Det här med mammapeng (igen)...

Cambrie

Trådstartare
Jag tycker inte att jag får några riktiga svar varken av försäkringskassan eller av barnmorskan...

Vi har ju våra travhästar i ett handelsbolag för att kunna lyfta moms och så vidare, vi har verkligen inga superbra hästar så det blir aldrig något över så att säga, hur blir det för min mammapeng? Jag har ju ett annat heltidsjobb på sidan av där jag är anställd och hästarna är ju en hobbyverksamhet, omöjligt att leva på? Någon som vet?

Sv: Det här med mammapeng (igen)...

din fp beräknas på din sgi, dvs din arbetsinkomst *0.8 ca. hästarna ska väl inte ha någon betydelse i det sammanhanget om du inte kan plocka in mer än vad man får göra för att slippa skatten på sin hobbyverksamhet, som är 10000/år har jag för mig.

Sv: Det här med mammapeng (igen)...

Jag skrev bara ut hur man räknar ut, så TS ine trorhon ska få 80% av sin lön utan de är 80% av SGIn.

Såhär skriver FK om egen företagare (dit räknades om man hade ett handelsbolag)

Du som är egen företagare ska uppge din beräknade nettointäkt som årsinkomst till Försäkringskassan. Med nettointäkt menas företagets resultat efter avdrag för kostnader, avsättningar till periodiseringsfonder med mera samt avdrag för egenavgifter. Eventuella skatteavdrag ska inte räknas av. Skatteverket har informationsmaterial som visar hur du räknar ut nettointäkten.

Observera att för en egen företagare kan den sjukpenninggrundande inkomsten inte bli högre än den inkomst som en anställd med liknande arbetsuppgifter har.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar