Det stinker i boxen...

G

Gullregn

Hejsan!

Mitt nordsvensk sto står i en kallbox om nätterna. Idag när jag gick dit för att mocka så märkte jag att det stank väldigt mycket! Det stinker liksom surt på något konstigt sätt och väldigt starkt. Är glad att hon har så pass luftigt i sin box!
Kan det vara hon? För det skulle vara lite konstigt eftersom ingenting har ändrats. Hon har inte fått ny mat (vi började med soja för ca en månad sen, men det var ju trots allt en månad sedan..) och det är ju snö ute, så hon kan inte fått i sig något... Eller igår så grävde hon ner till jorden och började slicka...
annars så har hon torv i boxen. Vi satte i en ny bal torv som tidigare hade varit lite fryst, som vi tinade inne i stallet (varmstallet), kan det vara de som stinker??
Pappa gissar på att hon brunstar, men jag vet inte...
Någon som vet vad det kan vara? Har aldrig känt doften förut och hon är bra i magen (tänker på bajset) inte lös eller så.

Sv: Det stinker i boxen...

Jag hade hemma en equterapeut till min pålle och när hon satt ner för att kolla bakbenen så sa hon att min häst brunstade för hon kände det på urinen.
Min pålle har en mycket tjock svans så hon orkar inte hålla upp den helt när hon kissar utan det kommer kiss på den = alltid pissgul svans..:angel:

Okey, så lukten på pisset kan alltså skifta när hästen är brunstig?
Det är ganska logiskt, eftersom Gullis har inte stått inne tidigare, utan varit ute på lösdrift i fem år för ca tre månader sedan, då hon fick komma in. Så, jag menar, vi har ju inte kännt hennes doft när hon brunstar tidigare just eftersom hon gått ute hela tiden...

Det är inte så att hon dricker för dåligt nu i kylan. Då blir ju urinen väldigt koncentrarad och luktar mycket mer.... Tips, Varmvatten! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka