Det här med lösa hundar

Taxilock

Trådstartare
Läste den HÄR insändaren i lokaltidningen och blev lite irriterad.

Jag tycker att det är konstigt att en hundrädd person förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter just den personens rädsla. Istället för att ta tag i sitt problem med t.e.x KBT-terapi så förväntar man sig att alla hundägare ska anpassa sig efter en själv.

Jag tycker att det är helt okej att ha hunden lös inne i tätbebyggt område så länge man inte går där det är förbjudet med lösa hundar (t.e.x vissa stadsparker). Och självklart förutsatt att man har koll på sin hund. Min hund går ofta lös och när vi möter människor så går hon vardagsfot vid min sida, mindre än en meter ifrån mig och alltid på motsatt sida från den vi möter. Är inte detta att visa hänsyn och respekt tillräckligt mycket? Jag har pratat lite med vänner på FB och eye to eye så att säga och det är många som inte håller med mig, dom tycker att det är självklart att man håller sin hund kopplad, framförallt vid möten.

Hur ser ni på saken? Är det självklart att man kopplar hunden vid alla möten, är det självklart att man kanske inte alls har hunden lös där man kan tänkas stöta på någon?

Sv: Det här med lösa hundar

Fast nu skriver du som om alla vi andra som inte vill ha lösa hundar inpå kroppen skall anpassa oss efter er hundägare ;)

Jag tillhör en utav de som inte är imponerad över lösa hundar inne i samhällena mestadels för att de allra flesta har inte full koll över sina hundar, sen att det finns hundägare som visar hänsyn osv är en sak, men väldigt många gör det inte, och om du ändå tar in hunden till 'vardagsfot' vad är då problemet med att 'slänga ett retriverkoppel' runt halsen på voffesgullet när den ändå går där, då visar man tydligt att man respekterar den som möter.
Personligen har jag blivit utskälld både en och två gånger när jag tagit tag i främmande hund som kommit för att hälsa obett, och gärna med att sätta en tass på kläderna. För mig är det en naturlig reaktion att ta tag i hunden, morra åt den och skicka iväg den till husse/matte, men det uppskattas inte alltid då husse/matte tycker att hunden 'ville ju bara'.. Och? Jag ville inte.. :grin:

Jag har hundar själv och är def. inte hundrädd eller rädd för anfallande hundar eller dyl men jag själv vill välja när jag vill ha hund 'inpå mig'

När jag läser insändaren tänker jag mig att h*n antagligen mött någon med en lös hund som sprungit fram för att hälsa.
Och det är INTE ok, vi som hundägare måste se till att våra hundar inte ofredar andra, oavsett. Visst kan man kanske bota hundrädsla med KBT, men hur gör man med extremt allergiska personer? Ska de inte få gå ut för risken att en lös och glad hund vill fram och hälsa?
Jag vet folk som skulle kunna få en livshotande allergisk reaktion av en sådan kontakt.
Dessutom ska hundrädda inte behöva lida för att jag inte har styrsel på min hund. Och folk ska inte behöva få sina byxor nedsmutsade av min överdrivet glada lilla skitpudel, bara för att jag vill ha honom lös.

Och jag tror som sagt att det är sånt som avses med insändaren, en lös hund som din, som lugnt travar vid mattes/husses sida är knappast något problem.

Jag kopplar nästan aldrig mina. Ser jag att personen är rädd alt dom hinner säga till mig att koppla innan jag ser att dom är osäkra så självklart kopplar jag.

EN gång hade jag inget koppel med mig till mallen. Då mötte jag såklart en tjej som var rädd och bad mig koppla. JÖSSES vad jag skämdes :o:crazy:. Jag bad om ursäkt och förklarade att jag inte hade något koppel, men sa att jag kunde gå rakt ut i skogen istället om det var ok. Inga problem. Har haft koppel med sen dess.

Här i stan har vi endast koppeltvång under torghandel och på kyrkogårdar.

Ang insändaren. Så tror jag inte att så många kommer att ta åt sig. Faktiskt. Man vinner ingen mark med att vara typig (som jag uppfattade insändaren). Sen undrar jag lite vad hon menar när hon skriver:

är det inte så trevligt att möta en lös hund hur snäll den än är [...]
Tro det eller ej, alla gillar inte hundar!

Tack vare ovanstående så tolkar jag det som att lösa hundar brukar gå fram till henne? Och då är det ju beklagligt. Men att hon inte gillar hundar löses ju inte av ett koppel...

Jag kopplar i princip aldrig min hund vid möten med enbart människor. Går det så går vi några meter åt sidan t.ex. på en gräsmatta annars så kallar jag in honom så han går nära mig. Är det gott om plats kan jag till och med låta honom fortsätta att gå några meter framför mig då han sällan bryr sig om människor vi möter. Möter vi en hund på ett trängre ställe så kopplar jag alltid eftersom jag inte litar på att han lyssnar på mig i ett såndant läge.

Människan som skrev insändaren verkar ha en väldigt skev uppfattning om hur hundar fungerar.

Om hunden av någon anledning skulle anfalla, står ni för konsekvenserna då?

Konsekvenserna om min hund skulle "anfalla" är att någon kan få ett par tassavtryck på sina kläder och eventuellt pussar om personen är kort. Självklart skulle det INTE vara OK men det är knappast ett blodtörstigt monster som kommer att bita ihjäl någon. Självklart är det oerhört obehagligt om man har fobi för hundar men även om man har det så borde man ju ha någon uppfattning om att de flesta hundar är relativt ofarliga.

Jag är ganska övertygad om att min hund som i princip alltid är lös har orsakat färre oangelägenheter för de många hundrädda personerna som bor här än de som i princip alltid är kopplade (i 5-8 meter flexikoppel såklart) och som när de kommer lösa inte alls lyssnar på sina ägare.

På platser där man kan förvänta sig att möta många människor, och där dessa ofta kommer nära (t.ex. trottoarer) tycker jag att man bör ha hunden kopplad, vare sig det krävs eller inte. Även om hunden är lydig kan olyckan vara framme. Man kan aldrig lita till 100 procent på något djur. Man får också ha förstsåelse för att många är rädda för hundar.

Om man däremot rör sig inom ett, i och för sig tättbebyggt område, där det är få människor i rörelse och man kan se till att ha ett visst avstånd till mötande, tycker jag det är ok att ha hunden lös om man har sådan kontroll på den som du beskriver, dvs. kan ta den till sidan och att den håller sig där. Problemet är kanske att vissa hundägare låter den lösa hunden strosa lite för sig själv några meter bort, förmodligen oftast i full visshet om att den inte är det minsta intresserad av främmande människor och hundar. Men jag förstår att det är väldigt obehagligt för den som är hundrädd. Man får ha förståelse. Det ligger ofta ett trauma i botten, t.ex. ett hundbett i barndomen. Det är inte så lätt att göra sig av med det. Man kan inte begära att alla ska gå i KBT, särskilt som det kostar uppemot 1000 kr per besök (jag vet, för jag har själv gått i KBT).

Jag tycker att det är rätt meningslöst att ställa den frågan här på ett hundforum där alla har så bra koll på sina hundar ( i alla fall enligt inläggen... ;) ) och där det troligtvis är självklart för alla att man har 100 % inkallning på sin hund innan man kopplar loss, frågar människor innan man släpper fram sin hund så den får hälsa och plockar upp hundskiten.

I "verkligheten" är det tyvärr rätt vanligt (i alla fall här där jag bor) att den vanliga svensson-människan släpper sin hund lös utan att ha koll på den, utgår ifrån att alla älskar hundar och inte tar hänsyn till hundrädda eller hundhatande människor. Precis som att det finns gott om folk som släpper ut sin katt i samhället utan att ta hänsyn till alla människor som inte vill ha kattbajs i rabatten eller sina utemöbler nerhårade. Dessa individer kommer troligtvis inte att hitta till den här tråden.

I samhället där jag bor finns det gott om folk som inte har koll på varken sina hundar. Jag försöker att inte störa mig allt för mycket, då man enligt mig får räkna med att folk är skitjobbiga och att, om man bosätter sig i samhället, får räkna med att alla inte har samma tänk som jag har. Det tar bara en massa energi att störa sig på andra.
Däremot tillhör jag den där skaran som tycker att man inte ska släppa sin hund om man inte har inkallning på den, plockar upp hundbajs när hunden skiter och kopplar sin hund när man får möte.
Jag anser också att man, om man är skiträdd för hundar, borde ta tag i sin rädsla istället för att tycka att hela samhället ska anpassa sig efter mig. Men det är väl mest för att jag själv kan tycka att det verkar jobbigt att gå runt och vara livrädd hela dagarna.

Senast ändrad:

Rädslan/fobin bottnar oftast i att personen inte är van/kan läsa hund. Så för henne, i hennes värld, så kan nog den gladaste labrador plötsligt slänga sig fram och ta struptag.

Jag har en moster som är väldigt hundrädd. Möter hon en lös hund i skogen så får hon kalla kårar längs hela ryggen och gör sig beredd att försvara sig (även om hunden bara är glad). Jag har med mina hundar ändå på släktkalas och annat. Hon är van vid mina hundar, men tycker ändå att dom är obehagliga om dom vill fram och kela (så jag styr bort dom från det). Mallen är mest läskig för att han är så sprallig.

Jag kopplar i princip aldrig min ormvid möten med enbart människor. Går det så går vi några meter åt sidan t.ex. på en gräsmatta annars så kallar jag in honom så han går nära mig. Är det gott om plats kan jag till och med låta honom fortsätta att slingranågra meter framför mig då han sällan bryr sig om människor vi möter. Möter vi en hund på ett trängre ställe så kopplar jag alltid eftersom jag inte litar på att han lyssnar på mig i ett såndant läge.

Människan som skrev insändaren verkar ha en väldigt skev uppfattning om hur ormarfungerar.

Konsekvenserna om min ormskulle "anfalla" är att någon kan få någon som slingrar sig kring benet eventuellt ormpussarom personen är kort. Självklart skulle det INTE vara OK men det är knappast ett blodtörstigt monster som kommer att bita ihjäl någon. Självklart är det oerhört obehagligt om man har fobi för ormarmen även om man har det så borde man ju ha någon uppfattning om att de flesta ormarär relativt ofarliga.

Jag gjorde inte detta för att håna dig, utan bara för att jag tycker det blir väldigt tydligt för oss som inte är hundrädda hur en hundrädd person känner sig. Den som har en fobi är inte rationell i förhållande till den sak som hen är fobisk inför. Det är liksom själva kärnan i fobin. Tyvärr är det inte helt irrationellt att vara rädd för hundar för de kan vara farliga. Då och då sker det ju allvarliga hundattacker (t.ex. malamuterna som jagade ryttare och skadade en ganska illa). Detta faktum gör det knappast lättare för den hundrädde att intala sig att hundar är ofarliga. Förmodligen ser alla hundar ut som blodtörstiga bestar i vederbörandes ögon.

Jag är inte hundfobisk eller -rädd - men jag vill lik förbaskat inte ha främmande hundar på mig ute på stan. Dels kan jag inte lita på dem, dels gillar jag inte att bli inblandad i hundägares problem med sina hundar.

Om hunden är kopplad eller inte bryr jag mig inte så mycket om så länge den håller sig kloss an sin ägare när jag passerar alt nonchalerar mig - oavsett om den är kopplad eller inte.

Jag gjorde inte detta för att håna dig, utan bara för att jag tycker det blir väldigt tydligt för oss som inte är hundrädda hur en hundrädd person känner sig. Den som har en fobi är inte rationell i förhållande till den sak som hen är fobisk inför. Det är liksom själva kärnan i fobin. Tyvärr är det inte helt irrationellt att vara rädd för hundar för de kan vara farliga. Då och då sker det ju allvarliga hundattacker (t.ex. malamuterna som jagade ryttare och skadade en ganska illa). Detta faktum gör det knappast lättare för den hundrädde att intala sig att hundar är ofarliga. Förmodligen ser alla hundar ut som blodtörstiga bestar i vederbörandes ögon.

Jag möter dagligen extremt hundrädda personer då jag bor i ett område där många kommer från länder där det antagligen finns goda anledningar att vara hundrädd. En familj i vårt trapphus springer in och låser dörren när vi kommer med hunden i trapphuset (är ALLTID kopplad där). Men jag upplever att många inte alls är lika rädda när jag kommer med min hund nu som de var för några månader sedan. Så vi kanske bidrar lite till att bota deras fobi.

Men som jag även skrev så tror jag att min hund orsakat mindre oangelägenheter än de som springer hur de vill i 8 meter flexikoppel. Det tar betydligt längre tid att hala in en hund med hjälp av ett sådant än att ge hunden ett stoppkommando eller kalla in den. Man kan inte heller styra hunden i sidled om de går 8 meter framför med hjälp av ett flexikoppel.

Att det finns många som har sina hundar lösa trots att de inte har kontroll på dem är beklagligt. Ägaren till en nakenhund som min hund leker med ibland berättade "stolt" att hennes hund hade jagat några cyklister flera hundra meter någon gång när den varit lös på området. Vad svarar man på det? :mad:

Min hund är väldigt glad i människor och vill gärna gå fram och hälsa. Jag har honom oftast lös, men möter vi någon kallar jag in honom och håller honom i halsbandet. Då förstår han att han inte får hälsa och förhoppnngsvis känns det "tillräckligt" för den vi passerar.

Jag har dock aldrig träffat på någon hundrädd när jag varit ute med min hund, så jag är nog ganska skonad.
Skulle jag dock märka att någon stannar till och ser osäker ut skulle jag koppla och gå så långt ut i kanten som möjligt.

Men det jag jag invändningar mot, både i detta inlägg och i andra forum, är att folk verkar förutsätta att bara för att hunden är lös så kommer den springa fram till folk, antingen för att bitas eller för att hoppa.
Men även där är jag väldigt förskonad, händer extremt sällan att jag "blir utsatt" för sånt.
Bor nog helt enkelt i ett hundvänligt område :laugh:

Jag har svårt att förstå folk som går med sina hundar lösa typ mitt i centrum. Jag kan förstå om man har en lydig hund och har den lös till i lugna villaområden eller på lugna cykelbanor.. Men mitt i smeten bland en massa folk och trafik? Nja, jag förstår det inte..

Med det sagt så tycker jag ändå att insändaren överdrev.

Själv stör jag mig mest på hundrädda människor som envisas med att passera nära mig och min hund (som går kopplad) och som sen skriker högt och typ flyr om hunden råkar ta ett steg i deras riktning. Var med om det igår senast, asjobbigt.

amkm: Vart skriver jag det? Jag skriver ju att jag tycker att det är okej att ha hunden lös om man har kontroll på den. För mig är kontroll=hunden inte springer fram till andra människor & djur.

HeleneK: Jag håller med i dina invändingar och det är väl lite det jag reagerar på. Bara för att hunden är lös så betyder det inte per automatik att hunden kommer rusa fram. Jag har aldrig heller mött en hundrädd person (vad jag märkt av) men skulle jag möta någon som såg osäker ut skulle jag självklart koppla min hund.

svar till alla: Självklart ska man inte ha hunden lös om man inte har kontroll på den. Och självklart ska inte andra människor behöva tolerera att andras hundar springer fram till dom vare sig man är hundägare eller ej.

Det jag reagerar på är attityden att jag är rädd då ska alla anpassa sig efter mig. Jag blir rädd när jag ser utekatter när jag är ute och går med min hund numera. Hon blev påflugen av en katt och det har liksom satt sig så jag känner mig osäker på katter när jag har hunden med mig. Men jag kan ju inte förvänta sig att alla ska ha sina katter i koppel/inne bara för att jag upplever obehag.

Det jag tycker är tråkigt är att det känns som att vi djurägare alltid ska visa så mycket hänsyn och respekt till andra människor. Det är liksom självklart för alla och det kan jag väl hålla med om men vad som inte är lika självklart är att vi ska få hänsyn och respekt visad tillbaka mot oss och våra djur.

/.../

Hur ser ni på saken? Är det självklart att man kopplar hunden vid alla möten, är det självklart att man kanske inte alls har hunden lös där man kan tänkas stöta på någon?

Jag tycker gott att man kan kalla in hunden om man har den lös i tätbebyggt område, och antingen koppla, eller iaf hålla i halsbandet lite symboliskt sådär. Så gör jag vanligen. Få människor är paniskt hundrädda, men man ska visa respekt även för dem som bara tycker det är lite obehagligt med lösa hundar.

Ute i skogen däremot kallar jag oftast inte in (dubbelmoral...), utan brukar dirigera in henne bakom mig eller på andra sidan om den mötande personen. Det beror ju lite på vart min hund är någonstans. Så länge hon inte går fram så.

Jag kan inte heller riktigt se vitsen med att ha hunden lös mitt i centrum, känns bara som en onödig risk för mig.

Ja, tänk om hunden typ ser en katt och springer ut i trafiken? Även den lydigaste hunden KAN ju reagera annorlunda någon enstaka gång..

Ska jag hålla min hund i halsbandet får jag krypa på alla fyra ;) Kanske är därför som jag inte kopplar varje gång jag möter någon för det blir en så onödig procedur i mina ögon, när jag vet att hon inte kommer gå fram till någon utan går där jag sagt åt henne att gå.

Precis, därför har inte jag min lös vid vägar heller just för att något helt oförutsett kan hända. På landsvägar kan hon få gå lös dock men det är ju en annan sak :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V