Jag fick lära mig ganska mycket om andra världskriget, speciellt i gymnasiet. Var bland annat iväg på studieresa till Auschwitz-Birkenau. Jag är 22.
Min misstanke är att undervisningen lär spegla lärarens "lärarstil" såväl som hens egna intressen inom ämnet, och att det i sin tur påverkar väldigt hur eleverna tar emot budskapet. Min högstadielärare var till exempel väldigt förtjust i anekdoter av olika slag, vilket var en form av undervisning som jag hade lätt att ta till mig. Någon annan kunde kanske inte se sambanden mellan anekdoterna och glömde bort dem ganska snart igen - och ändå fick vi i princip samma undervisning.
Min misstanke är att undervisningen lär spegla lärarens "lärarstil" såväl som hens egna intressen inom ämnet, och att det i sin tur påverkar väldigt hur eleverna tar emot budskapet. Min högstadielärare var till exempel väldigt förtjust i anekdoter av olika slag, vilket var en form av undervisning som jag hade lätt att ta till mig. Någon annan kunde kanske inte se sambanden mellan anekdoterna och glömde bort dem ganska snart igen - och ändå fick vi i princip samma undervisning.