Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Jag skulle önska att du hade rätt. Har tyvärr sett för mycket för att veta att jag inte på långa vägar ens är i närheten av att överdriva. Snarare tvärtom. Finns nog i betydligt större utsträckning än vad jag hävdar.

Hur mkt är för mkt?
Har du som nån annan skrev varit runt i HELA sverige o kollat i stallarna?
... :crazy:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

jag har 3 hästar: en fjording, shettis och russ
dom får sätta sin enorma vinterpäls trots att jag rider mycket och hästen blir svettig men efter ridturen lägger jag på ett fleecetäcke för att de ska torka. förutom fleecetäcken har de även varsitt ofodrat regntäcke som de använder vid riktiga ösregnsdagar(dock ytterst sällan). mest för att det ska va torrt när jag sadlar dem sen. men annars går de ute i alla väder med sina egna "kläder":)
inga täcken kan ersätta en naturlig päls så varför ska man plundra dem på den?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Hur mkt är för mkt?
Har du som nån annan skrev varit runt i HELA sverige o kollat i stallarna?
... :crazy:

Om man bara så har sett detta en gång så är det en gång för mkt! Finns det de som täckar sina hästar så sjukt i skåne tex. så finns det med all sannorlikhet de som gör det i norrland också. / Annie som bor några km från ett tävlingstall med ländtäcken i 20* solsken.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

inga täcken kan ersätta en naturlig päls så varför ska man plundra dem på den?
Därför att om amn tävlar o tränar regelbundet, så är de i princip rena djurplågeriet att göra de med dunder tjock vinterpäls....
Nu har du ju tåliga raser, som kanske inte heller tävlas med på den nivån, så begär inte att du ska förstå heller...
Sååååå trött på allt :devil: skogsmulle snack...
Ursäkta språket, inte alls bara riktat till dig men hör olika dumma saker gång på gång på gång på gång...
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Därför att om amn tävlar o tränar regelbundet, så är de i princip rena djurplågeriet att göra de med dunder tjock vinterpäls....
Nu har du ju tåliga raser, som kanske inte heller tävlas med på den nivån, så begär inte att du ska förstå heller...
Sååååå trött på allt :devil: skogsmulle snack...
Ursäkta språket, inte alls bara riktat till dig men hör olika dumma saker gång på gång på gång på gång...

jag rider ut i kanske 2 timmar trots pälsen och det går utmärkt bara man torkar hästen och ja mina hästar går hårt de också;)
tycker att hästens naturliga behov ska gå före ryttarens ambitioner. tävla i tennis om du är ute efter att tävla, tävla, tävla.. men hästar är djur som bör behandlas som djur. visst kan man tävla om man tycker det är kul men glöm inte att tänka på hästen också de är inga tävlingsmaskiner! det gäller både fjordhästar och halvblod!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har själv också funderat på varför man sätter så mycket täcken på sina hästar.. Jag förstår bra de hästar som får sjukt i ryggen etc. etc.

Själv har jag en islanshäst och hon går otäckad året om. I kallt väder får hon ett flistäcke på efter att vi jobbat och hon är svettig som tas bort då hon torkat. Jag har tänkt på att köpa ett ofodrat regntäcka att slänga på flistäcka om de e ruskigt väder efter ett hårt pass, men hon har klarat sig bra utan täcke. Fryser inte och ingen sjuk rygg. Vi har också andra islänningar, en shettis och en estnisk häst och gäller det samma. Den estniska hästen har visst ett tunnt regntäcka om de öser och exemtäcke på sommaren (mot exem såklart)

Är glad över att man inte måste köpa ett tiotal olika vinter, regn, stalls och vad allt för täcken för de kostar ju nog en hel del..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

jag har 3 hästar: en fjording, shettis och russ
dom får sätta sin enorma vinterpäls trots att jag rider mycket och hästen blir svettig men efter ridturen lägger jag på ett fleecetäcke för att de ska torka. förutom fleecetäcken har de även varsitt ofodrat regntäcke som de använder vid riktiga ösregnsdagar(dock ytterst sällan). mest för att det ska va torrt när jag sadlar dem sen. men annars går de ute i alla väder med sina egna "kläder":)
inga täcken kan ersätta en naturlig päls så varför ska man plundra dem på den?

Inte för att vara dryg eller oförskämd. Men det går inte att jämföra en fjording, russ och shettis med en högpresterande tävlingshäst. Det är inte samma ridning eller förutsättningar.
Min häst skulle må rejält dåligt om jag tränade henne som vanligt utan att klippa henne. Idag blev hon såpass svettig av träningspasset att halsen löddrade och det droppade under magen när vi var klara. Hon svettas iofs ganska lätt. Men med vinterpäls så hade vi fått avstå träning/tävling. Och varför skulle vi avstå? Hästen gillar faktiskt att jobba - hon blir hellycklig när hindren åker fram.... Hon kommer travande till grinden när det är dags att gå in i stallet på eftermiddagen.

Olika hästar, olika användningsområden och olika skötsel. Det är faktiskt inte svårare än så.

Jag är rejält less på att så många härinne tävlar om vem som har sina hästar ute i värst skitväder - dygnet runt. Bara för att de överlever är det kanske inte det optimala?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har ett varmblodssto som har bott 16år på Gotland där det inte finns mycket till varken mygg eller broms. Så när hon kom till fastlandet för drygt ett år sen blev hon totalt sönderbiten av alla broms o mygg. Därför har hon under sommaren generellt ett flugtäcke på sig för att inte ha av sig ALL man. :(

I år har det i våra hagar varit något alldeles extremt med broms och hästarna har sprungit i panik trots att flera har haft flugtäcken. Tyvärr. Jag hade gärna haft min häst otäckad trots allt men hellre täcke på henne än att hon ska klia sönder sig och få stora sår.

På vintern klipper jag henne då vi tränar och tävlar hårt. Därmed har hon täcke då med. I vintras var vi tvungna att ha dörrar öppna i stallet då fläktarna inte fungerade så då blev det täcke på inne.

Får se hur det blir till vintern men åtminstone ett regntäcke ute för att bryta vinden. Kanske blir det inte tjockare täcke än så då vi ska försöka få till fri tillgång. MEN de har inte alls mycket skydd någonstans i hagen så det hela hänger på hurdant vädret blir.

I och med att jag inte haft henne så länge så vet jag heller inte om hon klarar att hålla hullet om hon skulle gå otäckad. Det var ganska svårt att hålla henne i bra hull förra vintern (trots stödfodring med lusern) och då gick hon med ganska tjockt vintertäcke när det var som kallast ute. I år ska vi dock som sagt försöka få till fri tillgång på grovfoder så kanske att hon skulle klara sig med ett tunnare täcke i år. Det får vi se när vi kommer så långt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

jag rider ut i kanske 2 timmar trots pälsen och det går utmärkt bara man torkar hästen och ja mina hästar går hårt de också;)
tycker att hästens naturliga behov ska gå före ryttarens ambitioner. tävla i tennis om du är ute efter att tävla, tävla, tävla.. men hästar är djur som bör behandlas som djur. visst kan man tävla om man tycker det är kul men glöm inte att tänka på hästen också de är inga tävlingsmaskiner! det gäller både fjordhästar och halvblod!

Har inte sagt att de inte går hårt heller..
För de första, mina hästar ÄLSKAR att vara ute på tävlingar... O vem har sagt att jag är ute efter att tävla tävla tävla, visst de e jag men jag har 3-4 tävlingshästar heöa tiden så går knappast nån nöd på den de startar ca.2 helger i månaden.
Och vad får dig o tro att jag inte behandlar dem som djur?
Såååååååå trött på alla skogsmullar just nu... de är bra på alla sätt o vis, men de är bara att inse att vi tkr olika, vilket inte nödvändigtsvis betyder att nån har fel, bara olika åsikter. Men är så:devil: trött på att alla som lullar omkring o inte tävlar direkt tror att tävlingshästar är missnöjda olyckliga o blir utnyttjade som tävlingsmaskiner.. visst de finns de som gör de men lååångt ifrån alla...

Vi tävlingsryttare älskar faktiskt våra hästar vi med!:mad:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men rent krasst, hur många stallar har du varit på runt om i Sverige!? Bara för att det går till överdrift i dina trakter i väldigt hög grad är ju inte detsamma som att det rent generellt är vedertagen praxis!

Visst ser man här där jag bor att vissa klär hästen i mesta laget, men inte alls så hög procent. Men de man stöter på lägger man ju märke till, men det är ju en annan femma.

Kicki :laugh:

Sopar man skiten under mattan finns den inte. Bara jag inte ser att någon misshandlas så finns det ingen som blir misshandlad.

Jo mina trakter sträcker sig från strömsholm till flyinge. Och det är klart, det ser inte ut i resten av sverige som i mitt kvarter.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Hur mkt är för mkt?
Har du som nån annan skrev varit runt i HELA sverige o kollat i stallarna?
... :crazy:

Nej norr om strömsholm har jag inte varit i mer än ett 15-tal större stall. Så jag hade helt fel. Det gäller bara södra halvan av sverige som jag har erfarenhet av.

För mycket är när hästen är varmare under täcket än vad dess komfortzon är.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Nu har du ju tåliga raser, som kanske inte heller tävlas med på den nivån, så begär inte att du ska förstå heller...
Sååååå trött på allt :devil: skogsmulle snack...
Ursäkta språket, inte alls bara riktat till dig men hör olika dumma saker gång på gång på gång på gång...

Jag har placering på internationell senior nivå, mot seniorer som junior. Jag har 6 SM medaljer, 1 NM medalj och startat 21 mästerskap så om du på minsta vis skulle rikta något av detta till mig bör du strikt tänka om.

Att lobba för att hästkunskapsnivån bör höjas hos tävlingsryttare handlar om respekt för hästarna. Om du tror att det beror på motvilja mot tävlande är du oerhört oproffisionell och amatörmässig.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men herregud, de där svaret var ju knappast till dig eller hur?!:mad:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Olika hästar, olika användningsområden och olika skötsel. Det är faktiskt inte svårare än så.

Jag är rejält less på att så många härinne tävlar om vem som har sina hästar ute i värst skitväder - dygnet runt. Bara för att de överlever är det kanske inte det optimala?

Fast en seriös debatt kring övertäckandet bland hobbyryttarna med halvblod har ingenting med utevistelse att göra. Det handlar om hur hästar fungerar som biologiska och fysiologiska varelser. Och att de flesta ryttare inte har en anning om hur deras så kallade tävlingshästar (som inte ens går normalhårt utan lätt) fungerar. De tror. De tror sig veta och de anser att de vet bättre för de känner sin häst. Jo just det.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men herregud, de där svaret var ju knappast till dig eller hur?!:mad:

Nej men du har samma attityd till mig. Om du tycker det är viktigare att veta exakt hur många hästar jag sett överhettade istället för att acceptera att många i all välmening missköter sina hästar på grund av okunskap kan även jag bli trött på att läsa samma konstiga svar gång på gång på gång på gång.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Nu snurrar du till de riktigt tkr jag... Jag har inte frågat dig samma sak gång på gång, o dig var de inte alls jag hade i åtanke när jag skrev de inlägget. .
jag har också sagt att de klart förekommer men tror inte att de förekommer i den utsträckning du säger de gör.
För de är ju din uppfattning o ord, men jag vet inte vem du är eller nåt, vet inte om ditt ord alltid är = de rätta.
Då tar jag ju o tänker på de jag sett o upplevt o de är i många fall inte så som du säger...
O jag rör mig mest i skåne så har ju knappast sett hela sverige, men jag säger heller inte att jag vet, utan att jag TROR!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Nu snurrar du till de riktigt tkr jag... Jag har inte frågat dig samma sak gång på gång, o dig var de inte alls jag hade i åtanke när jag skrev de inlägget. .
jag har också sagt att de klart förekommer men tror inte att de förekommer i den utsträckning du säger de gör.
För de är ju din uppfattning o ord, men jag vet inte vem du är eller nåt, vet inte om ditt ord alltid är = de rätta.
Då tar jag ju o tänker på de jag sett o upplevt o de är i många fall inte så som du säger...
O jag rör mig mest i skåne så har ju knappast sett hela sverige, men jag säger heller inte att jag vet, utan att jag TROR!

Det är mycket möjligt att jag gör.

Men eftersom jag skrev vad jag sett och du ifrågasatte det svarade jag. Med min åsikt. Det jag tyckte, det du tyckte, det jag tyckte osv.

Och visst har jag inte alltid rätt, givetvis. Men om jag tycker något och du ifrågasätter det argumenterar jag för min åsikt. Ibland lite irriterat.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Lika som jag då, den irriterade biten menar jag. Egentligen så borde jag väl inte argumentera med dig för i grund o botten tkr vi ju rätt lika...

Jag är egentligen irriterad på de som INTE klipper sina hästar som har tjock tjock päls o sen åker ut o tränar o tävlar med dem.. och de som klipper, men inte täckar.. O massa sånt där tjafs om tävlingsryttare, för vi älskar ju faktiskt våra hästar lika mkt som de som inte tävlar..

Ok jag har häst för att tävla men de betyder INTE att jag inte älskar allt runt om kring hästen och hästen för det (förutom att mocka) ..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar min häst vid dåligt väder endast på grund av att hon har Kissinge Spines (ryggproblem för er som inte vet) och detta medför att vid regn och blåst spänner hon sig och får ont. Av den anledningen täckar jag, inte annars. Och det handlar inte om ett 400 gram täcke med hals utan ett ofodrat eller fleecefodrat regntäcke beroende på årstid.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ja, om du blir lycklig av att irritera dig på nåt som du inte har med att göra, så visst! Jag är lycklig över att ha hästar som presterar, tränas och tävlas... med pälsen i behåll. Friska är dom också!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 949
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp