Hur är kotringar i storlek?
Jag har en Islandshäst med små hovar (4x0) Hon har S i boots.
Tror ni att kotringar kan passa? Blir det klumpigt? Går dem att korta tillräckligt?
Är den för stor klipper du bara den kortare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur är kotringar i storlek?
Jag har en Islandshäst med små hovar (4x0) Hon har S i boots.
Tror ni att kotringar kan passa? Blir det klumpigt? Går dem att korta tillräckligt?
Att man bara ska ha dem på ett av benparen gäller ju bara om man har dem för att hästen inte ska slå ihop. Använder man dem istället för boots i hagen, för att skydda mot tappsko och broddtramp så behövs det på alla fyra.Kotringar är också jättebra ifall hästen är trång mellan exempelvis bakbenen så skydden slår ihop hela tiden...
Med kotringar studsade bakbenen liksom isär utan att jag behövde ha kotskydd...
En sak till med kotringar....
Man ska bara ha dom på ett bakbenen och/eller framben, inte på bägge bakbenen och/eller frambenen samtidigt...
Det fick jag lära mej när jag jobbade med hästar på 80-talet..
Bra och korrekt information i tråden. Men en viktig sak missas. Ringarna bygger tjocklek runt hästens kronrand så att den helt enkelt inte når fram att kliva på sig själv för ringen tar i först. Detta borde fungera även för bakhovar som smyger ikapp framhoven. Men jag ska inte lova det eftersom min häst inte trampar så.@TinyWiny Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte hur de kan fungera lika bra som boots.
Mina (vackra och jämna) pilar visar att både ballarna och trakten är blottad. En bakhov kan således träffa ballarna med tån, eller ställa sig på trakten av framskon, och därmed trampa av den. Känns som att bak-tån måste träffa mitt på ringen för att ringen skall ha effekt?
Vill gärna byta till kotringar för att slippa leriga och blöta boots men i don't get it.
Visa bifogad fil 10990
Min fetning. Jag förklarar nog dåligt och febern var hög när jag skrev inläggen men det är exakt det jag menar. Min ena häst har ett rejält övertramp och när hon var unghäst hade hovslagaren ärende hit varje vecka. Skorna flög åt alla håll och då oftast av att hon trampade på framskon med bakhoven. Med kotringar (hon hade redan sedan innan överrullningsskor i fram och fasade skalmar på framskorna) försvann problemet. Hon hade också rent allmänt svårt att hålla ordning på sina ben som unghäst. Kunde ställa sig på ena framhoven/bakhoven med andra framhoven/bakhoven från sidan men då hoven alltid kommer uppifrån så skyddar kotringen oavsett.Bra och korrekt information i tråden. Men en viktig sak missas. Ringarna bygger tjocklek runt hästens kronrand så att den helt enkelt inte når fram att kliva på sig själv för ringen tar i först. Detta borde fungera även för bakhovar som smyger ikapp framhoven. Men jag ska inte lova det eftersom min häst inte trampar så.
Min pålle har ringar på alla fyra när han har brodd. Funkar toppen, inget skav och mycket mindre väta och skit än med boots
Varför får man inte ha kotringar på alla ben? Har en häst som är lite marktrång bak och tjongar och slår sig både högt o lågt, fram skulle jag gärna ha det för att slippa tappskor.Kotringar är också jättebra ifall hästen är trång mellan exempelvis bakbenen så skydden slår ihop hela tiden...
Med kotringar studsade bakbenen liksom isär utan att jag behövde ha kotskydd...
En sak till med kotringar....
Man ska bara ha dom på ett bakbenen och/eller framben, inte på bägge bakbenen och/eller frambenen samtidigt...
Det fick jag lära mej när jag jobbade med hästar på 80-talet..
Varför får man inte ha kotringar på alla ben? Har en häst som är lite marktrång bak och tjongar och slår sig både högt o lågt, fram skulle jag gärna ha det för att slippa tappskor.
Har inte alls tänkt på kotringarna, de har varit lite bortglömda och haft höga skydd bak men det är lite klumpigt tycker jag så 4 kotringar hade jag gärna provat, bara undrar varför man inte får ha det runt om?
Att man bara skulle ha på ett ben i varje benpar var något vi fick lära oss i England på samma sätt som vi fick lära oss hur man sadlar, tränsar, spänner martingal på rätt sätt....
Och vi använde aldrig en på varje ben trots spralliga unghästar i terrängen...
Måste säga att det är ett intressant råd att då ge när man inte kan motivera det annat än att ”så lärde jag mig” ?
Mina hästar går garanterat inte som kottedjur. De går precis exakt som vanligt med kotringar på alla fyra. Så enorma är inte ringarna att de märker dem vid normal rörelse om de har en normal benställning. Då får de ha en avvikande benställning och slå ihop sina ben i varje steg för att de ska märka dem men inte går de som kottedjur för det. Jag har inte ens sett någon häst som har gått sådär märkligt med höga benlyft de första stegen som vissa hästar gör när de får benskydd/transportskydd på sig första gången. Och ja, jag ifrågasatte hur de kunde lära ut så märkligt sätt att sadla och tränsa. Inte när jag var 5-6 år kanske även om jag minns att jag redan då ifrågasatte varför hästar hade grimma i hagen men sedan när jag hade lärt mig mer ifrågasatte jag det. Det är definitivt inte så jag sadlar och tränsar idag som jag lärde mig då och det är hästarna säkerligen tacksamma för.Så du ifrågasatte varför det skulle göra på det sättet när du fick lära dej sadla och tränsa när du var liten, 5-6- år ?
Alla hästarna jag sett som haft kotringar på alla benen har gått som såna kottedjur man gjorde när vi var små, alltså med benen rakt ut...
Har också sett kontrollanter på engelska huntertävlingar gå runt och plocka bort kotringar ifall hästarna haft såna på alla benen...
Pratade med en hovslagare för ett par dagar sedan som rekommenderade kotringar istället för boots.
Hen sa; Jag citerar " Kotringar är mycket bättre än boots, jag har inte varit med om några tappskor på de hästar som går med ringar".
Kan någon ta sig tiden för mig att förklara hur en kotring fungerar?
Vi kör med boots i hagen idag. XL, så att hon inte skall kunna trampa sig själv på ballarna och heller inte kunna trampa på trakten av framskon och på det sättet dra av sig den. Bootsen täcker ju hela kronranden, ballarna, trakterna och skorna och går hela vägen ned i marken på baksidan av hennes framhovar.
Hur kan en kotring göra samma jobb?
Så du ifrågasatte varför det skulle göra på det sättet när du fick lära dej sadla och tränsa när du var liten, 5-6- år ?
Alla hästarna jag sett som haft kotringar på alla benen har gått som såna kottedjur man gjorde när vi var små, alltså med benen rakt ut...
Har också sett kontrollanter på engelska huntertävlingar gå runt och plocka bort kotringar ifall hästarna haft såna på alla benen...
Va? Du jobbade väl inte i England när du var 5-6 år gammal? Dvs varför ger du råd till andra om att kotringar inte får/bör användas annat än på ett ben i taget, när du vid frågor på det inte kan motivera varför utan "du har bara lärt dig det på 80-talet"?
Precis så minns jag det också. Även ridande polisen hade (har?) kotringar istället för benskydd på hästarna. Tydligen för stor risk med benskydd t ex. att de hakar i något eller att något farligt/vasst stoppas i, har jag för mig var förklaringen. Var på studiebesök hos ridande polisen någon gång i tidernas begynnelse. Minns dock inte om förklaringen till kotringar var från svenska eller engelska ridande polisen...Det enda jag fick lära mig om kotringar förr om man bara hade ett var om hästen slog på sig. Inte för tappskor. Vad jag minns hade vi kotringar istället för benskydd, men jag kan ju minnas fel.. det var ju typ 40 år sedan
Märkligt resonemang av din hovslagare tycker jag. Att kotringar skulle vara så mycket bättre än boots tycker jag inte alls. Inte när det gäller hur mycket de skyddar.Pratade med en hovslagare för ett par dagar sedan som rekommenderade kotringar istället för boots.
Hen sa; Jag citerar " Kotringar är mycket bättre än boots, jag har inte varit med om några tappskor på de hästar som går med ringar".
Kan någon ta sig tiden för mig att förklara hur en kotring fungerar?
Vi kör med boots i hagen idag. XL, så att hon inte skall kunna trampa sig själv på ballarna och heller inte kunna trampa på trakten av framskon och på det sättet dra av sig den. Bootsen täcker ju hela kronranden, ballarna, trakterna och skorna och går hela vägen ned i marken på baksidan av hennes framhovar.
Hur kan en kotring göra samma jobb?
Menar du att ni hade kotring på ett framben och ett bakben?Att man bara skulle ha på ett ben i varje benpar var något vi fick lära oss i England på samma sätt som vi fick lära oss hur man sadlar, tränsar, spänner martingal på rätt sätt....
Och vi använde aldrig en på varje ben trots spralliga unghästar i terrängen...