Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Blueberry kan förklara hur aktivitetsbaserat fungerar.
Ett skrivbord om du bokför, för att sedan flytta till ett annat om du ska syssla med personalhantering blir det i min hjärna, men det är knappast rätt bild...
Hur skiljer sig platserna åt och varför blir det bättre av att byta mellan dem?
En annan tråd kom in på hur den bästa kontorsplatsen ser ut och känner att det var dags att ge det en egen tråd.
Hur anser ni att den ultimata kontorsplatsen är utformad?
Nja, se det mer som "en miljö" i stället för "ett skrivbord".
Här finns det olika zoner: tyst zon, lugn zon och aktiv zon. (De lugna har de tagit bort på två av tre våningar eftersom ingen vill sitta där.) De tysta zonerna är typ som tyst kupé på tåget. Det enda som hörs där är typ tangentbord.
Alla skrivbordsplatser har docka för laptop och två skärmar (det finns stationer för hjälpmedel om sånt behövs). Utöver skrivbordsplatser finns det projektbord, mötesbord, telefonrum, små projektrum, konferensrum, soffgrupper och annat. Det finns inte så många väggar och dörrar, utan är öppet och luftigt - men är kreativt inrett med rumsavgränsare i form av till exempel svängda hyllor.
På morgonen går man till sitt skåp, hämtar sin dator och det man behöver (vi har varsin praktisk bärbar låda för papper, pennor, choklad, block, osv) och sedan sätter man sig i den miljö där man vill vara för dagen. Det är ganska sällan man sitter vid samma skrivbord två dagar i rad. Det jobbar typ 100 personer på varje våning här och jag ser fan aldrig någon, haha.
Jag älskar det. Och jag hör inget negativt från någon annan heller, trots enorm skeptism från många (främst äldre) innan inflytt.
Min dag i går: Satt vid dator och mucklade nästan hela dagen (samma skrivbord hela dagen), med några avbrott i form av långt telefonsamtal (avhandlades liggandes i soffa) och ett par snabba möten.
Ska inte säga att jag direkt förstår skillnaden från att gå till ett mötesrum, extra stort arbetsbord, fikarum etc. för uppgifter som inte är skrivbordsbundna i en traditionell kontorsmiljö. Bortsett från att det är olika skrivbord man sitter vid däremellan.Nja, se det mer som "en miljö" i stället för "ett skrivbord".
Här finns det olika zoner: tyst zon, lugn zon och aktiv zon. (De lugna har de tagit bort på två av tre våningar eftersom ingen vill sitta där.) De tysta zonerna är typ som tyst kupé på tåget. Det enda som hörs där är typ tangentbord.
Alla skrivbordsplatser har docka för laptop och två skärmar (det finns stationer för hjälpmedel om sånt behövs). Utöver skrivbordsplatser finns det projektbord, mötesbord, telefonrum, små projektrum, konferensrum, soffgrupper och annat. Det finns inte så många väggar och dörrar, utan är öppet och luftigt - men är kreativt inrett med rumsavgränsare i form av till exempel svängda hyllor.
På morgonen går man till sitt skåp, hämtar sin dator och det man behöver (vi har varsin praktisk bärbar låda för papper, pennor, choklad, block, osv) och sedan sätter man sig i den miljö där man vill vara för dagen. Det är ganska sällan man sitter vid samma skrivbord två dagar i rad. Det jobbar typ 100 personer på varje våning här och jag ser fan aldrig någon, haha.
Jag älskar det. Och jag hör inget negativt från någon annan heller, trots enorm skepticism från många (främst äldre) innan inflytt.
Min dag i går: Satt vid dator och mucklade nästan hela dagen (samma skrivbord hela dagen), med några avbrott i form av långt telefonsamtal (avhandlades liggandes i soffa) och ett par snabba möten.
Ska inte säga att jag direkt förstår skillnaden från att gå till ett mötesrum, extra stort arbetsbord, fikarum etc. för uppgifter som inte är skrivbordsbundna i en traditionell kontorsmiljö. Bortsett från att det är olika skrivbord man sitter vid däremellan.
Jag hade blivit nipprig av att behöva plocka undan alla saker jag jobbar med för att plocka fram och strukturera upp det igen nästa dag. Inte ha böcker, utrustning osv. i närheten när jag behöver det.
Låter som det förutsätter att man kan ha nästan allt arbetsmaterial i själva datorn för att det ska fungera smidigt och ger bästa utfallet för folk som har större andel "nätverkande" uppgifter i sitt arbete.
Böckerna står i bokhyllan, bara att gå och hämta
I den här huset samsas allt massor av tjänstepersoner - från ekonomer, jurister och ingenjörer till kommunikatörer, GIS-personer och vägprojektörer. Det är tre kommunala förvaltningar (miljö, stadsbyggnad och teknik- och fastighet) och två enheter från andra förvaltningar som bor här. Det funkar för alla. Några GISare har fasta platser, det har de grafiska formgivarna också (pga krav på teknisk utrustning + datorerna får inte plats i skåpen, hehe)
Det innebar en hel del ångest att flytta. Vi fick en eller två flyttkartonger per person, så det var bara att börja rensa.
Jag måste erkänna att fnissar lite åt dina argument eftersom jag har hört allt det här förut, men ingen av personerna som hade samma inställning som du har lider det minsta efter flytten. Det funkar fint för alla.
Jag (som väl sitter på andra sidan gatan) "blev av" med mitt kontor en period i vintras och jag fick PANIK! Jag sa som du först att "det spelar väl ingen roll vart jag sitter" men hade inte riktigt förstått hur viktiga mina högar vart och vart de låg
.
Haha, ska vinka till dig sen
Åh, högar. Det var tider. Mitt skrivbord såg ut som KAOS innan flytten - så det är rätt skönt att lämna ett helt soprent skrivbord varje dag.