Det jobbigaste jag någonsin beslutat.

S

Sjunior202

Jag fick hem en häst för ca 1 års sedan, ett varmblod.
Jag räddade honom från en elak travtränare som bara spöade sina hästar för minsta lilla dom gjorde fel. :( Nu har jag kommit till det jobbigaste beslutet jag måste göra.
Jag har fått ett heltidsjobb och måste dra ner på hästantalet jag har 5 hästar och kommer inte ha tid till dom :(
Nu till saken.
Hästen har svåra problem med sitt ena framben, jag har inte kunnat rida eller köra honom sen april månad. Han blir halt till och från var och varannan dag, sväller i benet. Har haft ut veterinär till honom flera gånger och även varit till klinik och gjort både ultraljud och röntgen på benet. Men ingen kan säga vad det är för fel på hästen, och med det så kan han inte få annat än smärtstillande av dom.
Så jag har beslutat mig för att han ska få vandra vidare till dom evigt gröna ängarna. :(
Jag vågar inte skänka bort honom till någon heller som sällskaps häst då jag är rädd för att han ska bli illa behandlad pg av att han väldigt lätt blir rädd när man håller på med honom pg av att han har fått SÅ mycket spö där jag hämtade honom. Det räcker med att du hostar till så kastar han sig bakåt och försöker fly. :( Han har börjat fått förtroende för mig nu och är inte lika rädd för mig. Men så fort någon annan ska sätta på honom täcke eller borsta honom så börjar han vandra på gången och se rädd ut.

Så jag tycker att det känns bäst att låta honom vandra vidare för hans eget bästa! Hur roligt är det för en häst att kanske behöva gå på smärtstillande resten av sitt liv. Dom dagar han är halt så ser han alldeles matt ut hela hästen och det verkar som om han bara vill lägga sig ner och slippa undan.

Jag är inte den människa som tar bort hästar för minsta lilla. Utan jag har nog gjort nästan allt som står i min makt för att hjälpa honom.

Känner att jag behöver skriva av mig lite så ni får ursäkta om det blir långt och lite svamligt :S Men jag har försökt prata med folk om detta och det går inte då jag bara börjar gråta och inte får fram några ord.

Vissa tycker säkert att jag är helt dum i huvudet som har beslutat detta och andra kanske inte tycker det..

Finns det någon mera som vart i samma situation :S

Sv: Det jobbigaste jag någonsin beslutat.

oj glömde skriva att jag har kollat igenom hela hästen ifall smärtan kommer någon annanstans ifrån! Men det finns inga fel på hästen vad veterinären kan se. :(

Jag är inte emot det du gör och det är ju en fin sak du har gjort för honom, men ett tips om du nu inte provat så plocka ut en equiterapeuth/kiropraktor. Det är sååå många åtaliga situationer där hästar varit utdömda av vet men där en ET har gjort sitt och hästen varit som om inget hänt. Det är bara min idé..

Jag tycker du tar ditt fulla ansvar som hästägare när du tar bort denna häst.:bow:

Förstår att detta är oerhört tungt, men jag tycker att du är stark som fattat detta beslut. Det är inte alla som är starka nog att göra detta, utan istället skänker/säljer hästen för att slippa ta tag i den svåra frågan.
Detta tyder på att du satt hästens bästa i första hand trots att du tycker att det är jobbigt, och det ska du ha en eloge för :) En sån här häst blir mest troligt inte lycklig i ett nytt hem, när han inte ens kan hanteras en liten stund av någon annan än dig. Vilken otrygghet det skulle bli för honom när du inte ens är i närheten... även om han skulle vänja sig tids nog tror jag att det blir för mkt lidande på vägen. Hästar tänker ju inte framåt och inser att "det leder till nåt gott även om det är jobbigt nu i ett år"

Jag tycker att du gör rätt :)

Jag är inte emot det du gör och det är ju en fin sak du har gjort för honom, men ett tips om du nu inte provat så plocka ut en equiterapeuth/kiropraktor. Det är sååå många åtaliga situationer där hästar varit utdömda av vet men där en ET har gjort sitt och hästen varit som om inget hänt. Det är bara min idé..

Kiropraktor har kollat igenom honom när jag var på Mälarkliniken och gjorde röntgen och ultraljud på honom, han kunde inte hitta några konstigheter på hästen tyvärr. :(
Tack för ditt snälla svar.

Tack för att ni inte tycker att jag är världens sämsta hästägare.

Skickar styrkekramar, har själv fått ta bort 2 st i september. Den ena 26 år, vår avelshingst samt hans fästmö på 17 år.
R.I.P Preact och Pershina Self.:cry: Pershina var ett sto som råkat illa ut av
f d ägare. Ville då inte att hon skulle säljas/skänkas vidare, hon hade 150% förtroende för mig och vi hade starka band.:love:

Hästen mår ju inte väl varken fysiskt eller psykiskt, så jag tycker det är helt rätt av dig att ta det beslutet. En flytt till skulle kunna vara helt förödande.
Jag tror inte att NÅN vettig hästmänniska skulle säga att det du beslutar är fel. En häst som tydligt har ont, och är rädd för de flesta människor, vad blir det för liv i längden?

Jag tycker att du har fattat helt rätt beslut!
Även om det känns jobbigt så vet du att han slipper lida mer, och du har verkligen tagit ditt ansvar som hästägare :bow:

Kramar!!

Åh vilken underbar hästägare du är :) Ser på din häst som den förtjänar och tar nu absolut rätt beslut. Du har gett lillhästen en fin tid som den iallafall kan titta tillbaka på med glädje sen i hästhimlen.
En eloge till dig!

Ok tråkigt att det inte finns något konkret att ta på, men som jag skrev innan och som alla andra påpekat så gör du absolut inte fel. Han kommer att få det såå bra där uppe...

Hej!

Ett hemskt beslut att ta, men du gör helt rätt.

Du har en häst som varit med om massor, litar på dej och troligtvis kommer få det jobbigt om den inte kan stanna hos dej. En död häst lider inte- men i livet kan du aldrig vara säker på var han hamnar..

Trist, jobbigt och hemskt- men du gör rätt!

/ Lavinia, som idag tvingades ta bort ytterligare en familjemedlem.. Nu är familjen kattlös..

Jag tycker du tar helt rätt beslut. Jag står i en liknande situation med min travare. Sthlms nödslakt hämtar honom om två veckor. Inget lätt beslut, men det enda rätta. jag fick höra av en att jag är känslokall och inte har något hjärta för min häst... Det tog en hel del tårar innan jag beslutade mig, och jag får en klump i halsen varje gång jag ser honom i ögonen.

Vad än folk säger så gör du bara RÄTT nu! :bow:

Jag har gjort ett liknande val. För 7 år sedan fattade jag ett jättetufft beslut att avliva min allra bästa vän inte enbart för hennes skull utan även för min egen.

Hästen hade starr och var blind på ena ögat och mycket ljuskänslig på det andra. För övrigt var hon pigg och fungerade bra med lite extra pyssel. Hästen var en travhäst som precis skulle fylla 20. Att sälja/skänka bort henne kändes inte som ett alternativ.

Eftersom jag ville hålla på med avel och behövde plats och kände att tiden inte längre fanns till henne fattade jag det svåra beslutet att avliva henne. Efter avlivningen mådde jag jättedåligt och ångrade mig. Jag hade dåligt samvete mycket länge..

Jag vet än idag inte om det var ett korrekt beslut, men idag mår jag inte längre dåligt av det och troligtvis skulle jag även bestämma mig för att avliva någon av de hästar jag har idag om situationen vore den samma.

Nu tycker inte jag på någotvis att du fattar ett felaktigt beslut om du väljer att avliva utan jag anser att du tar ditt ansvar som hästägare. Kram på dig!

Du är så klok. Att utsätta den hästen för mer än vad han varit med om vore bara grymt. Han har ont och bör få avsluta. Absolut inte flytta och bli utsatt för nya svårigheter.

Jag känner verkligen med dig, det här måste vara jättesvårt! När jag tänker mig in i din situation så tror jag att det svåraste är att fatta beslutet att ta bort honom baserat på att din livssituation förändrats, iom nya jobbet? Du ska absolut inte känna att du på något sätt är egoistisk, eller slå på dig själv. Ingen tycker att du är dum, eller en dålig hästägare! Du har gett fina år åt en häst som farit illa, och du ska ha en eloge att du hade modet, kuragen och tålamodet att ta dig an honom! Det finns så många hästar därute som skulle behöva räddas av någon med ditt stora hjärta!

Att rycka upp honom med rötterna från den sköra trygghet han känner med dig vore inte det mest humana, och han har uppenbarligen ingen god fysisk hälsa heller. Du verkar ha gjort allt som står i din makt för att han ska läka- både psykiskt och fysiskt, och nu ser det ut att vara dags att låta honom gå.

Jag skickar massor av omtanke till er båda!

En död häst lider inte och han har ju haft det fint den sista tiden i sitt liv. Personligen skulle jag inte rota mer i hans ev sjukdomsbild utan låta honom somna in. Han mår nog säkert inte bra av att byta hem heller OM hans problem mot all förmodan skulle försvinna.

Det är det jobbigaste beslutet man kan ta som djurägare, men oftast även det mest kärleksfulla!
Tycker du gör helt och hållet rätt, de som eventuellt säger något annat - lyssna inte på dem, lyssna på ditt hjärta och din häst!

*styrkekramar*
:bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka