Det här med hästallergi

Sv: Det här med hästallergi

Måste bara säga att det finns faktiskt dom som är Väldigt allergiska, tex min svägerska och deras barn, dom kan faktiskt inte vara i närheten av en häst ens utomhus utan att näsan börjar rinna och de nyser oavbrutet, andra pälsdjur går hyfsat bra med medicinering men det hjälper inte mot hästarna.

Så med en sådan sambo skulle inte en hästfanatiker kunna bo, inte om man tänkt ha hästarna hemma på gården ialla fall.

I de flesta fall tror jag att det går att lösa, om inte allergin är så "jätte" svår. Lycka till- Mylan

Du får väl köpa en American Curly;) De är "allergifria".

Hejsan!
Jag är själv allergisk mot hästar, men är i stallet ändå eftersom jag tycker att det är så roligt (min allergi blir bättre ju mer jag är i stallet). I alla fall, min pappa är allergisk mot hästar. Jag brukar byta om i källaren och sedan duscha. Det verkar vara det smartaste ;).
Det funkar att vara tillsammans med en allergiker och ändå rida :D

Lycka till! :)

Jag är allergisk mot hästar men rider och är i stallet ganska många dagar i veckan ändå. Jag brukar gå in genom bakdörren till grovköket och lämna alla stallkläder där, och det funkar rätt bra. Om jag någon gång går in med stallkläder ser jag till att inte gå in i mitt sovrum, för om min säng blir hästig brukar det inte vara speciellt trevligt för mig att sova där.. På våren när hästarna fäller brukar det vara lite värre, men oftast klarar jag av att vara i stallet ändå, dock brukar jag stå ute och borsta, peciellt om hästarna är leriga, så att det inte blir så kvavt och dammigt. Hur som helst, slutsatsen är att det funkar att vara allergisk, och ändå hålla på med hästar.

Delvis KL

Ni ger mig hopp! Det verkar ju fungera!

Jag skall väl säga att jag också hörde att det finns någon sprutbehandling där man tar en spruta per månad i cirka två års tid för att sen vara mycket mindre allergisk för större delen av sitt liv. Vet inte om det fungerar, men jag kan absolut tänka mig att genomgå detta om det skulle behövas trots att jag är så rädd för sprutor att jag nästan svimmar. Hon lär ju knappast ha tid att åka hit så mycket eftersom att hon har egna hästar, så jag får nog åka till henne för det mesta och då är det ju viktigt att tänka på detta med allergin. (Man kan ju inte bara lämna hästarna)

OT men iaf.Enligt läkarna som min kompis(som är allergiker)talat med kan man inte vaccinera sig med allergimedicinen om man har astma.

Jag är själv allergiker, har islandshästar & marsvin & det funkar & håller sig på en jämn nivå.Har bra luft i mitt stall & jag är noga att tvätta händerna när jag varit i stallet eller klappat hästar & marvin.
Av dessa djur får jag rinnande & kliande ögon & blir snorig.
Av hundar & katter får jag detsamma samt astma, så jag har även inhalator & har tavegyltabletter jag tar efter behov.

Jo,jo det tror jag allt ska gå! Mitt ex var MYCKET allergisk mot alla pälsdjur, och han tog sådana där histaminsprutor några gånger och sedan blev han bra! En annan bekant till mig hade samma problem, men efter likadan behandling köpte hon TVÅ hundar!

Jag var svårt allergisk mot pälsdjur (är väl fortfarande gentligen). Jag ser till att alltid tvätta händerna efter att jag ridit, duschar o byter om på en gång när jag kommit hem.

Min allergi har givit med sig efter 13år i stall. I början gick det knappt, var tvungen o bortsta hästen ute, kunde knappt vistas i stall. Är även allergisk mot hö.

Nu kan jag göra det mesta själv, ber dock någon annan hantera höet så länge det inte är blötlagt hö lr. ensilage för då går det bra.

Under sommararna blir det värre men det har även att göra med att jag är allergisk mot nyslaget gräs/ hö mm. Käkar allergi tabletetrna Kestin som nog är dom bästa jag hittat som är receptfria. Annars käkar min kusin ( som är JÄTTE allergisk) några tabletter som är receptbelagda och tar hon dom kan hon vistas bland pälsdjur.

Lycka till iaf!

Jag är själv allergisk :crazy: mot alla djur, har varit sen jag var 13-14 (är nu 39 :().
Dottern ville börja rida, och det var mycket spray och tabletter, handskar, rinnande ögon,varma dushar så fort man kom hem osv.
Jag kom i kontakt med ett japanskt företag som säljer magnetprodukter (N****n), köpte deras magnethalsband, sko-sulor, vattenrenare (är även matallergiker). Kostade en förmögenhet. :cry:
Men jag blev efterhand bättre och började själv rida 37 år gammal.
OM det beror på magneterna, livet i övrigt, att kroppen har vant sig, inte vet jag, men nu "glömmer" jag oftast tabletterna- om jag inte ska vara i stallet en heldag. Tar lite astmaspray o näs-spray - mest symboliskt. Skulle säkert gå bra utan oxå. :banana:
Fast ridkläderna hänger i källaren o jag dushar oftast med en gång vi kommer hem från stallet. Och jag använder alltid handskar när jag är i kontakt med pållarna.
Och jag är SÅÅÅÅÅ glad :banana: att det fungerar så bra som det gör. :D

Jag är uppvuxen med en allergisk pappa och jag och min mamma bytte alltid om i garaget när vi red på ridskolan och duschade direkt man kom in sedan.
När vi skaffade egen häst bytte vi om i stallet (något jag fortfarande gör fast jag bor ensam numera, jag tycker inte om hästkläder hemma). Jag tycker det har fungerat utmärkt och det enda pappa känt av är om man åkt i hästkläder i bilen vilket de löst med att ha två bilar.

KL

Rent generellt, ni som har en partner eller någon i familjen som är allergisk, tycker ni att det är värt det att behöva byta om i garage och duscha direkt efter ni kommit in osv. Eller skulle ni hellre dumpa killen och leta upp någon icke allergisk?

Har också hört att man kan bli bättre av sprutor och att man även kan bli bättre när man har varit i stallet under en period antar att man utvecklar någon sorts resistens.

Tyvärr vill min allergiske pojkvän inte prova något av detta, utan väljer att helt avskärma sig från alla djur och tar ingen medicin utan retar sig bara på att alla ska ha djur :(

Själv har jag lämnat mina katter och hund hos föräldrarna och ser alltid till att duscha och byta om innan jag träffar honom.
Har heller inga hästkläder hemma utan dom får vara kvar i stallet.
Han säger dock att han ändå känner av när jag varit i stallet!

Trist när man är ihop med en allergisk kille som inte ens vill försöka bli bättre när man själv är en riktigt djurvän.

Avundas er som har sambos som vill försöka. :bow:

När jag var yngre o bodde hemma hos min pappa så bodde min allergiska halvbror där, vi löste det genom att jag bytte om i källaren och duschade direkt efter jag kommit hem från stallet. Kläder o hästprylar som inte var i stallet pga platsbrist fick en stor garderob nere i källaren.
Funkade riktigt bra trots att han var så känslig, och det blev ju rutin hos en annan så de kändes inte så jobbigt :)

Maken är inte allergisk mot hästar utan mot hö, än har det inte varit några problem. Är noggrann att inte släpa med mig hela höskullen hem ;) Och när det är höhämtning/lastning så har jag med mig ombyte i stallet och byter om efter hö'et är färdigt, åker hem o duschar på en gång. Sedan får jag även kika i bilen efter sådana gånger om man dragit med sig in i bilen trots ombytet o dammsuga invändigt. Men även här, jag är van och ser de inte så någon större belastning. Skulle aldrig dumpa maken för hans allergi, inte ens när vårat förhållande var nytt o jag såg hur pass han reagerade när han kom o hämtade mig i stallet etc. No way!

Senast ändrad av en moderator:

Min pappa är allerisk och det har funkat bra i alla år trots det.
Förvarar de mesta stallkläderna på altan (typ jacka, skor och tjocka tröjor), byxor och t-shirtar har jag i en speciell garderob.
Föröker att duscha så fort jag kommer hem för at han ska slippa hästlukten, men bara jag har bytt kläder så brukar det inte vara några större problem.

Det enda jobbiga är att han inte kan följa med mig till stallet, skulle gärna vilja att han var med ibland o kollade på träningar och tävlingar..

Det är väl klart man vill försöka? Den här tråden är ju liksom ett utforskande i vilka alternativ som finns :)

Tråkigt att din kille inte ens vill försöka :(

Överdrag i bilen,kläder på vädring,sen garderob i garaget.Direkt dusch.Inga problem ,tar lite tid innan man får in rutin sen bara det flyter på.Näee skulle inte leta efter ngn icke allergisk så länge allt annat är bra:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka