Min erfarenhet kommer till 99% från just ridskolor. Av de typ 150 importer jag haft kontakt med är väl 146 st på ridskolor typ. Och ja, jag skulle vilja påstå att det är lika illa oavsett land. Men om jag ska försöka bena ut problematiken lite efter land:
Danmark: Kommer för det första ofta inte från Danmark från början, utan holländska, irländska och polska hästar maskeras ofta som "imp. Danmark". Riktigt bottenskrap oftast, som inte sällan gått genom 10-20-30 handlare och slutligen hamnat i Danmark för att ingen nere på kontinenten velat ha dem.
Tyskland: En del stressade, hårt tagna hästar. Men av alla importer tycker jag nästan att de är bäst. Om man inte själv är total nybörjare, eller så dum att man köper en häst som besiktigas med 4 brutna ben kan man absolut hitta okej hästar där, iaf om man är beredd att lägga 40-60 000 kr.
Polen: Värre än absolut värst. Finns knappt ord på det. Verkar som att många köps direkt från slakterier typ. 50 miljoner benbrott, totalt sönderridna, så misshandlade att de psykiskt både är en fara för sig själv, andra hästar och människor, pass i 99% av fallen inkorrekta samt allmänt konstigt avlade (exteriört konstiga) är vardagsmat.
Holland/Belgien: Samma problematik. Falska pass, och skadade hästar är vanligt, utöver det du redan nämner med att de öht inte känner till hagar och skog. Verkar ofta vara hästar som tävlats på ganska hög nivå, typ MsvB, som fått skador (artros, kroniska ledinflammationer and so on...) och då får ny identitet och skeppas till Sverige.
England: Mycket konstiga ponnyer. Påstås ofta vara "imp. England" utan att verkligen vara det. Vet en svensk kallblodstravare som marknadsfördes som engelsk ridponny en gång...
Storhästarna verkar mest vara sönderstressade fullblod.
Irland: Också många påstådda "irländare" som inte är det i verkligheten. Vet flera polska hästar som fått irländsk namn och falska irländska pass, och vips blev de irländare. Men av de som verkligen är irländare finns det väl absolut guldkorn att plocka ur kakan. Se bara upp så att de inte är extremt tidigt tagna, finns en del som hoppar 100 cm FT på 3-4 åringar där.