det här med nh-träning?

T

tre4

vad går det egentligen ut på?
hur börjar man träna det?
vad tränar man,vad finns de för övningar?
vad brukar man börja med för övningar?

har detta med barfota hästar,lösdrift osv också med nh att göra?

är väldigt nyfiken=)
har ingen aning om vad nh egentligen är?

Sv: det här med nh-träning?

Jag har för mig att jag tränar NH inspirerat, men vem vet :p
Jämför jag med t.ex. Peer Werner Vogel (Norge) så är resonemang och övningar inte helt olikt.

För mig går det ut på ledarskap och samspel mellan häst och människa. NH kan "användas på" alla hästar oavsett ras, skor eller inte skor o.s.v.

G*d..jag är värdelös på att formulera detta i ord! :crazy:

NH=NaturalHorsemanship/NaturligHästhållning
kolla på hästhanteringsforumet, där finns massor om detta!

Säger som ovan:
För mig går det ut på ledarskap och samspel mellan häst och människa

vad går det egentligen ut på?
Skulle säga att det går ut på att få ett stabilt och tryggt förhållande med sin häst, att man vill att hästen ska få vara sin personlighet och att man som människa är ansvarig för att se till att hästen förstår det man ber den om. Man vill ha en partner i sin häst, inte en viljelös slav.

hur börjar man träna det?
Vet inte om jag tycker att man "börjar träna" det, fast någonstans ska man väl börja. Vi hade problem med en ny unghäst, och tog kontakt med en duktig nh-människa som hjälpte oss att förstå hur hästen ser på oss och hur vi ska vara med hästen. Det blev en helt ändrad helhetssyn för oss.

vad tränar man,vad finns de för övningar?
Den viktigaste övningen tycker jag är när människan får lära sig att iaktta, tolka, förstå och reagera rätt på hästens beteende. Sedan tränar man väl sånt som andra gör, för att gymnastisera och samla, det finns en hel del bra markövningar.

vad brukar man börja med för övningar?
Vi började med hur man närmar sig hästen, hur man läser av när den känner sig osäker och hur man får den nyfiken och vilja vara med en. Inom PNH kallas det bland annat "the catch me game", alltså hästen ska "fånga" människan. Sedan var det ledövningar och hur man dirigerar hästen att vara och gå dit man vill, utan att tvinga och dra.

har detta med barfota hästar,lösdrift osv också med nh att göra?
Njaaaeejjj.. tror inte att NH egentligen behandlar hästhållningen på det viset? Inte som jag lärt mig iaf. Men många vi träffat inom PNH har sina hästar på lösdrift och/eller barfota, så det kanske hänger ihop lite med önskan att ha hästen så naturligt som möjligt? Vi hade dem både på lösdrift och barfota innan vi börjad emed PNH, nu har jag en skodd och två barfota.

är väldigt nyfiken=)
har ingen aning om vad nh egentligen är?

Jag vet inte om någon vet vad NH ÄR, egentligen. Det är nog till stora delar en tolkningsfråga, det finns många tränare som håller på med "NH" men som gör ganska olika. Sen finns det folk som INTE tycker att de håller på med NH, men som har samma syn som jag lärt mig inom PNH, och då tycker ju JAG att de håller på med NH.
Rörigt va? ;)

Det finns en ganska trevlig tråd som heter PNH-tjatter, där finns det massor med trevligt folk som gärna pratar örona av dig om vad DE tycker är NH :idea:

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 301
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka