Det här med hjälptyglar på islandshäst...

Mumin75

Trådstartare
Jag har hört dels att det är helt tabu med till exempel graman när man rider islandshäst medans andra säger att det är helt ok att träna med, men naturligtvis inte tävla på. (Säger ju sig självt)

Jag "bröt" normen och satte en graman på min madam för att hon skulle hålla still skallen när jag red och sluta att köra upp den när helst hon kände för det. Jag behövde ha den tre ggr (ok, den sista gången var det av bekvämlighetsskäl, jag erkänner) sedan slutade hon! Nu har jag inga mer problem av den varan, hon går så stilla och fint så!
Så hur gör ni? Är det tabu med hjälptyglar på islandshästar?

Sv: Det här med hjälptyglar på islandshäst...

Jag skulle kunna använda hjälptygel, om jag är säker på att inget i min egen ridningen påverkar sättet hästen beter sig på. I annat fall handlar det om att ändra sin egen ridning, ofta har vi som ryttare en viss oförmåga att vara konsekventa i det vi gör. Te x gäller det drivningen, visst man driver, sen blir man passiv i långa stunder och sen driver man och blir passiv osv.

För många år sedan i min ungdom,:o använde jag en sk thiedemann tygel. Resultat? Inget. Och här är jag riktigt förbannad på mig själv, för det var inte hästen det hängde på utan mig och min ridning.:banghead:

Förlåt för helt OT, och en kanske korkad fråga.. Men hur fungerar en Thiedemanntygel? Jag har ridit med enbart själva tygeln (som en vanlig tygel då alltså) för att den har varit enormt skön att hålla i. Men hur fungerar det med inspänningen? Är den lik en graman? :o

Senast ändrad:

Här kan du se hur man spänner fast thiedemantygeln:
310195_01.jpg

Det är tänkt så att den ska hänga löst när hästen har huvudet rätt placerat, och spännas om hästen försöker gå med för högt huvud eller liknande. Många spänner den dock så hårt att den alltid är spänd och när jag själv ridit med det (på ridskola) så har jag känt det som om både jag och häst blir extremt låsta.

Hjälptyglar är ett hjälpmedel och jag ser inget fel i att använda sig av hjälpmedel när det behövs oavsett vilken ras hästen har.
Men det förutsätter ju att ryttaren vet hur hjälptygeln fungerar och hur den ska användas och spännas för att få ett rätt och ärligt resultat.

På min islänning använde jag en gummisnodd några ggr i början av hans utbildning för att han var väldigt flamsig och överallt ibland.
Det hjälpte honom att stabilisera och visa vägen framåt nedåt, nu 5 år senare har jag fortfarande inte behövt använda den igen så jag ser inget fel i det.

En av mina andra gamla hästar som visserligen var en American Curly kom på att man kunde stegra sig när det inte passade, på den hästen satte jag på en graman och när den var på väg att resa sig ja då hade jag nödbromsen i gramanen som avbröt resningen så slapp vi gå omkull. Den behövde inte heller användas speciellt många ggr innan hästen gav upp och slutade med dumheterna.
Å ja hästen kollades upp och det var inget fel på den.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det skiljer beroende på hästras.

I grund vill jag hellre bli bättre på att rida än att använda hjälptyglar.
Oftast är det inte en "ärlig form" som man får fram med hjälptyglar. Man får huvudet att hamna där man tänkt sig, men i min värld handlar "form" mer om bakdel och rygg än om nos.

Jag har en gång i tiden använt martingal på en häst jag hade, som hade en benägenhet att slå upp huvudet riktigt högt. Martingalen var nog egentligen för stor för hästen, och den var helt verkningslös fram tills hästen försökte slå upp huvudet extremt högt.
Det var inte hjälptygeln som hjälpte.
Det var att jag lärde mig att hantera henne bättre ridmässigt.

Jag har i alla år varit emot inspänningstyglar.
Men började testa det nu i helgen.
Min häst gillar fart och det jobbar vi med hela tiden.
Böja, halvhalter, öppna, dra aldrig i 2 tyglar samtidigt mm.
Jag försöker verkligen göra det rätta och rider för tränare regelbundet.
Visst det går framåt men vi har långt kvar,
Men han gillar inte att jag bestämmer farten.
Senaste tricket är att slänga upp huvudet för att sedan kunna öka tempot när inte jag hinner med.
Så nu är det inspänningstyglar denna vecka som test.
Dom sitter väldigt löst och tar endast emot när han slänger upp huvudet.
Så när man rider så finns det ingen inverkan alls så länge man inte gör en tvär sväng.
Han börjar nu förstå att det inte hjälper att slänga sig framåt uppåt och idag gick det riktigt bra att rida ut även med piggt sto vid sidan om.
Kort avspänd tölt utan tempoökning är man inte bortskämd med direkt.
Kommer inte att använda det regelbundet utan mer en engångstest.

Jag tycker som med allt annat i hjälpmedelsväg -om man vet vad man håller på med och om det tar ekipaget i rätt riktning (mot att inte behöva hjälp) så är det väl inte värre än att faktiskt ha ett träns, ett bett och vanliga tyglar? De är ju oxå hjälpmedel -som kan användas fruktansvärt fel!

Jag själv har ingen erfaranhet eller kunskap om t.x. graman, thiedeman,eller martingal så det hade jag nog inte använt utan tränares översyn. Däremot använder jag longersele och tycker att det känns bra. Det är ju oxå en typ av hjälptygel.

Men det kanske överlag är så att islandshästryttare inte kan hjälptyglar och därmed inte väljer använda sådana för att lösa problem?

Lite tabu tror jag nog allt att det är, men jag personligen ser inget fel i att använda en hjälptygel som tex. graman om man precis som flera andra också skrivit i tråden KAN rida med graman eller andra hjälpmedel med för den delen. Men jag tycker det är viktigt att man är medveten om att det är ett hjälpmedel som man tar till ibland, inget man bör rida på dagligen eller speciellt mycket. För målet ska ju alltid vara att kunna rida sin häst med så lite hjälpmedel som möjligt.

Har dock sett många skräckexempel, inte just på islandshäst dock men på andra hästar, med ryttare som sitter med lång tygel och rider på bara gramanen, drar ihop hästen allt dom kan och så rider dom varje ridpass, kanske ser snyggt ut och coolt för ett ovant öga... inte vet jag. När jag var liten (ca. 6 år) handlade ALLT bara om att få hästen att kröka på nacken, det var det enda viktiga sen hur hästen gick i övrigt sket man väll i... Vissa kanske lever kvar i den teorin, vad vet jag. :banghead:

Men annars är det väll inget fel med att ta till en hjälptygel som hjälpmedel, om man vet vad man håller på med, oavsett ras!

Än så länge har resultatet vara i ca 6 veckor med i stort sett daglig ridning (förutom vilodagarna då). Hon har även varit ledig några dagar i sträck men höll fortfarande still huvet när jag red henne igen.:)
Jag har inte spänt in henne så till den milda grad att hon inte har någon frihet i huvet, utan hon har kunnat gå ur form om hon har behövt, men om hon har börjat dumma sig med huvet för mycket har jag kortat den för att hålla still henne och sedan släppt igen. Hon är en redigt otålig madam när det inte passar och har MYCKET energi som vi jobbar på att hålla i lagom dos. När hon kommer hem igen skall jag börja rida för en tränare regelbundet har jag tänkt!:D

Tiedemantygeln tycker jag är lite otäck då den är fast. Visst kan man koppla loss den men hur lätt är det om hästen får panik och reser sig...? Känner det samma med inspänningstyglar och snodd... dessa är däremot väldigt bra att longera med tycker jag.:) Gramanen kan man ju släppa efter om man behöver men det är svårt med de andra.

Tusen tack! :)

Och för att svara till TS så håller jag med om att det kvittar ju vilket hästras det är. Huvudsaken att ryttaren kan hantera hjälptyglarna så ser jag inget fel med att använda det.

Gott att veta att vi är många som använder hjälptyglar med vett tycker jag!!:)

KL

Min väninna använda gummiinspänning på sin häst under överinseende av tränare under en mkt kort period. Det tog kanske en tre gånger innan hennes islänning kunde ridas utan och med enorm skillnad. Ohc då hade hästen tygeln på bara korta stunder i träningen. Tygeln visade vägen framåt.

Personligen är jag ganske mkt emot hjälptyglar med undantag för kollade, friska hästar med överinseende av bra tränare/tränare själva. Jag hade Aldrig vågat slänga på en hjälptygel bara så där, utan att kolla av med ngn först.

Annat var det förr, "alla" red ju på skiten när jag var ung. Kvitt samma om man red som en kratta eller inte. Ryyyys.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 171
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 358
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama