Det piper i äggen!

Glamoroza ox

Trådstartare
Hjälp !:bump: önskas av er som har kläckvana!:bow:
Jag har fått den stora äran att ta hand om syrrans kläckmaskin medans hon är borta.
Nu ikväll har det börjat att pipa i några av äggena.
Ungefär hur tidigt börjar det pipa innan det är dax för kycklingarna att ta sig ut?
När behöver jag vidta åtgärder som att höja fuktigheten och så?

Sv: Det piper i äggen!

Om äggen är lagda i en maskin så vet du väl iläggningsdatum?

3 dgr innan beräknad kläckning, räknat på 21 dgr höjde jag fuktigheten.
Så för din del är det definitivt dax.

Lite OT, men försiktiga pip är normalt, det är kycklingens sätt att tala om för hönan att det är dax att höja fuktigheten, ihärdiga pip,ihållande tyder ofta på att kycklingen inte kan ta sig ut.

Vad har hänt inatt?

Om äggen är lagda i en maskin så vet du väl iläggningsdatum?

3 dgr innan beräknad kläckning, räknat på 21 dgr höjde jag fuktigheten.
Så för din del är det definitivt dax.

Lite OT, men försiktiga pip är normalt, det är kycklingens sätt att tala om för hönan att det är dax att höja fuktigheten, ihärdiga pip,ihållande tyder ofta på att kycklingen inte kan ta sig ut.

Vad har hänt inatt?

Tyvärr så glömde ju syrran tala om när de äggen var ilagda:grin:
Hon brukar försöka lägga i nya på söndagar, men dessa vet jag inte om hon la på lör-sön-mån.

Nu på morgonen hade det kommit ut 1, flera hade pickat hål.
Det är antwerpen skägg-kycklingar så de kan ju ha kommit någon dag tidigare oxå.

nu har det kommit 5 st & flera är på g, det är fullt liv där inne :laugh:

Även en av mammas Rhodisar (RIR) har knackat hål.

Ja men det är ju så roligt när det kommer små bebisar :love:

Nu är det 9 små Antwerpen och 17 (om jag räknade rätt) Rhodisar och 1 vit Leghorn. Det var kvar två som höll på att kläckas, hoppas de klarar sig ut. Var några som hade fått hål men som tyvärr inte klarade sig ut.

Om det är någon som fastnar, alltså bara gör ett hål i skalet, så kan man, om kycklingen inte kommer vidare, hjälpa till lite på traven genom att själv ta bort lite skal på samma sätt som kycklingen gör.

Huvuddelen av fastnarna brukar inte komma längre för att fuktigheten blivit för låg.Resten är inte friska.

OBS. Du måste veta att arbetet inte fortskrider så du inte går in och pillar på ett normalförlopp.

Vet inte riktigt vad som är ett normalförlopp/hur lång tid det ska ta.
Men det kom ut 17st rhodisar av 21-22 ägg = normalt?
Antwerpen kom ut 9 st av 12-13 ägg. (det var även 5-6 ägg utöver de andra som hade avstannat i utvecklingen)
Leghorn kom ut 2 st av 4-5 ägg.

Vad jag vet (har kollat en mätare) så har fuktigheten legat bra till så gott som hela tiden.
De kycklingar som har tagit sig ut (merparten) har ju kämpat samtidigt (och lyckats) som de som inte kom ut.

Men jag är ju inte fullärd ännu, detta var ju bara första ggn för mig :idea:
Hoppas inte allt för många kycklingar fick sätta livet till pga min okunskap :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 570
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 246
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar