Det tråkigaste som finns...

Maqurell

Trådstartare
Jag sitter och försöker hitta motivationen för att åka och hämta hö vilket är det tråkigaste jag vet. Jag har mest av allt lust att lägga mig på golvet och slå med nävarna och skrika: -Jag vill inte!!

Vad är den tristaste hästsyssla ni vet?
 
Jag älskar att hämta hö och greja med staket. Får jag komma och hjälpa till? :D

Bland det värsta jag vet är att mocka ur boxar som det har varit bädd i sedan flera år tillbaka. Men att köra iväg hela årets ensilageplast till återvinning på vårkanten, det är nog värre. :yuck:
 
Packa hö och mocka hage.. det ena är ju inget att fuska med så blir oftast mockning av hagarna på våren när det är översvämning, is och halvfrusen lera...

Hämta hö har jag inga problem med, betala för den hade jag gärna sluppit..

Laga staket är mysigt ^_^ trots frusna fingrar och lera upp till knäna :p. Man ser ju resultat och kan hitta nya bättre lösningar hela tiden :).
 
packa hö, hämta hö (i alla fall förr när jag köpta småbal), hämta spån, laga staket och köra vatten. rätt drygt att plocka ur transporten efter träning/tävling åxå
 
Putta rundbal vid ishalka för hand för att traktorn är paj.

Fast det finns en sak som är värre, och det är att skotta bort samma rundbal för att den börjat jäsa/mögla, och traktorn är paj.

Vårvintern är fin på alla sätt och vis utom just kombinationen 10 plusgrader och ishalka...
 
Packa hönät.:arghh: Ska göras varenda dag, till två hästar och måste slita loss av löshöet uppe på loftet... Har inte så många nät jag kan packa för mer än ett dygn i taget heller :cautious: Byta vattnet i Thermobaren mitt i vintern är inte heller någon höjdare, den går ju inte att flytta på så man måste ösa, och sen torka ur den med stelfrusna, blöta fingrar. Men det är inte långtråkigt på samma sätt.
Jag håller också med om att fixa med staket osv kan bli rätt långtråkigt efter ett par timmar. :meh:

Nu lät det som att jag hatar alla stallsysslor men det gör jag ju verkligen inte! :) Men i jämförelse med vad man kan använda tiden i stallet till...
 
Ladda in en bra ljudbok, och kör hårt. Gå in i din egen bubbla när du hämtar hö.
Jag gillar inte att fixa vattnet till hästarna. Den rörelsen med lyftet gör ont i min axel. Vi har vattenhinkar uppsatta på boxväggarna. Synd att det skall göras dagligen...
 
Packa hönät.:arghh: Ska göras varenda dag, till två hästar och måste slita loss av löshöet uppe på loftet... Har inte så många nät jag kan packa för mer än ett dygn i taget heller :cautious: Byta vattnet i Thermobaren mitt i vintern är inte heller någon höjdare, den går ju inte att flytta på så man måste ösa, och sen torka ur den med stelfrusna, blöta fingrar. Men det är inte långtråkigt på samma sätt.
Jag håller också med om att fixa med staket osv kan bli rätt långtråkigt efter ett par timmar. :meh:

Nu lät det som att jag hatar alla stallsysslor men det gör jag ju verkligen inte! :) Men i jämförelse med vad man kan använda tiden i stallet till...
Kan du inte använda att en slang och "slanga" ut vattnet. Det funkar bara om urringningen är under vattenytan. Det borde vara enklare.
 
Packa höpåsar är det värsta, eller allt som har med hö att göra. Köra vatten till hagen då det är uppförsbacke:down:
Spola leriga ben med kallt vatten med häst som inte kan stå still pga av regnet och veta att du har 7 hästar till att spola :cautious:
 
På den tiden jag var i stall där höpåsar skulle packas var det en helt vidrig syssla. Det ska ju göras varje dag också.
Nu med häst på lösdrift och fri tillgång så slipper man det. Vi hsr vattenkopp i lösdriften också så man slipper släpa vatten. Men när vattenledningen fryser, eller brunnen sinar på sommaren, då får man släpa dunkar och det är ju inte överdrivet roligt heller.
 
Putta rundbal vid ishalka för hand för att traktorn är paj.

Fast det finns en sak som är värre, och det är att skotta bort samma rundbal för att den börjat jäsa/mögla, och traktorn är paj.

Vårvintern är fin på alla sätt och vis utom just kombinationen 10 plusgrader och ishalka...

Där har vi något som får mig att slå avigt i ren vansinnighet, när man har krånglat runt för att hämta en storbal, fått skiten på plats för att sedan upptäcka att den bara var skräp, hur nog man än var vid hämtningen. Ni vet när Kalle Anka blir skogstokig...så ser jag ut då!
 
Jag tycker det värsta är när det är lördag morgon, man vill sova, men nä, hästarna ska ha mat! Upp i ruskväder med snålblåst och regn. Huuu...

Jag gillar att fixa staket och mocka ut, det är roligt när man ser skillnaden snabbt.
 
Där har vi något som får mig att slå avigt i ren vansinnighet, när man har krånglat runt för att hämta en storbal, fått skiten på plats för att sedan upptäcka att den bara var skräp, hur nog man än var vid hämtningen. Ni vet när Kalle Anka blir skogstokig...så ser jag ut då!

Jag öppnar alltid mina balar utanför hagen för att undvika detta :D I övrigt håller jag med om att höhämtning är det allra tråkigaste. Det är så skönt den tid på året när jag fodrar med storbal som finns färdigt hemma på gården.
 
Putta rundbal vid ishalka för hand för att traktorn är paj.

Fast det finns en sak som är värre, och det är att skotta bort samma rundbal för att den börjat jäsa/mögla, och traktorn är paj.

Vårvintern är fin på alla sätt och vis utom just kombinationen 10 plusgrader och ishalka...
Är er traktor ofta paj?
:)
 
Hacka bort is som bildats i vattenhinken och dra slang från huset för att vattnet frusit i stallet.
Förhoppningsvis är detta snart avhjälpt med isolerad uppvärmd sadelkammare och uppvärmt vattenkar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Acto
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 909
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp