Det här med stånds! (sommarbete!)

Pilot

Trådstartare
Ja, vi har en sommarhage hästarna brukar gå i med stånd, varje år gräver vi upp det så gott det går. Men hagen är stoooooor. Finns det något mer man kan göra för att förebygga? Jag tänkte mer på om man kan spruta något på det? (Vi testade spruta förra året.) Iså fall vill man ju göra det nu, ett bra tag innan hästarna ska gå där. På plus sidan är det mest längs med staketet och inte i hagen. Men eftersom det förökar sig som ogräs (:p) eller kaniner.. så hade det faktiskt vart bra med en bekämpningsplan, man kan ju inte bara överge alla sina marker..

Sv: Det här med stånds! (sommarbete!)

Hej, jag har det inte, men jag har en vän som har det. Bör kanska fråga honom.
Vad rekomenderar du då? Hur länga bör hagarna vila efteråt? Vi vill ju kunna använda hagarna i början av maj, eller är det för naivt?
Om det nu blir så att han inte kan, finns det något annat du kan rekomendera, eller som man kanske kan underhålla undertiden? Vårt problem är ju det faktum att det finns ÖVERALLT, på marker som inte är våra.

Beror på vilket medel man använder, det står på hur lång karensen är innan beta/skörd. Jag ska försöka komma på vad vi använde, vi har i alla fall bara stånds kvar i den hage vi INTE sprutat.

Men det är i alla fall ett medel som kräver licens.

Kolla Gratil (7 dagars beteskarens) och Basagran (14 dagars karens). Jag är inte helt 100 på vilket som tar stånds, Basagranen rekommenderas väl dessutom bara till nyinsådd vall.

Men det här kommer den som kör åt er att ha koll på, så diskutera problemet med honom/henne.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 726
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar