Hur man lär ut beror ju på nivån på ryttaren. Man kan inte kräva att en obalanserad nybörjare ska kunna rida med vikter utan då börjar man med att lära ut hur man styr med tyglarna så de faktiskt kan styra hästen. Ju duktigare ryttaren blir ju finare bli hjälperna. Samma sak med händerna. En obalanserad nybörjare som kanske är osäker behöver ha en lägre hand för att enkelt kunna ta tag i man eller sadel. När balansen sitter så kan man börja jobba mer med hur man sitter och hur man håller händerna. Lägg även till att de får rida hästar som kanske är för stora eller för små och i sadlar som inte riktig passar dem.
Sen visst finns det dåliga ridskolor också. Jag fick på 80- och 90-talet lära mig att en häst går i form när den knäcker av i nacken och för att få den att knäcka av i nacken så ska man såga den i munnen. Jag hoppas sånt inte förekommer idag.
Sen visst finns det dåliga ridskolor också. Jag fick på 80- och 90-talet lära mig att en häst går i form när den knäcker av i nacken och för att få den att knäcka av i nacken så ska man såga den i munnen. Jag hoppas sånt inte förekommer idag.