Det jobbigaste jag någonsin beslutat.

Sv: Det jobbigaste jag någonsin beslutat.

håller med övriga kören här i att det är ett jättetufft beslut att fatta, men jag tycker du gör helt rätt som besparar hästen mer lidande. hade själv gjort samma sak i din situation.
styrkekramar från mig också :bow:

Jag har också fått fatta det beslutet. En hemsk mardrömstid som jag helst vill glömma, då jag var 14 år och väldigt oerfaren utan speciellt mkt stöd från någon. huvva.

Du har ju åtminstonde gjort allt du kan, och du gör din häst en stor tjänst när han kommer få somna in och sedan vakna och känna sig frisk och kry och springa och njuta av allt gräs där uppe..

Nu vet jag hur det känns. Hade hoppats att det skulle hända mig om minst 10 år eller så, men min medryttare hittade min häst blockhalt i hagen igår. Ilfart in till klinik där röntgen visade flera hovbensfrakturer, även den biten där tåsträckarens sena fäster vid hovbenet var avslaget. Han hade även ett öppet sår in i kotleden så ledvätska sipprade ut och 50% av ledytan var förstörd. Beslutet var enkelt att ta, hade han opererats och vi haft all tur på våran sida så skulle han bara kunnat gå o skrutta i en hage i bästa fall och förmodligen aldrig blivit smärtfri.
Han blev bara 9 år, min första och enda häst som jag ridit in själv och tävlat distans upp till 8 mil på senast i augusti, pigg och busig och full av liv. Jag har format hela mitt liv kring honom och nu är han bara borta. För ett dygn sedan var allt som det skulle, nu står jag plötsligt utan min bästa vän..

Hur går man vidare?

Tycker att du tar rätt beslut om du väljer att ta bort hästen.

Du gör helt rätt som tar ditt ansvar som hästägare, det är inget riktigt liv att leva på smärtstillande medel resten av livet.
Jag skulle inte heller låna ut eller skänka bort hästen som sällskaps häst risken är för stor att det skulle sluta illa plus att han (som du beskriver det lider varje dag av värk) är så dålig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka