Alexandra_W
Trådstartare
Sv: Det här med hur en barfotahov ska se ut..
Hästen avlastar VB mer eller mindre konstant, vilket stressar höger fram. Vilket gör att han sliter snett, speciellt om han bara går i hagen (som nu). Jag har fått en rasp i present av hovis när vi gick över till barfotagång, så att jag ska kunna fila lite så jag håller efter de där tokigheterna som blir. Den har jag dock medvetet låtit bli att använda nu eftersom han ska ha skor på sig, och jag vll hovis ska se inför det exakt hur han blivit den här perioden. Normalt håller jag efter lite försiktigt med raspen.
Ah, det kan jag iofs fixa nu, men nu kanske det inte spelar roll?
Som sagt, japps. VB ör somd en vill, han använder inte sitt VB som han ska vilket gör att den vill ge sig iväg ffa på utsidan (och man ser stressförändringar på HF).
Nu blir jag nyfiken, (jag är som sagt INGEN expert) men du får gärna utveckla det? =)
Ingen röta, men har alltid haft djupa mittstrålfåror, enligt hovis inget att oroa sig för sålänge det inte är röta.
6½ vecka, så bra gissning =) Han går på sjuveckorsintervall (och meningen är som sagt att jag ska fila ner lite med rasp efter ca fyra veckor).
Höger fram är mycket högre på insidan och men det har säkert något att göra med att benet är vridet. svårt att säga vad som gjort vad dock. Där är även en liten spricka/flik vilket tyder på att väggen kan vara för lång.
Hästen avlastar VB mer eller mindre konstant, vilket stressar höger fram. Vilket gör att han sliter snett, speciellt om han bara går i hagen (som nu). Jag har fått en rasp i present av hovis när vi gick över till barfotagång, så att jag ska kunna fila lite så jag håller efter de där tokigheterna som blir. Den har jag dock medvetet låtit bli att använda nu eftersom han ska ha skor på sig, och jag vll hovis ska se inför det exakt hur han blivit den här perioden. Normalt håller jag efter lite försiktigt med raspen.
Det hade varit lättare att se om du angett vilka hovundersidor som är vilka, då hade jag kunnat koppla bättre.
Ah, det kan jag iofs fixa nu, men nu kanske det inte spelar roll?
Inga utflytningar är väl att ta i. Den vita bakhoven har ju en tydlig imbalans i yttre sidan, ser du där den buktar ut? (skrev detta innan jag sett att du sade detta i ett svar till milly...)
Som sagt, japps. VB ör somd en vill, han använder inte sitt VB som han ska vilket gör att den vill ge sig iväg ffa på utsidan (och man ser stressförändringar på HF).
Men rent generellt är det fina hovar och han tycks ta det där med barfotagång bra.
Klara imbalanser i flera hovar dock, samt generellt för höga traktstöd. Trakterna i sig ser dock ut att vara de som hästen för tillfället vill ha, samma sak med tålängden.
Nu blir jag nyfiken, (jag är som sagt INGEN expert) men du får gärna utveckla det? =)
Mittstrålfåran ser lite djup ut, så jag skulle kolla om det inte har börjat bli lite röta där.
Ingen röta, men har alltid haft djupa mittstrålfåror, enligt hovis inget att oroa sig för sålänge det inte är röta.
Jag vet ju INGET om vad du har för verkare och vad denne gjort åt snedheterna, därför är det svårt att säga om det har kommit tillbaka eller vad som hänt. MEN jag kan ju gissa på 1-2 månader? Alltså sedan senaste verkning.
6½ vecka, så bra gissning =) Han går på sjuveckorsintervall (och meningen är som sagt att jag ska fila ner lite med rasp efter ca fyra veckor).