Det luktar!

R

rattalskare

Jag har tre burar i mitt rum + att dörren är stägnd. Och gisses vilken lukt det blir av tre olika burar! Börjar nu fundera om grannen uppe på kan känna av lukten då jag hörde att han sade det luktade kanin... vad kan jag göra? Jag kan inte ha dörren öppen för då tar katten råttorna och jag kan väl inte öppna fönstret (??)

Tacksam för snabba svar
// Erika

Sv: Det luktar!

Det är beroende på storlek av bur,hur många inneboende och kön.
är det hanar skulle jag nog försöka göra rent åtminstone varannan dag.

Skitdåligt när det kommer till lukt mao :angel:

Kan rekommendera att prova Toa-Lätt eller Majsans Remiss (samma sak men Majsans är billigare), det är mycket bättre med lukten. Har själv 3 flockar jag med på minirum med stängd dörr, varav två av de består av råtthanar och en av råtthonor... Luktade mycket mer innan jag började med Toa-Lätt kan jag säga, nu är det ingen som känner nånting :)

Okej men är inte det dyrare än spån eller finns det att köpa i "stora" säckar?

Fast är det inte fräschare med städning oftare? ;)

Jag tycker att det är helt ok med spån till burbotten men då får man städa mera helt enkelt.

Självklart, men spån är ajabaja till råttor oavsett hur mycket man städar ;) Terpentinet är cancerframkallande och dammet är alldeles för mycket för en råttnos.

Jepp, det är dyrare.

Här finns iaf säckar på 20 liter och 55 liter (55 liter är stor, 20 är väl typ som en påse kattsand...) Betalar 150 kr för 55 liter där jag handlar. Man kan ju blanda ut det med billigare strö också, själv ska jag antagligen prova blanda med tidningspapper i nästa vända och se hur det fungerar.

gul_zebra skrev:
Skitdåligt när det kommer till lukt mao :angel:

Kan rekommendera att prova Toa-Lätt eller Majsans Remiss (samma sak men Majsans är billigare), det är mycket bättre med lukten. Har själv 3 flockar jag med på minirum med stängd dörr, varav två av de består av råtthanar och en av råtthonor... Luktade mycket mer innan jag började med Toa-Lätt kan jag säga, nu är det ingen som känner nånting :)

majsan är inte billigare alltid kan dock varar det en säck på 20l kossatr 99kr respektive 55l 149kr jämfört med toalätt som kosatar där jag hittat som billigast 69 resp 115kr. Så gäller att kolla priser

Inte? Hmm, hade för mig att det var det. Menmen... :)

amkm: Och som vanligt förknippar jag spån med kutterspån. Menar förstås spån från barrträd och som sammar... Annars är ju bokflis och aspflis bra har jag hört :)

Finns ju som du skrev,aspflis,dammar inte och ingen terpentin.. ;)
ypperligt för smådjur..

Min kära mor kom in i mitt rum igår kväll. och detta är vad hon sade:
"Nämen guud nu får du göra dig av med åtminstone 2 burar ( :eek: )
Det luktar ju förskräckligt! Sniff sniff Och det luktar mögel!" Men jag försvarade mig med att jag *glömt* byta åt råttisarna (Vilket jag inte hade) Så det blev till storstädning hos dem (dvs tvätta rent gallret som jag brukar göra cirka 1 gång/månaden) Och gissa vad jag hittade när jag tog ut deras "snuttefiltar"!? en liten ynka trasbit som det var liite mögel på ( :crazy: ) Så mor hade rätt och jag fel( :angel: ) Men hur kan det komma sig att det fanns mögel där de brukar sova? :confused:

Råttor kissmarkerar rätt mkt och är det då varmt och fuktigt som det gärna blir där de ligger... :crazy:

Usch... :crazy: Tror du att de kan ha tagit skada av det?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar