Det här med kotringar..

spinxx

Trådstartare
Pratade med en hovslagare för ett par dagar sedan som rekommenderade kotringar istället för boots.
Hen sa; Jag citerar " Kotringar är mycket bättre än boots, jag har inte varit med om några tappskor på de hästar som går med ringar".

Kan någon ta sig tiden för mig att förklara hur en kotring fungerar?

Vi kör med boots i hagen idag. XL, så att hon inte skall kunna trampa sig själv på ballarna och heller inte kunna trampa på trakten av framskon och på det sättet dra av sig den. Bootsen täcker ju hela kronranden, ballarna, trakterna och skorna och går hela vägen ned i marken på baksidan av hennes framhovar.

Hur kan en kotring göra samma jobb?

Kotringar föredrar jag alla gånger framför boots. Det har hänt mig en gång på kanske tio år att en häst har trampat av en sko trots kotringar men av märket på hoven att döma så var det nog kompisen som fixade den tappskon. Om inte så har han lyckats ställa sig i kors med frambenen då märket på hoven var på utsidan precis vid skon. Såg ut som om han hade dragit av sig en sko med sidokappor fast han inte hade sidokappor om du förstår hur jag menar.

En kotring gör att hästens hov glider av precis som med boots men den påminner också hästar som inte riktigt har koll på benen redan innan de trampar sig att de har ett ben/hov där. Den fungerar alltså både som lite stötdämpning, de känner att något är där och flyttar hoven men om de ändå skulle trampa så glider de bara av precis som på en boots fast längre ifrån skon så risken för tappsko minskar. Med en boots är det ju inget som står ut från benet, de trampar ändå och har man tur trampar de inte av skon men har man otur glider de längs med bootsen och trampar ändå av skon.

Fler fördelar med kotringar är att de inte kan vränga sig som boots, de minskar risken för skav jämtemot boots att använda kotringar och hoven slipper vara ständigt blöt vid sådant väder.

En kotring ska sitta så att du kan dra ner kotringen (på ett ställe i taget) precis innan kronranden men inte lösare än så och inte heller hårdare. Sitter den korrekt skyddar den ballar, hov, skon, trakterna och kronranden.

@TinyWiny - de ska inte sitta såhär då? :D:rofl:

strijkring_foam-rubber_met_riem.jpg

Det var intressant @TinyWiny

Jag hade aldrig trott att det skulle ge samma, eller bättre skydd än boots.
Jag har ju aldrig behövt något av dem men det är alltid bra att lära sig nya saker.

Det var intressant @TinyWiny

Jag hade aldrig trott att det skulle ge samma, eller bättre skydd än boots.
Jag har ju aldrig behövt något av dem men det är alltid bra att lära sig nya saker.
Vad bra :) Nej kotringar är lite bortglömda sådär, kanske är de för fula för att bli populära. Inte ens i vissa hästsportsbutiker vet de hur de används eller varför så de är inte särskilt kända. Jag köpte de första till en skavkänslig häst, han kunde verkligen inte ha boots och behövde det verkligen och insåg då hur mycket bättre än boots de är.

Jag har alltid på mina kotringar när de har brodd. Hellre kotringar i onödan än ett broddtramp.

Vad bra :) Nej kotringar är lite bortglömda sådär, kanske är de för fula för att bli populära. Inte ens i vissa hästsportsbutiker vet de hur de används eller varför så de är inte särskilt kända. Jag köpte de första till en skavkänslig häst, han kunde verkligen inte ha boots och behövde det verkligen och insåg då hur mycket bättre än boots de är.

Jag har alltid på mina kotringar när de har brodd. Hellre kotringar i onödan än ett broddtramp.

Jag har vet att de ju har syftet att slippa ha boots om hästen ändå liksom slår sig lite högre upp. Mycket bättre, smidigare och bättre rörelse för hästen.
Men, som ersättning till hag-boots hade jag ingen aning om att det kunde fungera.

Jag har vet att de ju har syftet att slippa ha boots om hästen ändå liksom slår sig lite högre upp. Mycket bättre, smidigare och bättre rörelse för hästen.
Men, som ersättning till hag-boots hade jag ingen aning om att det kunde fungera.
Ja det är väl så de flesta ser dem, som ett skydd om hästen slår sig högre upp.

Pratade med en hovslagare för ett par dagar sedan som rekommenderade kotringar istället för boots.
Hen sa; Jag citerar " Kotringar är mycket bättre än boots, jag har inte varit med om några tappskor på de hästar som går med ringar".

Kan någon ta sig tiden för mig att förklara hur en kotring fungerar?

Vi kör med boots i hagen idag. XL, så att hon inte skall kunna trampa sig själv på ballarna och heller inte kunna trampa på trakten av framskon och på det sättet dra av sig den. Bootsen täcker ju hela kronranden, ballarna, trakterna och skorna och går hela vägen ned i marken på baksidan av hennes framhovar.

Hur kan en kotring göra samma jobb?

Varierade mellan kotringar och boots på min gamla häst. Han hade dock en del tappskor även med kotringar men med ungefär samma frekvens som med boots. Då var han också en extrem avdragare av skor, en i veckan minst utan skydd. Variationen minskade risken för skav betydligt.

Som @TinyWiny beskriver så ger de samma effekt som bootsen i kombination med att hästen nog håller isär fötterna lite mer när de känner att de slår i ringen.

Villa tacka dig för att du tog upp kotringarna, har haft boots på min nya som också drar av sig skor i hagen, men det funkar inte alls med all snö som kommit nu. Inte heller med leran som var innan. Kotringarna bör ju däremot funka oavsett. Jag ska åka och shoppa nya kotringar!

Hur är kotringar i storlek?
Jag har en Islandshäst med små hovar (4x0) Hon har S i boots.
Tror ni att kotringar kan passa? Blir det klumpigt? Går dem att korta tillräckligt?

@TinyWiny Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte hur de kan fungera lika bra som boots.
Mina (vackra och jämna) pilar visar att både ballarna och trakten är blottad. En bakhov kan således träffa ballarna med tån, eller ställa sig på trakten av framskon, och därmed trampa av den. Känns som att bak-tån måste träffa mitt på ringen för att ringen skall ha effekt?

Vill gärna byta till kotringar för att slippa leriga och blöta boots men i don't get it.
kotringar.webp

Hur är kotringar i storlek?
Jag har en Islandshäst med små hovar (4x0) Hon har S i boots.
Tror ni att kotringar kan passa? Blir det klumpigt? Går dem att korta tillräckligt?
Jag har bara sett kotringar i en storlek men de går att spänna åt (bara att göra fler hål vid behov) och själva ringen bör gå att klippa av om de ändå är för långa. Klumpigt blir det inte. Så stora är de inte.

@TinyWiny Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte hur de kan fungera lika bra som boots.
Mina (vackra och jämna) pilar visar att både ballarna och trakten är blottad. En bakhov kan således träffa ballarna med tån, eller ställa sig på trakten av framskon, och därmed trampa av den. Känns som att bak-tån måste träffa mitt på ringen för att ringen skall ha effekt?

Vill gärna byta till kotringar för att slippa leriga och blöta boots men i don't get it.
Visa bifogad fil 10990

Jag tänker som du, min ena häst skos just nu med ganska mycket utlägg på insidan och jag kan aldrig tänka mig att kotringarna skulle kunna motverka att h*n trampar på skon och drar av den?

Visa bifogad fil 10990
Om man har en häst som smyger utmed marken, dvs. drar hovarna utmed marken och därmed kan slå i bakskon horisontellt i marknivå så skyddar de ju inte men vanligtvis lyfter ju hästen på bakhoven, för den framåt och ställer ner. När hoven går mot marken (ovanifrån) träffar den ovansidan av ringen och glider då av.
Har du sett ett broddtramp någon gång? De blir oftast i kronranden eller i ballens ovansida eftersom det är uppifrån hoven kommer. Trampet kommer från hoven kommer alltså uppifrån, landar på trakt/ballar och kanar ner på skon. Finns det då en kotring där så kanar hoven ut ifrån hoven den annars skulle trampat på.

Jag har bara sett kotringar i en storlek men de går att spänna åt (bara att göra fler hål vid behov) och själva ringen bör gå att klippa av om de ändå är för långa. Klumpigt blir det inte. Så stora är de inte.

Tack för svar. Vet någon hur kontringar fungerar i snö? När man plumsar i snö med boots åker dem upp. Någon som testat att rida med kontringar i djupsnö?

Om man har en häst som smyger utmed marken, dvs. drar hovarna utmed marken och därmed kan slå i bakskon horisontellt i marknivå så skyddar de ju inte men vanligtvis lyfter ju hästen på bakhoven, för den framåt och ställer ner. När hoven går mot marken (ovanifrån) träffar den ovansidan av ringen och glider då av.
Har du sett ett broddtramp någon gång? De blir oftast i kronranden eller i ballens ovansida eftersom det är uppifrån hoven kommer. Trampet kommer från hoven kommer alltså uppifrån, landar på trakt/ballar och kanar ner på skon. Finns det då en kotring där så kanar hoven ut ifrån hoven den annars skulle trampat på.

Tack! Eftersom jag inte har problem med broddtramp, eller slag i kronrand/karled så verkar det tyvärr vara boots som fortsatt gäller för vår del då :banghead:

Tack för svar. Vet någon hur kontringar fungerar i snö? När man plumsar i snö med boots åker dem upp. Någon som testat att rida med kontringar i djupsnö?
När mina har gått ute i hagen i djup snö i +14 timmar kan det om det är tillräckligt kallt, dvs. minst 7-8 minus och kallare bildas mindre snökockor runt kotringen. Hästens ben är ju varma och snön smälter lagom för att bilda is/snökockor runt kanten. Vid ridning hinner det inte bli något och de fyller ändå sin funktion. De åker inte upp eller förlorar sin skyddande funktion.

Hur menar du då? Kotringarna skyddar exakt likadant som boots för att hästen inte ska trampa av sig skorna också.

Nej, inte i vårt fall.
Hon "glider" inte uppifrån och ned när hon tappar skor. Islaget från den andra hoven sker alltid under kronranden. Där har kotringen ingen effekt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 609
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar