Det här med valpar och motion.. igen..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 019
M

Mindra

Pratade igår med en dam som hade en 7 månader gammal schäfer. Hon berättade att han som max får promenera 20 minuter två gånger om dagen samt vanliga kiss rundor på ngn minut samt att de tränar ngn form av tankeverksamhet varje dag. När jag undrade över varför han max får gå i 20 min mer eller mindre idiotförklarade hon mig och sa att om man har en så ung hund är det självklart att den aldrig går "riktiga" promenader.

Mina 7 månaders hundar har alltid fått gå i sitt eget tempo men betydligt mer än 20 min och inte har de lidit av det.

I mina ögon är det helt hysteriskt att tänka så som hon gjorde men enligt henne är ju jag en idiot som inte förstår mig på växande hundar.

Så vad säger ni andra?

Sv: Det här med valpar och motion.. igen..

att sätta sånna tidgränser ser jag ingen nytta med,
jag körde aldrig slut eller hårt med min hund i den åldern men att gå en timme i hennes egen takt har aldrig varit problem, oftast var det en sväng i skogen gå o nosa på det mesta, en promenad som för mig tar 20-30 min utan valp(nu är hon äldre dock :P). det gäller ju att kunna avläsa sin hund vad som är lagom och vad som är för lite.

En valp ska få röra på sig och använda sitt skelett så att det utvecklas som det ska. Självklart ska man inte hålla på med konditionsträning eller styrketräning med en växande valp, men vanliga promenader är absolut ingen fara även om de är längre.
Jag låter mina valpar hänga med så mycket de orkar, de får gå i trappor så snart de lärt sig det (brukar vara vid 8-10 veckors ålder) och i det stora hela så får de göra allt de själva vill i motionsväg.

En regelrätt rask promenad efter asfalt med en sjumånaders schäfer kanske inte bör vara mer än kring 20 minuter... Men för övrigt, om man beger sig ut på varierande terräng, låter hunden springa mycket lös samt undviker monoton motion, såsom drag, cykling, jogga, powerwalkpromenader osv - så lär nog hunden växa på ett naturligt sätt.

Min vorsteh fick definitivt röra på sig i den åldern, men som sagt - ingen regelrätt monoton motion förrän minst ettårsdagen. Däremot skogspromenader, mycket lek, lydnadsträning osv... Det går inte att sätta en tidsgräns så klockan piper när det är färdigsprunget, man får gå på känsla och använda sunt bondförnuft.

Nej precis.. Självklart kör man inte slut på en valp eller tvingar den att träna hårt. Men mina har också fått gå i trappor, busa och gå på promenader på över en timme i valpens egen takt och sålänge den tycker att det är roligt (med andra ord så blir det endel stop för bus och lukta och kolla in roliga saker)

Tycker mest det är tråkigt när man träffar på folk som inte vill låta hunden vara just en hund. Som behandlar hunden som om den var gjord av porslin.

Där jag bodde när mina hundar var yngre var det nästan omöjligt att inte gå på asfalt mer än 20 min för att komma till ngt värt att kalla skog. Men å andra sidan var det inte direkt powerwalk som gällde heller.

Sunt förnuft och att lyssna på valpens signaler känns ju precis som du skrev viktigare än att gå med tidtagare..

Håller med.Hunden måste få vara hund.Att inte dra igång värsta joggingrundan med en liten valp,hör väl till sunt förnuft att man inte gör,men att hunden får springa lite fritt,lukta och busa mer än 20 min när den är 7 månader tycker jag låter fel.
Hunden måste ju få bygga upp sin kropp så att den håller i längden också.

Jag tror det är nyttigt att röra på valparna.Bara man har översikt på att valpen inte är för trött eller överanstränger sig.

En regelrätt rask promenad efter asfalt med en sjumånaders schäfer kanske inte bör vara mer än kring 20 minuter... Men för övrigt, om man beger sig ut på varierande terräng, låter hunden springa mycket lös

.

Jag förstår vad du menar här, men vill inflika en sak eftersom många nämner det här med att gå på asfalt. Om hunden går kopplad på asfalt, utgår jag ifrån att den går med en människa, och går således under tjugo minuter varken långt eller snabbt. Släpper jag däremot hunden i skogen under tjugo minuter kan rätt (eller fel) individ säkert springa, studsa, hoppa och fara hur mycket som helst.

Men visst stämmer det att bara asfaltspromenader varken är varierande eller intressanta för motoriken.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 144
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18