Det här med hästallergi

S

Stormogul

Är det någon här som har häst och är tillsammans med en partner som är hästallergiker? Hur får ni det att fungera rent praktiskt? Jag tänker mig saker i stil med ta av sig hästkläder direkt innan för dörren och direkt in i duschen och sånt.

Kom med era erfarenheter!

Sv: Det här med hästallergi

Jag är uppvuxen med en kraftigt hästallergisk bror. (Idag är jag själv allergisk).
Vi hade stallklädersförbud inomhus, så när som i en speciellt anpassad garderob i källaren. På vintrarna bytte jag om i källaren och på sommaren utomhus.
I den mån det var möjligt så duschade jag och tvättade håret direkt efter jag varit i stallet. Skulle man bara ut och kvällsmata kunde det vara överdragskläder och mössa på.
Generellt så klarade han sig rätt bra, bara jag fått av mig kläderna ovanpå. Långkalsonger och t-shirt kunde jag oftast lumpa omkring med inomhus. Mitt hår var oftast kortklippt, så det fastnade inte så jättemycket i det heller.

För vojlokar, ridbyxor och täcken använde vi en speciell tvättmaskin. Om det var nödvändigt vet jag inte, men vi hade ju en över, så varför inte?

Det jag egentligen var intresserad av är OM det går överhuvudtaget, och det verkar ju gå? :):banana::bow:

Jga har antingen bytt om i källaren eller garaget och sen duschat. Då spelar det ingen roll att det finns en allergiker hemma. På det stora stallet så kunde man ju duscha och byta om där. Men annars hemma direkt.

Visst gör det det. Inga problem med lite ansträngning.
Kanske krångligt om man bor i lägenhet, men det kanske går att lösa på något vis.
Beror ju lite på hur allergisk man är också. De flesta klarar ju små doser.

Det beror på två saker: 1) hur allergisk man är och 2) hur kär man är ;)

Jag har precis fått veta att min nyblivne sambo är allergisk... undra om han undvek att berätta det för att han var rädd att jag inte skulle flytta ihop med honom annars. :D

I alla fall så bor vi i lägenhet så vi har ingen källare eller liknande (eller jo, men där vill i alla inte jag byta om eller ha mina kläder) men som tur är har vi en gäst-wc alldeles innanför dörren där jag slänger in alla hästkläder och sedan duschar jag och tvättar håret. Nu är jag bara i stallet någon dag i veckan, skulle vara jobbigare om det vore varje dag eller flera gånger per dag. Det enda som kan vara problematiskt är när han hämtar mig i stallet, då brukar han gråta och hosta hela vägen hem.

Min sambo är allergiker. Men vi har löst det på detta sätt:

1.Jag byter alltid om i stallet. Inga hästkläder i bilen eller hemma.
2. Jag tvättar åtminstånde händerna direkt när jag kommer hem(även innan jag åker från stallet). Han klarar sig utan att jag dushar direkt vid hemkomst, men gör det ibland.
3.Han äter allergitabletter (vi har katt)
4.Han kan följa med till stallet men går ej inomhus eller hållerpå och klappar på hästen.

Delvis KL

Ni ger mig hopp! Det verkar ju fungera!

Jag skall väl säga att jag också hörde att det finns någon sprutbehandling där man tar en spruta per månad i cirka två års tid för att sen vara mycket mindre allergisk för större delen av sitt liv. Vet inte om det fungerar, men jag kan absolut tänka mig att genomgå detta om det skulle behövas trots att jag är så rädd för sprutor att jag nästan svimmar. Hon lär ju knappast ha tid att åka hit så mycket eftersom att hon har egna hästar, så jag får nog åka till henne för det mesta och då är det ju viktigt att tänka på detta med allergin. (Man kan ju inte bara lämna hästarna)

Hej!

Min sambo är allergisk och jag jobbar i stall..

Jag klär av mej direkt innanför dörren och slänger direkt kläderna i plastpåsar. Duschar direkt och det funkar helt ok. När det är varmare får kläderna bo på balkongen, men nu bor påsen i badummet med stängd dörr..

/ Lavinia

Delvis KL

Ni ger mig hopp! Det verkar ju fungera!

Jag skall väl säga att jag också hörde att det finns någon sprutbehandling där man tar en spruta per månad i cirka två års tid för att sen vara mycket mindre allergisk för större delen av sitt liv. Vet inte om det fungerar,..

Jag har en vän/bekant som har genomgått detta, innan kunde hon inte vara i närheten av några djur alls, nu har hon till och med en egen Yorkshireterrier, dock så tål hon inte alla raser och hästar vet jag inte alls hur känslig hon är emot. Men det finns hopp iaf :)

Min man är hästallergiker, men har blivit mindre allergisk med åren (hyposensibilisering kanske?). Beroende på var jag har ridit, egen häst eller ridskola, lägenhet/hus så har det hanterats på olika sätt. Det har funkat i över 20 år :-)
Om stallet har dusch och skåp så har jag kört så när vi bott i lägenhet, då har jag haft alla hästkläder i stallet. Sedan luktar olika stall olika mycket, vissa är mycket bättre än andra.
Man bör tvätta hästkläderna ofta, man kanske kan ha en ryktjacka/tröja i stallet för att skydda kläderna, det gör mycket. Tvätta alltid händerna innan man åker från stallet. Se till att skölja av/borsta av/putsa skorna, där fastnar mycket allergigrejer.
Det kommer att gå bra!

Hade en pojkvän som är höallergiker, men det funkade bra, sålänge han inte var med och höll på med hö..

Har en pappa som är JÄTTE allergisk mot hästar. Så där får hästsakerna bara vara i ett rum. och jag får bara köra ena bilen till stallet och ha hästgrejer i...

Min pappa är allergisk och vi har löst det så att vi byter om i förrådet vi har eller i fikarummet i stallet..

Japp. Superallergisk t o m. Om man ska tro alla tester.Och just nu - när vi konstant har en hund inne (löptik hemma och så även hanhund) - är det inte särskilt roligt.

Hästarna är ändå så pass avskärmade, jag kan inte gå runt i ridkläder inne t ex. Däremot är det sällan några problem i stallet, de perioder som är jobbiga har jag mask när jag borstar.

*kl*

Min sambo är allergiskmot pälsdjur (ja, det mesta egentligen utom damm :p) och vi bor på egen mindre gård. Funkar helt ok.

När vi träffades jobbade jag med hästar + hade egen häst. Jag förhörde honom noga om han trodde att det skulle funka då jag aldrig skulle ge upp mina hästar. Han var optimistisk, det är klart annars hade jag ju dragit innan man blivit för kär, så här är vi nu.

Har alla mina hästkläder i en garderob i lilla hallen (hästentréen), luftigt stall med spån (tål han bäst). Mina hästar är ute mkt, klippta på vintern och borstas och duschas (på sommar halvåret) mkt vilket underlättar. Han tål dem bättre ju "renare" de är.

Vi har varsin bil och jag åker aldrig i hans bil med hästkläder.

Vissa stall kan han inte ens gå in i och ridhus är heller ingen höjdare.

Men som sagt det funkar helt ok.

Min son blev häst- och höallergiker. En hästägande mammas mardröm. Det fungerar, inga stallklädda gäster är välkomna att stiga innanför dörren längre, mina stallkläder bor ute i det varma pannrummet i från huset helt separat byggnad, där jag byter om och har alla stallkläder och stallskor (det var faktiskt riktigt skönt att bli av med allt sånt från huset) och handtvätt direkt jag kommer in. Blir det behov framöver har jag även möjlighet att dusha innan jag kommer in i huset. Hästarna går ändå att ordna på ett eller annat sätt, de bor ju hur som helst ute.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka