@jennykaos fast det finns ingen som inte har det som mål - förutsatt att vi pratar om medvetna kunniga ryttare ?
Däremot så är ju ingen häst en fixerad manick/maskin så det blir svårt för att inte säga orimligt, att tro att inte ens den mest välskolade, välridna häst kan hamna med nosen tekniskt sett lite bakom lod någon gång under ett program/övning/rörelse.
F.ö ang dippandet av nosen så är det snarare nacken som avses - den vill man vill ha högst - den är navet för var nosen är i sammanhanget. Det är dock inte heller en allsanning till korrekt form. Det finns många variabler med i komplexiteten som påverkar . Inkl manken och ganaschen. Olika skolor lägger lite olika fokus trots att målet är detsamma för alla.
Nej, givetvis hoppas jag att ingen har det som mål. Men när till och med grand prix-ryttare rider typ hela program bakom lod, då börjar jag undra. Självklart kan alla hästar hamna bakom lod någon gång, konstigt vore det väl annars. Men jag syftar ju på dessa ryttare där bakom lod är normen genom ett helt program.