog är det värre alltid.
Jag gick i skolan i ett ytterområde till en större stad. Vi hängde i centrum en del på helgerna och det var hyggligt lugnt.
Nu däremot är det gängbråk, misshandel och bilbränder. Ett annat ytterområde börjar bli så illa att polisen inte vågar sig dit.

Min nuvarande håla är däremot lugnare nu än för säg 15 år sen. Men det beror på att systemet försvann :p

Min nuvarande håla är däremot lugnare nu än för säg 15 år sen. Men det beror på att systemet försvann :p

Och där vi bodde innan vi flyttade, så blev det mer tjafs och bråk när de öppnade ett systembolag i kvarteret... Hade inte så mycket med "förr" att göra alltså.

Kanske skall man säga att det är bättre eller sämre, beroende på vilken kontext man beskriver - och inte tid?

Och där vi bodde innan vi flyttade, så blev det mer tjafs och bråk när de öppnade ett systembolag i kvarteret... Hade inte så mycket med "förr" att göra alltså.

Kanske skall man säga att det är bättre eller sämre, beroende på vilken kontext man beskriver - och inte tid?

Det var ju just det jag skrev, att det berodde på att systemet försvann. Jag hänger inte riktigt med nu :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama