Sv: Det här med medryttare och betalning
*kl*
Jag kan väl känna att det beror på varför hästägaren har medryttare, är det (som för många i Sthlmstrakten) pga att det är dyrt med häst och man skaffar då en delfodervärd/medryttare som man dessutom även delar stallhyra och övriga kostnader med. Är det för att hästägaren inte har tid/inte klarar av hästen eller annat, så behöver ägaren regelrätt hjälp och bör, enligt mig, vara glad över att få hjälp och ska därför inte ta betalt.
Jag har en medryttare nu en dag i veckan, jag är handikappryttare och rider dressyr, har pga det svårigheter att rida ut/hoppa, min medryttare ska göra detta, samtidigt har jag bett henne hjälpa mig med att t.ex. öva galoppfattningar eller sidförande hjälper ute i skogen osv (köpte hästen som outbildad 4-åring), för detta betalar hon ingenting dessutom mockar jag.
Jag är bara glad att hästen kan få en mer allsidig träning än jag kan ge själv samt att om det är ngt extra kan jag få hjälp med det också.
Det är en väldigt ansvarsfull och pålitlig medryttare.
Hade en annan medryttare innan som ljög och red på ridbanan (satt och drog ihop halsen och böjde nacken på hästen, dvs inget vidare jobb) fast hon sagt till mig att hon ridit ut och gjort ngt helt annat, hon talade även om för stallägarens sambo att hon var rädd för att rida ut på min häst (är en känslig men väldigt snäll häst), fast hon sa till mig att han var sååå snäll och allt gick så bra, han kanske var lite spänd någon gång ibland (tror jag det när hon red på banan hela tiden), hon byttes illa kvickt ut.
Jag anser inte att jag kan ta betalt för att jag får hjälp, hade jag däremot haft medryttare för att jag inte har råd hade jag kunnat ta betalt och det hade framgått tydligt att det var skälet till medryttaren.