Det minst dåliga alternativet... (sadlar)

Morran

Trådstartare
Jag har fått ett problem och vet varken ut eller in. Kamelen har växt ur sin hoppsadel, så jag behöver en ny. Helst för två månader sedan... :crazy:
Jag vill ta ut en sadelutprovare, men eftersom jag bor som jag gör, så kommer det kosta mer att ta ut någon än vad själva sadeln kommer kosta.
Så nu står jag inför lite olika alternativ, men inget känns riktigt bra.

1. Ta ut en utprovare i alla fall, med resultat att jag kommer ha en betydligt större ekonomisk begränsning vid val av sadel.
2. Försöka hitta någon som kan ge hjälp på distans med mått och bilder, med resultat av att det kanske inte blir hundra ändå.
3. Fössöka hitta något som kan passa på egen hand, med en betydligt större plånbok att röra mig med.

Jag vet varken ut eller in och hästen måste ha en ny sadel NU. Kan tyvärr inte rida barbacka eftersom det är som att sitta på en järnpinne, då han är långt från färdigmusklad.

Tror du nog vinner på det första alternativet i längden... Man kan få tillbaka den kostnaden vid köp av ny sadel... (butiker med sadelmakare tex)

Tyvärr finns det inga butiker med sadelmakare på Gotland, det finns nog ta mig f-n inte ens en "riktig" sadelmakare.Så jag måste ta ut någon från fastlandet, och när avgift och resa är betald så har jag kanske råd med ett par nya stigläder... (inte fullt så illa, men du förstår principen... :crazy:)

men finns det ingen annan kunnig där du bor då? Ridlärare, nån med erfarenhet?

kan ju åka in till fastlandet och låna med några sadlar och pröva ut hemma.

en annan grej som du kan göra är att göra en modell av hästens rygg.
ta ståltråd och böj till så att de ligger med ca 5 cm mellanrum 10 cm innan och 10 cm efter sadelläget. hela ryggen där sadeln ska ligga ska vara utmärkt.
ta sen och skär ut varje ståltrådskontur på en träskiva. spika ihop alla plattorna med lika stort mellanrum som du mätte ut på hästryggen. och glöm inte att ta med själva ryggraden när du gör ståltrådsmätnigen!

kostar väl en liten slant med material, men det borde bli billigare än att ta ut någon!

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025