Det här med rakning....

Sv: Det här med rakning....

Varför det rakas generellt har väl med nån stereotyp att göra.

Jag rakar mig under armarna kanske varannan vecka, tycker att armsvetten blir mindre påtaglig då, min man rakar sig också av samma orsak.

Benen rakar jag inte ofta, men känner mig trots allt lite finare om de är släta. Även jag är väl påverkad av de idealkvinnor vi ser i media, smala, solbrända och vita leenden, sån vill ju jag med se ut... Jag kan raka mina ben i alla falll;)

Som tonåring såg jag en smal kvinna med orange bikini, solbränd var hon och hade solblekt ljusbrunt hår och Gud vad hon var vacker, tyckte jag! Just den solbrända huden ihop med orange bikini var definitivt inte fel!

Det enda jag lyckats med där är att jag har lätt för att bli solbränd och inte är ljus i huden även om jag givetvis inte är mörk. Min hudfärg är dock ljusare än på många år och det stör mig, jag har alltid varit mörkare än så här utan att ens sola, pappa var likadan, mörkhyad vit av naturen! Men det skulle aldrig falla mig in att sola så jag får väl acceptera att jag blir vitare och vitare med åren och att mitt hår inte är ljusbrunt och solblekt... nädå det är mörkblont/råttfärgat som mor kallar det och blir lite lätt rödtonat av solen. Till och med DET blir mindre och mindre med åren, som tonåring var jag mer röd också :cautious::meh:

Jag börjar fan bli gammal och vit :nailbiting:
 
Sv: Det här med rakning....

Jag tycker väldigt många killa/män rakar och ansar håret? ben, rygg, armhålor och mellan benen. Inte för att jag så mycket emot kroppshår egentligen men det är fräschare och mer attraktivt utan hår.
När det gäller mig själv tar jag bort allt, utom det på huvudet :p och det gör jag även de perioder ingen ser mig naken.
Visst finns det många män som rakar sig, kanske har de blivit fler med åren? Men i jämförelse med kvinnor som rakar sig så är de lägre til antalet ju. :)
 
Sv: Det här med rakning....

Visst finns det många män som rakar sig, kanske har de blivit fler med åren? Men i jämförelse med kvinnor som rakar sig så är de lägre til antalet ju. :)


Det verkar generellt poppis att jämföra alla kvinnliga dilemman med män, som att män alltid har det så mycket bättre, oavsett vad det gäller.


Även män har sina estetiska direktiv.
I vissa kulturer ska du ha skägg, vare sig du vill eller inte.
I andra måste du slaviskt raka dig då skäggstubb anses ovårdat, skägg sunkigt och mustasch osexigt.
Hår på ryggen, på näsan, ett ögonbryn, tofsar i näsborrar och öron går heller inte hem, vilket kan vara rätt trist för den stora massan män som råkat få den lotten i genlotteriet.

Män är inte undantagna hårnormen och med tanke på att ansiktshår kan skådas av alla människor vet jag inte om de dragit längsta stråt. Kvinnor kan iaf dölja sitt hår med kläder.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig för att jag känner mig ofräsch annars.
Jag har väldigt lätt att svettas och det känns helt enkelt bättre om jag inte är hårig som en apa.
Jag är mörk och har många grova svarta hårstrån, minst lika hårig som en karl och det är inte så kul.
Därför vaxar jag benen, rakar mig under armarna och rakar även musen.
För har jag hår kvar vid underlivet får jag ridsår :eek:
Sambon min bryr sig inte det minsta om jag skulle vara hårig eller ej utan det är jag som ogillar det på mig själv.

Sambon är väl normalhårig och rakar sig bara i ansiktet.

Annars har jag inga problem med hår, bryr mig inte det minsta om andra är håriga eller ej.
Kroppsbehåringen är ju liksom fullt naturlig och jag tycker absolut inte man ska ta bort det för att någon annan föredrar hårfritt.
Ska det tas bort så ska det vara för sin egen skull.
 
Sv: Det här med rakning....

Varför är håriga ryggar ett problem? Det enda jag har svårt för är hår i ansiktet för det är piggigt :p

Jag har hår på armarna, kan inte påstå att det är mörkt eller rikligt, men man ser det om man glor på armarna när man är nära. Min syster påpekade för mig flera gånger att jag kanske borde raka mina armar. Jag bara glodde på henne och gapade, varför sa jag raka mina ofluffiga armar liksom, GÖR man verkligen det? Vi studerade var vi har hår och hon berättade att hon rakat knogarna och tårna också...jag har hår där också, har inte alla det mer eller midnre? Men det skulle jag aldrig raka bort, det "syns" ju inte om man inte är närgången och om jag haft pojkvän med åsikter om min päls hade han inte varit min pojkvän.

Jag vet faktiskt inte varför jag har svårt för håriga ryggar. Kanske beror det på att de fåtal män jag har träffat som har håriga ryggar har varit mycket osympatiska? Det brukar ju vara därför man har svårt för vissa saker.

Håriga knogar vet jag varför jag har svårt för, det är för att jag hade en riktigt otäck lärare en gång i tiden som stank fruktansvärt och var riktigt vidrig på alla sätt och han var otroligt hårig på hela kroppen och då även på fingrarna. När han då kom och lade armen om en och böjde sig över en och pekade på uppgiften och man visste att man då fick svettavtryck på tröjan efter honom så var det mer än vad jag klarade av :banghead: Håriga fingrar har liksom blivit otäcka då :crazy:

Håriga tår är detsamma, det fåtal män jag har träffat med håriga tår har varit mycket osympatiska så kanske beror det på det?

Jag har inte ett enda hårstrå på varken knogar eller tår och det är ett fåtal människor jag mött som har haft det faktiskt. Jag var tvungen att fråga min sambo och hans son och de har också bara träffat ett fåtal med håriga knogar.
 
Sv: Det här med rakning....

Kl
Eftersom jag har en hormonstörning så har jag mer svarta hårstrån än vad normalt kvinnor har. Så ja, trots att jag är feminist så tar jag bort min skäggväxt, mina hår på magen, och på benen. Jag klarar inte av det sociala trycket helt enkelt.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag ser ut som chewbacca, alltså trimmas benen osv.
Visst är det en del pyssel, men jag ogillar helt enkelt mina mörka benhår.
Hade jag haft ljusa fjun hade de fått vara kvar.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig inte under armarna eller på benen. Just på grund av att alla säger att vi kvinnor ska. Är så fruktansvärt trött på att höra alla påpeka. Varför har du hår under armarna? Vilka håriga ben? Jag föddes med hår under armar och hår på benen. Det var gratis det är inte hyveln.

Nej, det gjorde du inte!! :D
 
Sv: Det här med rakning....

Jag vet faktiskt inte varför jag har svårt för håriga ryggar. Kanske beror det på att de fåtal män jag har träffat som har håriga ryggar har varit mycket osympatiska? Det brukar ju vara därför man har svårt för vissa saker.

Håriga knogar vet jag varför jag har svårt för, det är för att jag hade en riktigt otäck lärare en gång i tiden som stank fruktansvärt och var riktigt vidrig på alla sätt och han var otroligt hårig på hela kroppen och då även på fingrarna. När han då kom och lade armen om en och böjde sig över en och pekade på uppgiften och man visste att man då fick svettavtryck på tröjan efter honom så var det mer än vad jag klarade av :banghead: Håriga fingrar har liksom blivit otäcka då :crazy:

Håriga tår är detsamma, det fåtal män jag har träffat med håriga tår har varit mycket osympatiska så kanske beror det på det?

Jag har inte ett enda hårstrå på varken knogar eller tår och det är ett fåtal människor jag mött som har haft det faktiskt. Jag var tvungen att fråga min sambo och hans son och de har också bara träffat ett fåtal med håriga knogar.

Men har inte alla någa hårstrån på sina fingrar då? :o Inte några långa, men lite ljusa fjun? Nu har jag inte det så mycket men ändå! Gud vad onormal jag känner mig nu!:eek::arghh:

Vilken äcklig gubbe du råkat ut för! Sånt påverkar en mer än man tror egentligen!:(
 
Sv: Det här med rakning....

Kl
Eftersom jag har en hormonstörning så har jag mer svarta hårstrån än vad normalt kvinnor har. Så ja, trots att jag är feminist så tar jag bort min skäggväxt, mina hår på magen, och på benen. Jag klarar inte av det sociala trycket helt enkelt.

Inte jag heller!

Jag har haft hår på magen också, några strån/fjun och det var nog bara jag som såg dem, men de åkte också bort fortare än de kom dit nästan, folk skulle ju bli äcklade kände jag. Det är löjligt, för jag visar aldrig upp min kropp för någon! Knappt mina pojkvänner har fått se mig helt naken alla gånger...:o
 
Sv: Det här med rakning....

Benen och under armarna känns helt självklart att raka. Till och från har jag haft helrakat underliv också, men det är klart opraktiskt när man rider aktivt.

Min man rakar armhålorna och ansiktet. Han är normalhårig tycker jag. Tycker att det är skönt att han inte är för hårig på rygg och bröst, det gillar jag ärligt talat inte. Men jag skulle aldrig begära rakning.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig konstant, året om. Armhålor, hela benen, armar, allt "där nere" och tar även bort att småhår i ansiktet. Ögonbrynens hår och det på huvudet är ok såklart ;) men jag tycker det är ofräscht och äckligt att inte ta bort. Vad gäller män så tänker jag inte på samma sätt, förutom att de kanske kan fixa sig lite "där nere" med.

Men det här kan väl lätt bli en fråga om att det skulle vara jämställt i hårväxt också, jag gör det för att jag VILL inte för att någon kräver det
 
Sv: Det här med rakning....

*knapplån*

Inte undra på att många har svårt att få till ett bra förhållande med en partner om det är så mycket småsaker i vägen.
När man sedan hittat någon med alla småsaker på rätt plats hur i hela världen skall man sedan kunna komma överens om annat?


Det hela är mycket enkelt, man finner en partner som är så pass lik en själv att man slipper ingå betydande kompromisser.

Kan jag med alla mina krav hitta någon så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara omöjligt för någon annan :D
 
Sv: Det här med rakning....

Men har inte alla någa hårstrån på sina fingrar då? :o Inte några långa, men lite ljusa fjun? Nu har jag inte det så mycket men ändå! Gud vad onormal jag känner mig nu!:eek::arghh:

Jag har också hårstrån på knogarna. Plockar dem med pincett dock, svarta hårstrån på ljus hy har en tendens att synas alldeles för väl.

Tror att det för min del handlar om någon form av hormonstörning i grunden, för jag är extremt hårig och har även problem med acne och reagerar starkt på hormonpreparat, men ändå.
 
Sv: Det här med rakning....

Kan jag med alla mina krav hitta någon så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara omöjligt för någon annan

Men hur går det i det långa loppet?
Efter 10 år och några barn?
Det är då som samarbetet verkligen sätts på prov.
 
Sv: Det här med rakning....

Men hur går det i det långa loppet?
Efter 10 år och några barn?
Det är då som samarbetet verkligen sätts på prov.


Så länge man fortsätter se/höra varandra, synka gällande värderingar och utvecklas i ungefär samma takt/åt samma håll så tror jag inte åren är något hot.
Däremot är jag ju fullt övertygad om, när det gäller mig själv, att barn innebär dödsstöten. Barn hade troligen inneburit att min relation som så många andras hade hamnat i ett relations-orkeslöst läge där en eller bägge ville stanna enbart pga den stora oviljan att bli ensamstående förälder - så där fick du mig ;)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag har också hårstrån på knogarna. Plockar dem med pincett dock, svarta hårstrån på ljus hy har en tendens att synas alldeles för väl.

Tror att det för min del handlar om någon form av hormonstörning i grunden, för jag är extremt hårig och har även problem med acne och reagerar starkt på hormonpreparat, men ändå.



Det finns kvinnor med extra håriga tendenser där det vid provtagning, inte helt oväntat, visat för höga testosteronnivåer. Det går att medicinera om man anser det vara ett problem :)
 

Liknande trådar

Kultur Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi. Kvar står de två lite mjukare...
2
Svar
32
· Visningar
1 131
Senast: tara
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 524
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp