Det här med pisk

Sv: Det här med pisk

Har alltid pisk med mig men har (hittills) ALDRIG använt den mer än på bilar som kör förbi alldeles för fort
Jag som trodde att det var fartränder på min bil men det kanske är piskränder ;)

JRA skrev:
Hej,

enligt lag måste du har pisk med dig på vagnen när du kör på allmänna vägar.
Även om du vill tävla är det krav att du kör med pisken (i handen!).

Tja, lag vet jag inte, men min hovslagare påstår att försäkringarna inte gäller om man inte har stångbett när man kör i par eller fyrspann, kan det vara samma med pisken? Har iofs aldrig hört talat om något sådant.

Själv använder jag pisken som en säkerhetsgrej vid vagnskörning och förståss vid tävling. Man brukar få lite straffpoäng om man inte använder pisken både vid precisionskörning och brukskörning. Vid skogskörning har man redan handen full av tömmar och sax, så där är det inte ens fysiskt möjligt att använda pisk, om man nu inte skulle ha en tredje arm. :devil: :idea:
Däremot är jag sämre på att använda pisken som ett skänklingsverktyg. Vid slädkörning använder jag oftast inte pisk.
Harvar just nu , utomordentlig hästträning, men det blir utan pisk. :D

Din hovslagare har fått detta om bakfoten!!!!
/M

Jag har aldrig kört min häst med pisk. Dels för att jag inte behöver det, hon lyssnar perfekt på min röst, dels för att jag tycker att den är i vägen. men visst inser jag att jag en dag kommer att behöva den.. men det är då.

Alltid pisk med ut!

1 Som signalförmedlare.
2 Som hjälp vid problem (körning av andras hästar! :) ).
3 För att kunna jaga bort bromsar etc!
4 För att kunna hälsa korrekt under färden. :bow:

LIA

kom på braiga grejer:
Att snärta till skitstöriga kill-barn som skriker hamburgare eller försöker skrämma hästen med cykelplingan. Man kan oxå longera sin hund med en långpisk. Och använda till fiskedamm, och impa på killkompisar, och träna sin svaga handled med. Känner aldrig av pisken numera, men orkade max 30 minuter till en början.

allt ovan är prövat med goda resultat.

/jenny :)

Avvisa tjafsiga hundar.
Dra åt sig äpple från trädet.
Också upplevt.

Det finns säkert ännu fler varianter!?! :idea:

"och träna sin svaga handled med. Känner aldrig av pisken numera, men orkade max 30 minuter till en början." Japp, det är både en muskel och en teknik-fråga.

LIA

Avvisa jobbiga hundar är nog den största anledningen till att man hra pisken!! Men även bra att rengöra hästen när man väl sitter i vagnen...peta bort spån och löv och sånt...Och tämja syskonen ;)

avvisa jobbiga hundar ..hur då? Man får inte slå hundar, däremot deras ägare som har dem lösa.

Finns det nån som har gjort en egen piska??

/jenny

Kör oftast med pisk av samma anledning som ni andra..som hjälp och inte "straff". Mina kör-pållar har alltid fungerat bra med pisk..man behöver ju oftast bara lägga pisken på sidan för att de skall förstå.
Sen kan jag hålla med om att det kan kännas "bökigt" att hålla i men jag tror att det är en vanesak!

I det läget när jag är ägaren så får jag slå min hund!! :p Hehe nej. Men jag får peta på henne när hon bara skäller och försöker hoppa på vagnen...

Det är inte ofta jag har pisk möjligtvis nån gång men den är rätt mycket i vägen när man är i skogen å saxar eller kör kälke!!!

Det är retligt att sitta på kuskbocken under ett äppelträd och inte nå upp till frukterna.
Om man inte har pisken med sig förstås, och med en elegant rörelse lägger snärten runt kvisten och ... voila! Så sitter äpplet i handen! :d

LIA

miamiamia skrev:
Din hovslagare har fått detta om bakfoten!!!!
/M
Nyfiken, kan du utveckla?
Själv frågade jag försäkringsbolaget när jag köpte första hästen, då sa de att en häst gick på hemförsäkringen, hade man flera i sin verksamhet så var det dags för en annan försäkring. Menar entrepenadkörning med häst och inte tävling. (ansvarsförsäkring, inte försäkring för själva hästen)

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 123
Senast: Mia_R
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: CaisaCax
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka