När jag läste kursen ”Yrsel och balansrubbningar” i slutet av 90-talet lärde vi oss olika behandlingar mot kristallsjukan. Så inte jättenytt.Det kanske är på senare år man hittat en behandling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag läste kursen ”Yrsel och balansrubbningar” i slutet av 90-talet lärde vi oss olika behandlingar mot kristallsjukan. Så inte jättenytt.Det kanske är på senare år man hittat en behandling.
Jag har ett obehagligt bekymmer.
Från och till i ungefär två-tre veckor så känns det som att golvet eller marken gungar under mina fötter, ungefär som när man åker båt. Jag känner mig lite illamående när det händer ibland lite yr.
Det kan komma lite då och då, helt oförutsägbart, men alltid när jag åker hiss. Aldrig när jag sitter eller ligger ner.
De senaste dagarna har det hänt mer ofta, flera gånger om dagen.
Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel?
Har läkartid i nästa vecka på gund av annat bekymmer, men kan ju ta upp det här då. Men känner mig lite nyfiken på vad det kan vara redan nu såklart.
Jag har gjort utredning pga att jag har lågt blodtryck men man hittade inga problem förutom att blodtrycket är lågt. Dock har jag aldrig kännt såhär innan.
Jag har konsulterat min gamla lärobok och friskat upp mitt minne.
Kristallsjukan brukar ge sk ”rotatorisk” yrsel, dvs att världen snurrar. Samt brukar hönga ihop m huvudvridningar och vändningar. Är värst på morgonen.
Får du ostadighetskänslan/nautisk yrsel (gungande känslan) även när du reser dig från liggande till sittande eller frammåtböjd till upprest? Det är ett gansk normalt symptom på lågt blodtryck. Vid extrema fall tänker jag att det kan hända vid hissåkning i snabba hissar. Men då bör lägesförändringar också ge yrsel.
Spänningar, som flera varit inne på, ger också nautisk yrsel. I de flesta fall finns dock ett samband med huvudvärk här.
Hur känner du dig när du åker hiss? Har du klaustrofobi eller annat som gör att du det jobbigt? Nautisk yrsel kan också framkallas av ångestattacker, eller vara ett sätt att ”förklä” en ångestattack.
Dock bör din yrsel utredas ordentligt, då det kan vara symptom på många ovanliga saker. Kom ihåg att vara väldigt specifik med i vilka situationer du får yrsel, hur länge den sitter i och att det handlar om gungnings-/ostadighetskänsla. Det kan vara stor skillnad i vilken undersökningsväg man väljer om yrseln är rotatorisk eller nautisk.
Ok.Tack snälla!
Jag får yrsel om jag böjer mig ned, reser mig upp, sätter mig ifrån liggande och om jag sitter med fötterna på golvet (blir alltså bättre av att sitta med benen i kors än att ha dom på golvet).
Jag har stressrelaterade problem så ångest kanske inte är utesluten, jag har ju aldrig gillat att åka hiss heller.
Mitt är värst på eftermiddagen eller kvällen. Speciellt när jag börjar bli trött. Blir något bättre om jag sover ett par timmar vid lunch. Det hjälper om jag äter och dricker mycket under dagen.
Jag ska även säga att min lärobok (från 2000) säger att om man kan hålla balansen och förbli stående under yrselattackerna är det ofta ett tecken på att det inte beror på ngt allvarligt tillstånd.Ok.
Det du kan göra själv är att försöka äta och dricka bra. Och slappna av när du åker hiss. Typ ”medveten frånvaro”. Tänk på ngt annat. Att du är på en badstrand eller ngnstans där du trivs.
Be läkaren (bland annat) kolla ditt blodtryck i sittande, liggande och stående. Om tryckskillnaden blir större än ett visst mått kan det tyda på att blodtrycket (ditt låga) påverkar. Det bör då utredas vidare. Tillsammans med ev andra orsaker.
Lycka till!