Det var bättre förr... eller?

Jag ska åka iväg på en weekendresa om några veckor och känner mig nervös för att vara på flygplatser. Sist, 15 år sen, jag var utomlands var det inget jag ens reflekterade över.
Som jag känner det är det mer otryggt nu. För 20 år sen kunde jag lätt gå ut med okända människor och festa hela natten, nu blir jag osäker om jag ser ett gäng killar där jag måste gå.

Nåt som inte var så jättebra var att man gick i skolan på lördagar.
Vi slutade 12,00 och sista timmen var roliga timmen.
Annars var nog det mesta mycket enklare och säkrare för oss ungar.
De flesta hade kniv och ingen kom på tanken att sticka den i nån annan, den användes till att tälja pilbågar och pilar oftast, eller att kreta gubbar i trä.

Nej det var verkligen inte bättre förr. När jag var 11 år (-83) blev jag erbjuden narkotika en lördagsförmiddag mitt i centrum av vår lilla håla. När jag i början av -90 talet ringde polisen och berättade att jag just då stod och såg en större knarkaffär göras upp helt öppet på gatan så hade de ingen att skicka trots att det var av polisen välkända personer som stod där utan de bad mig filma O_o Våldtäkter och misshandel var så vanliga att det knappt reflekterades över och polisen frågade alltid om någon ville anmäla en våldtäkt om man verkligen ville förstöra killens liv :meh: Att gå hem ensam var redan i mitten av -80 talet något man som tjej helst inte gjorde och var man tvungen så var det nycklarna mellan fingrarna som gällde. Att framförallt killar vrålade hora och andra könsord, att det tafsades och var allmänt vidrig stämning med mobbning var inget som gjordes något åt överhuvudtaget trots att det skedde helt öppet.

Idag finns det iallafall en medvetenhet. Många försöker förändra och det ser jag som framsteg.

Där jag växte upp fanns verkligen ingen medvetenhet. Det skedde väldigt mycket sexuella övergrepp på fritidsgården fast ingen visste nog vad det hette. Grova saker ibland och det bara tisslades om det typ.
Vi hade även elever i min klass som mobbades år efter år och vissa lärare var mycket delaktiga. Skönhetstävlingar i skolan och sexistisk underhållning i gympasalen. Hemskt att ens tänka på hur korkat mycket var.

En sak jag tänkt på, men inte upplevt själv då jag inte levde såpass förr :D är att jag uppskattar att det är helt ok att byta jobb nuförtiden. Min pappa blev helt enkelt tillsagd att han skulle jobba på båt, också gjorde han det. Min mamma jobbade som kallskänka några år och blev sen receptionist och där är hon kvar. Man hör ofta äldre personer säga att dom jobbat så länge på samma ställe att dom inte skulle kunna få ett annat jobb och för mig känns det så otroligt sorgligt. Det känns som att det är mer ok att säga att man inte trivs och vill vidare nuförtiden, man förväntas heller inte skaffa det jobb som nån annan säger till en på samma sätt som förr

Intressant med alla olika perspektiv!

Jag ar for ung for att veta mycket om trygghetssituationen pa 80-talet (fodd pa 90-talet!), sa jag har val ett litet annat perspektiv. Som sades I borjan sa kanns det val som att framtiden var batter forr..
med det menar jag att det fans val en helt annan optimism pa 90-talet, som forsvunnit pa senare ar?

Det jag och min umgangeskrets oroar oss over ar alla stora globala trender och hur det kommer paverka vara liv och arbeten I framtiden. Klimatforandringar, sociopolitiska oroligheter, accelererande teknikutveckling och artificiell intelligens. Hur svart det ar att kopa hus/lghet (aven som hogutbildad och valavlonad pa stort bolag), och stor misstro till pensionssystemet (nar kommer vi ha rad att ga I pension?)
Det ar val darfor vi inte lever livet lika mycket som tidigare generationer ;)
http://www.economist.com/news/europ...out-night-clubs-all-over-europe-less-ecstatic
http://time.com/4435058/millennials-virgins-sex/

Gallande min direkta sakerhetssituation ar jag inte direct orolig, varken under sena turer hem eller nar jag ror mig runt om I stand (London, sa inte direkt en hala)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama