Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?
Jag har många gånger diskuterat det här med vänner och bekanta, och även obekanta. Här kommer mina egna tankar och funderingar kring detta...
En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.
Så varför täcker "alla" sina hästar idag??
1. Jag tror att det till en viss del beror på något slags grupptryck.. Människan är ju ändå som sådan att man är lättpåverkad utav andra. En börjar täcka för att den personens häst fryser, ja men då gör nog min också det tänker grannen. Eller så tycker man synd om hästen när den står där ute i snön.
Fryser jag så gör minsann min häst också det!
2. Likaså kanske man ska fundera på vad det är man avlar på för något i dag jämfört med för läänge sedan. Nu är det ju lite svårt att ändra på dagens avelsdjur men om man ändå får leka med tanken så tror jag att vi avlar på känsligare hästar idag. Hästar som fryser, har "sämre" päls osv..
3. Så med punkt två i bagaget så tror jag att det finns olika sorters hästar. Vissa hästar är mer känsliga och fryser lättare än andra.
Medans det också i mååånga fall är ryttaren/ägaren själv som förstört sin häst i tidiga år genom att börja täcka den.
Jag personligen kan bli galen på folk som täcker sina föl/åringar.. Varför?? Den kan väl få gå där i friska luften och vädra sin päls och vara häst så länge det bara går. Men istället slänger man på ett täcke och börjar därmed förstöra hästens egna skydd mot vind och kyla.
4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.
5. På senare tid har det ju även blivit invasion utav flugtäcken. Alla hästar verkar visst ha blivit överkänsliga mot just flugor och mygg. Och dom går täckta från nos till rumpa + blir insprayade med massa konstiga kemikalier.
I och med detta tror jag att man tar bort hästens egna skydd mot just insekterna.
Visste ni förresten att när det handlar om kyla klarar hästar klarar det mycket bättre än vi människor (som så mycket annat), och att det är blåsten som är boven. Fodra hellre din häst med extra grovfoder ute så skyddar det bättre än ett täcke.
Så vad tror/tycker ni andra??
Täcker ni era hästar? Varför eller varför inte?
Berätta gärna vad ni har för häst också.
Diskutera gärna detta här, men snälla - håll er till en vuxen nivå utan att kasta skit på varandra!
Så hur gör då jag själv? Jag är väl inte bättre än någon annan
Jag har ett 8årigt halvblod som rids/tränas 6dagar i veckan. Han får ganska ullig päls på vintern så för att slippa den tjocka svettiga pälsen efter tränings passen så klipps min kille vintertid, och går därmed täckt.
Nu går han fortfarande ute dygnet runt, vilket han ska få göra så länge det går. Dvs till det blir riktigt skit väder dygnet runt. Vid regn om tex nätterna nu får han ett tunt regntäcke på sig bara, då regn och kylan på nätterna annars får hans rygg att börja skrika "ont ont ont".
På sommaren har han under sina 5.5år i min ägo haft insektstäcke på sig 5ggr, och det var förra året då det var sådana stoora hemska bromsar ett par dagar, dvs 5dagar. Och då är ändå min kille väldigt känslig för insekter, och blir lätt sönder biten på halsen. Flugluva med öron har han däremot, då han annars har öron som ser ut som stora variga sår/bölder.
Insektsmedlet har jag kokat ihop själv i år, MYCKET billigare och innehåller inte en massa konstiga saker som dom som står på hyllan i affären.