Det här med underlag...

P

PineappleHeart

Man har ju alltid fått lära sig att ta det lugnt på asfaltsvägar när man rider. För det frestar väl på en del på hästens ben? (Och sliter ner hovarna såklart). Men grusvägar, är det lika illa? Eller går det bra att trava och galoppera på dem?

Blev helt förvirrad när jag läste nånstans (en artikel i en hästtidning kan det ha varit) att det är mer påfrestande för en häst att ridas på en grusväg än på asfalt. För att grusvägen är så hårt packad eller nåt var det.

Men om det är så illa att rida på asfalts- och grusväg, var ska man då rida? Det kryllar ju inte direkt av små snälla skogsvägar och ridbara stigar. Hur gör ni?

Man vill ju göra det bästa för hästen.
 
Sv: Det här med underlag...

Jag skulle nog akta mig lite om grusvägen var stenhård, finns lixom ingen svikt där.. Jag har däremot hört att det finns svikt i asfalten. För den delen behöver man ju inte trava å galoppera där som en tok! Jag brukar trava på asfalten en liten bit ibland, men är noga med sen att skritta av ordentligt å ev linda benen. Jämför med när man springer själv. Benhinnorna värker lite efter en "marsch" på asfalten..
 
Sv: Det här med underlag...

Asfaltsvägar och hårda grusvägar = bara skritt

Man kan trava på asfalt för att stärka leder och senor men då ska hästen vara noga uppvärmd, endast trava i bra balans i avvägt tempo och alltid vara lindad. Annars gör det mer skada än nytta.

Det blir mycket skritt ibland....

Dock är grusvägarna oftast kanonbra när det regnat ett par dagar. Lagom mycket svikt i dom då.
 
Sv: Det här med underlag...

Hej Det beror väl lite på vad man har för häst men tänk på att järnskor på asfalt är halt, har sett två sådana olycker en rid o en travhäst, det var inga vackra skrapsår dom fick. Jag travar på grusväg on den inte är stenård eller om det finns en mjuk kant efter sidan.
 
Sv: Det här med underlag...

asfaltsvägar är itne bra att rida på i llängden nej, och grusvägar när de har blivit köra mkt på så är de väldigt hårda. ( det har ju du också konstatreat. :p ) Men rider man i gruset på en grusväg (det lösa gruset) så är det ingen fara. :)
 
Sv: Det här med underlag...

På grusvägar brukar det ju ofta vara mjukare i mitten, där bilarnas hjul inte varit. Så där brukar jag trava och galloppera om det är en lugn grusväg där bilar sällan körs. Har en perfekt gallopp backe precis nära stallet :love:

På asfalt är det uteslutande skritt som gäller.
 
Sv: Det här med underlag...

PineappleHeart skrev:
Man har ju alltid fått lära sig att ta det lugnt på asfaltsvägar när man rider. För det frestar väl på en del på hästens ben? (Och sliter ner hovarna såklart). Men grusvägar, är det lika illa? Eller går det bra att trava och galoppera på dem?

Blev helt förvirrad när jag läste nånstans (en artikel i en hästtidning kan det ha varit) att det är mer påfrestande för en häst att ridas på en grusväg än på asfalt. För att grusvägen är så hårt packad eller nåt var det.

Men om det är så illa att rida på asfalts- och grusväg, var ska man då rida? Det kryllar ju inte direkt av små snälla skogsvägar och ridbara stigar. Hur gör ni?

Man vill ju göra det bästa för hästen.

Om hästen är van att gå på rel. hårt underlag så tar den inte skada av det.
Dock så ska man ju inte trava & galoppera i några väldiga hastigheter. Långsam balanserad trav går bra.
Är hästen van med att gå på lite hårdare underlag så tar den mer skada av att gå i ex. ett ridhus där svikten i underlaget är otroligt mycket större. En lagom variation av olika underlag är nog det bästa.
Asfalt har (oftast) mer svikt än en hårdpackad grusväg. Skorna slits även mer på grusvägar än på asfalt. Man kan säga att grusvägen blir som ett sandpapper mot hästens hovar/skor.

/M.
 
Sv: Det här med underlag...

Jag frågar grannarna om jag får rida på deras åkrar! Oftast perfekt att gallopera där!!!:)
 
Sv: Det här med underlag...

Jag brukar rida i alla gångarter på grusväg året om, så det blir ju variation i underlagets hårdhet beroende på väder... Rider även i en något mjukare gruspaddock, samt på lösare grusvägar och gräsvägar. På asfalt blir det i allmänhet bara skritt, vilket beror på att asfalt är HALT. Dessutom har vi en lagom lång asfaltsträcka att skritta fram / skritta av på innan grusvägar och stigar börjar.

Beträffande om/hur hovarna slits, så gäller det givetvis bara om hästen inte är skodd, eftersom det annars är skon som slits istället.... I båda fallen gäller att grus (även löst) sliter ner hovarna eller skorna mer än asfalt. Vilket jag dock aldrig sett som något större problem.
 
Sv: Det här med underlag...

Tack så mycket för alla svar! Det känns mycket klarar nu. Och smart det där med uppvärmingsträcka! :) Märkte skillnaden på en nyuppluckrad (eh, eller vad det heter) grusväg och en hårdpackad. Så mycket mjukare och mer svikt.

Har ett stort fält nära huset, men där skulle jag nog inte våga rida i några större hastigheter (knappt ens i skritt faktiskt) eftersom det finns så mycket sorkhål. Men det beror på att det har stått i träda så länge, och nog kommer göra det för evigt :cry:
 
Sv: Det här med underlag...

Är du osäker på om din häst klarar hårda underlag, rid på dem ofta, i skritt, variera tempot och lägg in lite korta travsträckor. Öka successivt hur mycket du travar och lyssna på ljudet. Klampar hästen på i full fart så det "dånar" i asfalten så är det inte så bra om den är ovan vid hårda underlag. Men sätter den ner hovarna lite försiktigare och verkar tänka efter före, då är det inga problem. Huvudsaken är att du låter invänjningen ta tid, och som sagt så behöver hästen belastas på asfalten/gruset ofta, gärna en liten bit varje dag. Som med all ridning så är variation bäst, som exempel rid på gräs en stund, sedan i skogen, sedan på gruset... Ju mer du tränar på olika underlag desto hållbarare häst får du. Förutsatt att den är frisk och hel innan. :)
 
Sv: Det här med underlag...

PineappleHeart skrev:
Man har ju alltid fått lära sig att ta det lugnt på asfaltsvägar när man rider. För det frestar väl på en del på hästens ben? (Och sliter ner hovarna såklart). Men grusvägar, är det lika illa? Eller går det bra att trava och galoppera på dem?

Blev helt förvirrad när jag läste nånstans (en artikel i en hästtidning kan det ha varit) att det är mer påfrestande för en häst att ridas på en grusväg än på asfalt. För att grusvägen är så hårt packad eller nåt var det.

Men om det är så illa att rida på asfalts- och grusväg, var ska man då rida? Det kryllar ju inte direkt av små snälla skogsvägar och ridbara stigar. Hur gör ni?

Man vill ju göra det bästa för hästen.

Ytterligheterna av underlag - mjuka och hårda - skall man vara försiktig med. Men rädslan för hårda underlag är alltför överdriven.

Om hästens skelett blivit härdat - långsamt tillvänjt - till ett underlag så klarar den det bättre. Den största anledningen att inte galoppera på asfalt som jag ser det, är att det är ett halt underlag. Speciellt med vanliga järnskor. Därför är de säkrare att galoppera på grusväg.

En grusväg och en asfaltväg kan vara ett precis lika hårt underlag. Kruttorra sommargrusvägar och stenhårda frusna vintergrusvägar är ju lika hårda, och kan vara hårdare, än asfalt. Däremot kan grusvägen bli ett riktigt bra underlag att både trava och galoppera länge på om det är blött, men om det däremot blivit riktigt blött kan det bli ett dåligt underlag, som är för mjukt och ger sig, speciellt i kanten vid t.ex. tjällossning. Så grusvägar får man använda hjärnan lite mer på, då det gäller att bedömma underlaget för dagen, när man rider på dem.

Hårt underlag är inte av skada för hästen, om det blivit tillvänjd. Faktum är att hästar som återhämtar sig från en hälta ofta får ordination att skritta på ett hårt slätt underlag och helt undvika mjuka.

Så ut och skritta hästens ben sunda på hårda underlag och lägg till allt mer lugn och välbalanserad trav även med tiden.

Hälsning Maja
 
Sv: Det här med underlag...

Okej, ska tänka på det! Tack alla för svaren!
 
Sv: Det här med underlag...

PineappleHeart skrev:
Okej, ska tänka på det! Tack alla för svaren!
Inte för att det är något svar på din fråga...men något som man sällan tänker på är att väldigt mjuka underlag oftast är mycket mer skadliga för hästen än hårda. Vid mycket ridning på mjuka underlag ökar förslitningsskador markant...
 
Sv: Det här med underlag...

Funderar lite.. OM det nu är så hemskt att trava på asfalt, hur i allsin dar överlever en del körhästar som går mkt på asfalt i konstant trav? De bör ju vara helt körda i benen efter ett tag? Vet en som hade en del körningar inne stan, hästen gick mkt i travm, och den samt hans andra hästar var MKT fina i sina ben.
Att trava på asfalt tv min en gång per vecka stärker hästens ben, sen kan tiden succesivt utökas..

Så jag tror att allt kan göras om det görs med sunt förnuft. Kanske inte galopp med tanke på halkrisken..
 
Sv: Det här med underlag...

Vi har knappast någon asfalt här utan bara grusvägar, skogsvägar och stigar.
Så ibland letar jag medvetet upp lite asfalt för att rida på! :p

Jag tror mycke på varierat underlag! :)
 
Sv: Det här med underlag...

Ja, variat underlag verkar vara lösningen så att säga. Och att gå på sunt förnuft också. Aldrig att förglömma!
 
Sv: Det här med underlag...

Trava en kort bit på en grusväg är det ingen fara med om du frågar mig, men galloppera på en grusväg gör jag aldrig såvida det inte har regnat en hel del innan så att grusvägen är uppmjukad tillräckligt mycket.
 
Sv: Det här med underlag...

På packade grusvägar rider jag i mitten där det är mjukare om jag ska öka på farten lite. Ibland travar jag i form på asfalt en liten bit bara. Oftast för att komma över 90-vägen fortare då sikten är aningens skymd.
Grus sliter ju mer på skor o hovar än asfalt gör.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 197
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 853
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp