Det här med rakning....

Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig inte under armarna eller på benen. Just på grund av att alla säger att vi kvinnor ska. Är så fruktansvärt trött på att höra alla påpeka. Varför har du hår under armarna? Vilka håriga ben? Jag föddes med hår under armar och hår på benen. Det var gratis det är inte hyveln.



Förlåt för ordmärkningen, men vilken sjukt rolig bild jag fick i mitt huvud när jag läste detta. :p:rofl::laugh:
 
Sv: Det här med rakning....

KL

Det är en märklig kulturell norm av ganska modern modell. Tror inte att 1700-talets kvinnor rakade benen. Att underlivet ska rakas är en mycket modern uppfinning som kommer från porrens värld. Någon gång på 80-talet kom man på att man ser bättre om underliven är rakade och voila! Kolla in filmer från 70-talet och det tidiga 80-talet och det är vildvuxet.

Jag rakar mig under armarna för att jag svettas mindre då och jag inte tycker att håret där fyller någon vidare funktion. Jag har väldigt konstig hårväxt på benen, gles och fläckvis, så den brukar jag också hålla efter på sommaren när det är kjol- eller shortsväder. Jag håller också efter bikinilinjen eftersom jag tycker det ser ganska fult ut om det sticker ut hår vid sidan om troskanten. I övrigt tycker jag det räcker bra med lite ansning. Hårväxten i underlivet fyller en viktig funktion att hålla luftigt. Det är ingen tillfällighet att svamp i underlivet har blivit en folksjukdom. Och att försöka rida med rakat underliv...brrrrr. Det har jag gjort en gång i ungdomen och det utsätter jag mig aldrig för igen.
 
Sv: Det här med rakning....

Nej, verkligen inte samma hysteri som det är nu.

Och så fort det går från att någon enstaka rakade sig till att det *ska* vara så och det är *ofräscht* annars.
Det är så skrämmande hur snabbt en ny norm kan rota sig. Och hur djupt den verkar ha fastnat i många och vilka känslor det framkallar - folk pratar om att bli äcklade ?
 
Sv: Det här med rakning....

kl

Rakar underbenen och armhålorna, för tycker inte de håren fyller ngn funktion. De är bara långa och mörka och samlar på sig svett :p
Speciellt nu när det är varmt, det känns mkt svalare och fräshare utan hår.

Haft samma karl i 15 år så det är verkligen inte för hans skull, nu för tiden kommer jag i första hand hehe :D Drar snabbt med hyveln i duuschen så det är inte ngt tidskrävande.
 
Sv: Det här med rakning....

För min del kvittar det här med kroppsbehåring. Det är inte på något sätt avgörande i vad jag finner attraktivt, äckligt osv.

Men visst handlar det generellt om olika syn på kvinnor och män. Kvinnor ska vara släta och mjuka (för att förefalla unga?) medan män gärna får vara håriga eftersom kroppsbehåring kopplas till testosteron och "manlighet".

Själv vaxar jag smalbenen annars blir jag luggad av strumpbyxorna.:D Under armarna föredrar jag hår (på mig själv) eftersom svetten då dunstar bort snarare än rinner ned för kroppen eller sugs upp av kläderna.
 
Sv: Det här med rakning....

Alla vet väl att en man inte kan tycka att en kvinna är attraktiv om han inte kan känna helt hårfri hud när han tar på henne?

http://www.youtube.com/watch?v=S3U487pQyPo


:yuck:

kl

Vi människor formas efter mediernas ideal, mer än många vill inse eller förstår. När man säger saker som "Jag tycker det är fult/äckligt/ofräscht med hår på benen och under armarna på tjejer, men av någon konstig anledning tycker jag inte det är äckligt på män" så är det bara att konstatera att detta inte är någon åsikt vi föds med eller att kvinnor har rakat sig i all evighet och i alla kulturer - utan en bild vi fått av dagens medier.
 
Sv: Det här med rakning....

Rakar upp till knäet. Därför det är där håret stör mig och syns om det blir långt (mörkblont) Ovanför knäet har jag aldrig rakat mig. Håren är tunna och ljusa guld/vitt. Märkligt att det kan va så skillnad.

Så gör jag också, av samma anledning faktiskt! :)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag gör exakt likadant och av samma anledning. På smalbenen är håren mörka och sträva, på låren helt ljusa och mjuka. Är det en skröna att håren blir "stabbigare" ju mer man rakar av dem? Om inte så tror jag att det kan vara förklaringen till mina olika "hårzoner".

Knapp

En något udda fråga kanske men var sitter bikinilinjen egentligen? Är det allt som syns utanför en bikinitrosa? Och i så fall vilken modell av bikinitrosa? :p

Boxer :p Nej jag vet faktiskt inte, har alltid funderat på det då min päls aldrig stuckit ut utanför trosorna och jag har såna där helt vanliga...vad de nu heter på fint språk! :o
 
Sv: Det här med rakning....

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över håriga ben men jag minns att jag som barn tyckte att det var äckligt när håret stack ut ifrån armhålorna och bikinilinningen och det på både män och kvinnor. (Jag är uppväxt under det fria sjuttiotalet då många lät bli att ta bort något hår alls.)
Jag har också väldigt svårt för män som är håriga på ryggen. Det klarar jag helt enkelt inte av. Inte håriga knogar och tår heller. Däremot vill jag på en man ha lite lagom med hår på bröstet :d

Jag själv har bara rakat benen en enda gång för att testa om det blev någon skillnad. Det blev det inte. Jag är blond och har ett fåtal mycket ljusa hår på benen. På armarna har jag inga hår alls. Min hårväxt överlag är väldigt dålig så det är väldigt sällan något behöver ansas. Om folk stör sig på de hår som finns så ser jag det snarare som deras problem än som mitt. Det är ju liksom bara att låta bli att titta.

Jag tycker att folk får göra precis som de vill. Vill de raka benen och vara slätrakade så låt dem och vill de ha allt hår kvar så låt dem. Huvudsaken är att man tycker om sig själv.

Varför är håriga ryggar ett problem? Det enda jag har svårt för är hår i ansiktet för det är piggigt :p

Jag har hår på armarna, kan inte påstå att det är mörkt eller rikligt, men man ser det om man glor på armarna när man är nära. Min syster påpekade för mig flera gånger att jag kanske borde raka mina armar. Jag bara glodde på henne och gapade, varför sa jag raka mina ofluffiga armar liksom, GÖR man verkligen det? Vi studerade var vi har hår och hon berättade att hon rakat knogarna och tårna också...jag har hår där också, har inte alla det mer eller midnre? Men det skulle jag aldrig raka bort, det "syns" ju inte om man inte är närgången och om jag haft pojkvän med åsikter om min päls hade han inte varit min pojkvän.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag tycker inte att hår är äckligt på varken kvinna eller man. Däremot agerar jag efter rådande kulturella föreställningar och rakar bort all så kallad "oönskad" kroppsväxt, om jag riskerar att visa det för någon annan än typ tjejer som känner mig väl... Tom benhåren, trots att de är typiska blonda fjun. Så djävla djupt rotade är idealen i mig :(. Önskar ofta att jag inte var så lättpåverkad av det normativa trycket som finns men jag orkar inte ta strid, rädd att bli utstött som jag är.

Så känner jag också! Jag gör det inte för MIN skull utan för andras, för att jag inte vill att andra ska anse att jag är äcklig.
 
Sv: Det här med rakning....

Ingen aning faktiskt.
Jag har aldrig förstått mig på det där.
Under armarna så rakar jag mig för att jag blir så oerhört svettig.
Och för att jag är så hårig att det skulle bli svårt att fälla ner armarna med marsvinen kvar.

Det är alltså rent hygieniskt och praktiskt.

På benen rakar jag mig inte.
På vintern är jag jättehårig men på sommaren så faller pälsen av.
De första varma dagarna så kan jag rycka stora tussar.
Mycket praktiskt.

Bikinilinje och intimt får växa som det vill.
Jag får skavsår när jag rider om jag rakar mig där och det är ju viktigast att det är bekvämt i sadeln, eller hur?

Att det skulle vara äckligt med hår kan jag inte förstå, det går ju att tvätta.
Och på huvudet är det ju inte äckligt, där har jag massor.

Marsvin! :rofl::laugh:

Jag vill också ha fällningsperiod till sommaren! Skulle B-vitamin hjälpa tro?

Jag har rakat mig på bikinilinjen när jag var yngre innan jag insåg att jag ju inte behöver göra det och jag avskyr verkligen skav eller klådan när det växte ut igen. Ridning är viktigare än att enligt många andra vara snygg där, det har du helt rätt i!

Hår tvättar man ju och jag tycker inte att det är någon skillnad på var håret sitter, det är ju inte äckligare på benen än på huvudet i mina ögon.
 
Sv: Det här med rakning....

*knapplån*

Inte undra på att många har svårt att få till ett bra förhållande med en partner om det är så mycket småsaker i vägen.
När man sedan hittat någon med alla småsaker på rätt plats hur i hela världen skall man sedan kunna komma överens om annat?

Hur menar du?

(Jag är lite trög)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag tycker väldigt många killa/män rakar och ansar håret? ben, rygg, armhålor och mellan benen. Inte för att jag så mycket emot kroppshår egentligen men det är fräschare och mer attraktivt utan hår.
När det gäller mig själv tar jag bort allt, utom det på huvudet :p och det gör jag även de perioder ingen ser mig naken.
 
Sv: Det här med rakning....

Jo om behåringen skall vara den rätta och näsan lagom stor, ögonfärgen rätt och allt det där så missar man människan bakom.
Den som man skall fungera tillsammans med och komma överens med på lång sikt.
 
Sv: Det här med rakning....

Det är en märklig kulturell norm av ganska modern modell. Tror inte att 1700-talets kvinnor rakade benen. Att underlivet ska rakas är en mycket modern uppfinning som kommer från porrens värld. Någon gång på 80-talet kom man på att man ser bättre om underliven är rakade och voila! Kolla in filmer från 70-talet och det tidiga 80-talet och det är vildvuxet.
Orkar inte leta källor, men jag är ganska säker på att det även långt tidigare i historien varit "norm" för vissa människor att avlägsna all kroppsbehåring. Inte för att jag nu tror att dagens ideal har någon koppling till vad vissa folkgrupper gjorde för x antal tusen år sedan, men att avlägsnande av kroppsbehåring skulle vara ett helt modernt påfund tror jag inte.

kl

Personligen fixar jag inte kroppsbehåring på varken män eller kvinnor; Känner mig äcklig om jag inte vaxar bort allt mitt, och kan absolut inte attraheras av män som inte allraminst ansar, men ser helst att de vaxar/rakar allt (kan leva med små mängder orört på armar och ben). Jag tror dock att det handlar om ideal i båda fallen för min del, inte för att jag sitter och tittar på bilder av halvnakna män dagarna i ända men på de allra flesta bilder jag ser i media, på kändisar osv. så är det just vältränade, inoljade och släta/hårfria bara överkroppar som visas upp som idealet.

(Och bara för att jag tänkte googla på exempel så slutade det med att jag nu sitter och tittar alldeles för länge på alldeles för många bilder av David Beckhams kropp. Oops.)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med rakning....

Varför det rakas generellt har väl med nån stereotyp att göra.

Jag rakar mig under armarna kanske varannan vecka, tycker att armsvetten blir mindre påtaglig då, min man rakar sig också av samma orsak.

Benen rakar jag inte ofta, men känner mig trots allt lite finare om de är släta. Även jag är väl påverkad av de idealkvinnor vi ser i media, smala, solbrända och vita leenden, sån vill ju jag med se ut... Jag kan raka mina ben i alla falll;)
 
Sv: Det här med rakning....

Så känner jag också! Jag gör det inte för MIN skull utan för andras, för att jag inte vill att andra ska anse att jag är äcklig.


Jag förstår inte hur ni orkar, och ni verkar dessutom vara i majoritet, ni som rakar er pga normer.
Finns det fler normer ni plågar er under eller är rakningen den enda?
 
Sv: Det här med rakning....

Jo om behåringen skall vara den rätta och näsan lagom stor, ögonfärgen rätt och allt det där så missar man människan bakom.
Den som man skall fungera tillsammans med och komma överens med på lång sikt.

Aha, du menar så! Ja jag håller med om det.

En komisk sak är att jag är helt såld på asiatiska män, typ från Thailand eller Vietnam och som är lite mörkare i huden. Mörkt hår och mörka ögon, det är vackert. Alla pojkvänner jag haft har dock varit blonda eller nästan blonda och haft blå ögon....:o Utseendet har ingen betydelse för mig, märks det :p

Småfolket är blonda och blåögda alla tre och det finns inga finare människor än mina Småfolk :)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag förstår inte hur ni orkar, och ni verkar dessutom vara i majoritet, ni som rakar er pga normer.
Finns det fler normer ni plågar er under eller är rakningen den enda?

Jag klär mig inte fullt ut som jag vill utan jag klär mig på ett sätt som inte sticker ut och väcker uppmärksamhet. För att slippa folks blickar.
 

Liknande trådar

Kultur Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi. Kvar står de två lite mjukare...
2
Svar
32
· Visningar
1 131
Senast: tara
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 524
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp