Det här med pisk

skogsflicka

Trådstartare
hur många är det som kör med pisk då ni far ut och kör?
varför kör ni med/utan?

många verkar tycka det är en bra säkerhetsgrej medan andra tycker det är onödigt och dumt.

Sv: Det här med pisk

iom att pisken fungerar som en skänkel så är det rätt dumt att köra utan ...
pisken fungerar inte som ett "straff" utan som en hjälp när man kör.

Så jag kör alltid med pisk.

Eftersom jag mest har arbetskört så har det inte blivit mycket körning med pisk.
Men har alltid haft det då vi dressyrkört och kört med remmalagsvagn.
Den brukar vara med, men ibland sitter den bara i sin hållare.
Hellre köra utan pisk, om man inte kan hantera den, än att sitta och råka "doppa" den på hästen då och då.

Att inte köra med pisk är ju som att lämna skänkeln kvar i stallet när man skall rida! (Hur många gör det??)
/M

Jag brukar inte köra med pisk :o ,använder mig av ordmässiga kommandon och tonläget.Tycker det är bökigt med pisken.Men jag är på det klara med att man bör ha pisk med sig pga skänkeln som de andra skriver.
Så kanske jag ska börja ta med den. :cool:

ja den var bökigt i början .. (specielt för mig som var vänsterhänt som fick lov att lära om mig o ha den i höger -på tävling ska den vara i höger hand!)
det är klart att man använder sig mycket av rösten men det ersätter inte pisken, vet inte vad man ska säga för att man ska få hästen att ställa sig till höger :)
så du bör nog träna på att använda pisken, iaf börja med att lära dig hålla i den så det känns naturligt, för som burton skrev så gör det mer skada av en som inte kan hålla pisken o duttar på hästen hela tiden.

ja, jag får göra det. Tycker inte om att dutta heller vilket jag inte gör utan det blir i de få fall jag använt pisken att jag inte använder den alls :o

Det är väl dels en säkerhetsgrej, och skänkeln som folk säger. Den ska ju ändå inte luta över hästen när den inte används, men den finns där om hästen går för långt åt något håll eller blir lite skrämd för nånting. Skulle inte köra utan pisk, kan hända alldeles för hemska saker utan.

Du kan ju börja med ett vanligt kort ridspö eller ett dressyrspö som är lite lättare, och då nåt du inte fram att störa hästen i dina övningar i början!

Jag kör alltid med pisk. Det är ju precis som en skänkel och säkerhetsgrej att ha om hästen försvinner ut åt nåt håll. Min vände till exempel rakt ut i vägen när vi mötte en långtradare (vad ska man annars göra när det kommer läskiga saker och plogvallen är en meter hög :confused: ). Fast den körde så sakta just där så det hände inget. Men vid sånna tillfällen kan det vara bra att ha pisken med sig i handen.

Kör jag med vagn på väg så har jag pisk. Annars så får den vackert vara hemma.

Har alltid pisk med mig men har (hittills) ALDRIG använt den mer än på bilar som kör förbi alldeles för fort :angel:

karottus skrev:
Det är väl dels en säkerhetsgrej, och skänkeln som folk säger. Den ska ju ändå inte luta över hästen när den inte används, men den finns där om hästen går för långt åt något håll eller blir lite skrämd för nånting. Skulle inte köra utan pisk, kan hända alldeles för hemska saker utan.

Har alltid pisk med mig. Och oftast i en 45 graders vinkel enligt skolboken :) Fast vid skritt ligger den bredvid om det är en väg vi kör ofta.
/j*

Kör alltid med pisk.
Men det blir lite jobbigt när jag är van att alltid ha en pisk när jag kör jord/skogsbruk då man inte har det

skogsflicka skrev:
hur många är det som kör med pisk då ni far ut och kör?
varför kör ni med/utan?

många verkar tycka det är en bra säkerhetsgrej medan andra tycker det är onödigt och dumt.
Hej,

enligt lag måste du har pisk med dig på vagnen när du kör på allmänna vägar.
Även om du vill tävla är det krav att du kör med pisken (i handen!).
Att hålla den i handen är vanesak, i början blir det säkert träningsvärk i högerhanden.

Var finns den lagen som verkar högst påhittad :) Är det lag på att ryttare oxå ska ha det, speciellt små ryttare på ponnyer med pessoabett och femhundra benskydd?

/jenny

enligt lag?
Jag vet då en som fått dispens för att inte ha pisk på tävling gäller detta också på allmänna vagar då?? :p

Klart att man har pisken med sig, den kan ju stå i piskhållaren under hela turen om man inte ids med att hålla i den :)

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 123
Senast: Mia_R
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: CaisaCax
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka