Det rinner ur ögat

MsSleepalot

Trådstartare
på min häst. Vad kan det vara för fel? Ska man ringa vet och den får komma och kolla? Eller kan det över av sig själv? :crazy:

Om ögat enbart rinner, kan du tillverka eget eller köpa koksalt som du spolar ögat med. Det gör man isåfall 2 ggr om dagen, oftast är det flugor som är orsak till rinnande ögon. En anna sak som funkar på dessa irritationer är kamomillthe, koka 3 dl vatten och låt påsen ligga i tills det hela svalnat av och använd till att spola och tvätta med. Detta måste göras nytt varje dag.

Men skulle de dessutom vara svullet, och hästen kisar med ögat bör du kontakta vet för att rådgöra.

min hästs öga rinner också! skulle på tävling imoron men ska inte det nu om han inte mår bra... jag tog koksalt på en bomullstuss o gjorde rent ögat, sen tog jag någon salva som man ska ha i ögat mot sånt! jag ringde bara veterinären o frågade men det behöver man nog inte göra... // kram :)

Det kan vara stopp i tårkanalen. Du får vet komma ut och spruta ren den med koksalt (slang upp i näsborren.

Ett tips är att ge hästen vatten med rödlök i som stått över natten, ca 2,5 dl i två dagar, det kan hjälpa att rensa upp.

När det gäller ögon så skall ALLTID veterinären ut!
Det ska inte experimenteras med diverse huskurer från vänner och obekanta.

Eller skulle du göra det på dig själv?
Trots att du kan förlora synen??

För att ställa en ögondiagnos så måste ögat lysas.
Finns inga genvägar här via någon hälsokostbutik eller nåt.

AM

Men att hästen får rinnande ögon i början av sommaren när flugorna är som värst är väl ändå inget att ta ut veterinären för?!

Nu är det ju alltid svårt att ge råd via nätet eftersom man inte vet hur mycket ögat rinner och om det är svullet eller liknande.

Förra sommaren hade min medryttarhäst också rinnande ögon. Börja med att skölja ögat med koksalt två ggr om dagen och sätt på en flugmask/huva, och se hur det utvecklas. Blir det inte bättre, så ring och hör med veterinär!

När det gäller ögon så skall ALLTID veterinären ut!

För rinnande ögon kommer dom inte, var så säker på det. Men är ögat svullet också är det ju en annan femma, då bör man låta få det undersökt.

Det är alltid bra att rådgöra med en vet om man är osäker, för rinnande ögon är det tvättning med koksalt som gäller. Och det är också detta råd man får av vet vid konsultation.

Råd när det gäller behandling av ögon kan ju knappast komma från detta forum.
Ingen av oss ser ju hur ögat ser ut.
Och det är ju ett måste.. Annars blir det fel.

Att ögon rinner på somliga sommartid vet väl jag med.
Men hur skall "Lisa" 16 år med första egna hästen här på Buke kunna avgöra om även blodkärlen är på väg att krypa ner??
hur skall hon kunna bedömma när vet skall ut eller inte??
Hur skall hon kunna bedömma om det är en liten tisteltagg därinne nånstans??

Och hur skall vi kunna här via forumet bedömma om hon skall ta ut vet eller inte??

För att överhuvudtaget kunna ge ett råd så måste men ju ha bra erfarenhet OCH se ögat på riktigt.

Allt annat är ju bara spekulationer.

AM

Jag har en ponny,
ögat rann en tid men nu har det gått över faktist och det är väldigt fint nu.Innan det hde slutat så tog vi bomull och lite vatten och torkade för då slapp man det värsta iallafall.Nu är det hur bra som helst men det tog tid att försvinna vi provade med mycket. ;)

Vet. kommer på måndag och ska kolla på ögat, vaccinera och raspa tänderna så hon får avgöra vad som är bäst. Förresten så rinner det bara lite så så farligt kan jag knappast tro det är...

brukar ju inte vara så farligt, ofta hjälper det ju som de flesta här säger med att tvätta med koksaltlösning.. & sen sätta på tex en flughuva om det kommer tillbaka gång på gång.. ofta det som är orsaken till rinniga ögon,. flugorna.

annars finns en salva som motverkar inflammation som heter noviform, den används även på människor.. finns receptfritt på apoteket.

ser det riktigt illa ut kan det vara bra att ta ut vet. så att denne kan se efter så det inte är någon skada på hornhinnan vilket är ootroligt svårt att se själv,.! (man vet ju inte alltid om det är flugorna som orsakat inflammation eller om hästen slagit i huvet i en gren eller liknande ;) )

jag pratade med vet idag om min hästs rinnande, svullna ögon, han sa att det är oftast flugor som gör att dom blir så och det kan man inte göra nåt åt annat än att skölja med koksalt. men han skulle ändå komma ut ons eller tor och kolla.

Du kan köpa ögonvatten på apoteket och skölja med oxå. Funkar på min häst som varit irriterad och haft rinnande öga pga insekterna!

min åring har oxå problem med ögonen,de rinner och är svullna,har dock blivit lite bättre med flughuvan,så jag kämpar på.Hoppas det ej bli värre..Har även noviform som jag använder då och då.
Vågar dock ej skölja med koksalt utan har bara använt vanligt vatten.
Mvh

Koksalt är betydligt bättre att skölja med än vanligt vatten. Vanligt vatten svider rejält, medan koksalt (saltlösning) knappt känns, prova själv! Det beror på att vätskan i ögonen (och resten av kroppen) innehåller salt och vävnaderna är vana vid det.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Har någon sett en sådan här ljus prick i ögat på en häst? Den sitter långt från pupillen så bör inte påverka synen. Jag vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv