Det här med hur en barfotahov ska se ut..

Sv: Det här med hur en barfotahov ska se ut..

Höger fram är mycket högre på insidan och men det har säkert något att göra med att benet är vridet. svårt att säga vad som gjort vad dock. Där är även en liten spricka/flik vilket tyder på att väggen kan vara för lång.

Hästen avlastar VB mer eller mindre konstant, vilket stressar höger fram. Vilket gör att han sliter snett, speciellt om han bara går i hagen (som nu). Jag har fått en rasp i present av hovis när vi gick över till barfotagång, så att jag ska kunna fila lite så jag håller efter de där tokigheterna som blir. Den har jag dock medvetet låtit bli att använda nu eftersom han ska ha skor på sig, och jag vll hovis ska se inför det exakt hur han blivit den här perioden. Normalt håller jag efter lite försiktigt med raspen.

Det hade varit lättare att se om du angett vilka hovundersidor som är vilka, då hade jag kunnat koppla bättre.

Ah, det kan jag iofs fixa nu, men nu kanske det inte spelar roll?

Inga utflytningar är väl att ta i. Den vita bakhoven har ju en tydlig imbalans i yttre sidan, ser du där den buktar ut? (skrev detta innan jag sett att du sade detta i ett svar till milly...)

Som sagt, japps. VB ör somd en vill, han använder inte sitt VB som han ska vilket gör att den vill ge sig iväg ffa på utsidan (och man ser stressförändringar på HF).

Men rent generellt är det fina hovar och han tycks ta det där med barfotagång bra.
Klara imbalanser i flera hovar dock, samt generellt för höga traktstöd. Trakterna i sig ser dock ut att vara de som hästen för tillfället vill ha, samma sak med tålängden.

Nu blir jag nyfiken, (jag är som sagt INGEN expert) men du får gärna utveckla det? =)

Mittstrålfåran ser lite djup ut, så jag skulle kolla om det inte har börjat bli lite röta där.

Ingen röta, men har alltid haft djupa mittstrålfåror, enligt hovis inget att oroa sig för sålänge det inte är röta.

Jag vet ju INGET om vad du har för verkare och vad denne gjort åt snedheterna, därför är det svårt att säga om det har kommit tillbaka eller vad som hänt. MEN jag kan ju gissa på 1-2 månader? Alltså sedan senaste verkning.

6½ vecka, så bra gissning =) Han går på sjuveckorsintervall (och meningen är som sagt att jag ska fila ner lite med rasp efter ca fyra veckor).

Svårt att se ordentligt och att veta vilken hov som är vilken.
Traktstöden lite höga/vikta på flera bilder, växer också ojämt. Lite separationer/lamellrandsröta här och var, eller så blir man lurad och det är mest smuts.

Inte lurad, han har lite WLD. Haft (men väldigt lite) i ungefär ett år. Blir ingen skillnad på barfota och skor sålänge det är blött ute (dvs snö elle rlera), försvinner helt på sommaren vid barfotagång.

Hö bak ser ut att ha lite stress i kronranden. Bågen går upp på insidan (skulle velat se insidan helt från sidan. Svårt att se på vänster bak.

Kan se om jag kan fota insidan från sidan idag.

Eftersom han inte har så jättemycket konkavitet såvitt jag kan se, på bilderna (åtminstone inte fram), och jag vet att du vill ha skor på vintern, säger jag att han har gått barfota sen i april/maj :idea:

Avskodd 25 augusti i år. Hovarna var då INGEN trevlig syn fram. På *tänka tänka* VF fick hovis klippa bort en rätt stor bit i nederkant där en (för länge sedan) nedvuxen defekt fanns. Han fick en spricka, som verkades upp och då blev det ett litet 'hål' i hovväggen. När den nådde ner till marken så klippte vi bort en stor bit för att slippa att den (vilket annars skett) skulle ha brutits loss. Generellt hade han rätt fint med sprickor och 'skräp' på framhovarna sedan han gick med PG i februari- mars samma år.

Han anv som sagt inte VB som han ska vilket skapar ökad stress hos HF. Och så drar han (sedan problemet med VB) gärna snett, vilket jag ska åtgärda mitt emellen verkningarna, men inte gjort den här gången (eftersom jag vill att hovis ska se hur det bär iväg på sju veckor inför när han ska skos). Han är heller inte riden den här perioden och har bara gått i hagen (dvs på mjukt och/eller blött underlag). När han arbetas och går barfota på normalt underlag sliter han ner dem bättre (men drar sen problemet med VB gärna snett ändå). Rids han på hårt underlag sliter han ner bak till nästan ingenting. Blir aldrig öm, men däremot så blir det inget att spika i om man sen vill ha på skor.

Han har aldrig problem i omställningar från skor till barfota, ömmar på stort grus första perioden, men sen bara att tuta och köra *tacksamt*

Men jag tycker samtliga gjorde en bra bedömning faktiskt, imponerad =)

Hade ju varit kul att ha en bild på honom nyverkad som jmf, men hittar inga sådana tyvärr =/

Senast ändrad:

ang rötan: det var i princip bara en av mittstrålfårorna jag tyckte såg lite väl djup ut. men är du där och petar varje dag ser du ju om det smular sig eller geggar sig. Så det har du ju koll på ;)
Ang hur man ser vad hästen vill ha för tålängd och trakthöjd:
Tåväggen ser ut att ha samma vinkel ner till marken hela vägen ner (svårt att se om det är hela vägen upp till kronranden men) och det är ett tecken på att tåväggen har "rätt" vinkel just nu. dvs hästen försöker varken korta eller länga tån.
Trakthöjden ser man i traktvinkeln, hur högt upp sulan går. Hovväggen skall vara i höjd med sulan eller någon millimeter över runt om.

emindy skrev:
ang rötan: det var i princip bara en av mittstrålfårorna jag tyckte såg lite väl djup ut. men är du där och petar varje dag ser du ju om det smular sig eller geggar sig. Så det har du ju koll på ;)
Ang hur man ser vad hästen vill ha för tålängd och trakthöjd:
Tåväggen ser ut att ha samma vinkel ner till marken hela vägen ner (svårt att se om det är hela vägen upp till kronranden men) och det är ett tecken på att tåväggen har "rätt" vinkel just nu. dvs hästen försöker varken korta eller länga tån.
Trakthöjden ser man i traktvinkeln, hur högt upp sulan går. Hovväggen skall vara i höjd med sulan eller någon millimeter över runt om.

Tackar, var mest nyfiken på det där med trakterna.

Vi får väl innerligt hoppas att hovslagaren har samma synpunkter imorgon, annars kommer han få dricka många koppar kaffe och diskutera och förklara en hel massa ;)

(Jag litar till 110% på min hovslagare, men jag kräver att han ska kunna motivera sina åsikter så vi brukar ha intressanta diskussioner ibland när jag blir som en fyraåring och ställer en massa 'Varför dådå?', 'Varför blir det sådär? Vad är det där, varför gör du så? Ska det verkligen vara såhär? Tycker du inte att han ändrat den vinkeln (följt av nehej varför inte dådå alt okej, varför har han det då? Ska du behålla den eller ändra?' osv..) Jag är impad att han står ut, fast jag har ju kvar mitt VIP-pris och han raggar stenhårt på mig (mutter) så han verkar ju uppskatta att jag frågar och vill veta och förstå..

NÅ? vad sa hovslagaren nu då?
*nyfiken* :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 684
Senast: Ceta
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 706
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31