Det här med hästallergi

Sv: Det här med hästallergi

Helt klart värt besväret med ombyte osv. Min man är allergisk. Hade katt när jag träffade honom och funderade på varför katten inte sov i sängen längre när han flyttade in. Avundsjuk tänkte jag. Hah, maken puttade ner katten eftersom han inte kunde andas på natten... Han berättade det inte förrän katten dött och jag ville ha en ny. Det var en allergikatt dessutom.

Ett plus är ju att när folk som inte känner oss kommer och hälsar på tror de inte att jag har häst.

Vi har löst det så att tvättstugan är direkt innanför dörren. Strippar där, och tvättar varannan dag. Kläderna jag har där är mest resekläder till och från stallet. Byter om jacka, tröja, skor, mössa, vantar. Byxorna byter jag inte om, och tröjan närmast kroppen. Dock använder jag dem aldrig mer än en dag i stallet. Tvättar stallkläderna minst en gång i veckan så de hinner inte att bli impyrda. Tvättar kläderna i stallet i 60grader, resekläderna i 40 eller 60 beroende på... Inga hästkläder ligger inne, ska jag inte tvätta samma dag, så åker de i en bunke på balkongen. Rena hästkläder har jag inne dock. Rengör också tvättmaskinen ofta, dessutom städas tvättstugan oftare än resten av huset.

Detta revideras ibland. Så det är inte alltid så här. Beror lite på väder, hur lång tid jag är i stallet osv. Duschar dock alltid efter jag kommer hem, direkt. Det är inget val.

Min man är allergisk och vi bor på gård.

Vissa perioder (pollen, förkyld..) så är det inte så kul. men för det mesta funkar det bra. han tar medicin och jag har inte ridkläder på (när han är hemma)

Han kan t.o.m hjälpa till att ta in hö!
(fast lite snorig blir han i bland)

I vårat stall är det "lite häst på stor yta" Högt i tak och oftast öppna dörrar.
I sthlm kunde han knappt gå in i stallet. 42 hästar och fint stall, men ändå så mkt mer hästallergener i rörelse.

Han brukar fodra frukost (fast då är allt klart i påsar och hinkar så det är bara att ösa in)
Och har också mockat nån gång då jag varit riktigt sjuk.

(han kanske är rätt kär i mej ändå :love:)

Ni gör mig lyckliga över att det finns hopp!!! :love: :bow:

Dessvärre gick det åt helvete, så det är inaktuellt nu. Tyvärr.:cry::cry::cry:

Min pappa är allergisk +att han har astma. Enligt läkare är det en livsfarlig kombination. Han har ju klarat det i 10 år när jag bott hemma, jag har ätit middag innan jag duschat, haft ridkläder i källaren, hämtat mig i stallet osv. Han har ju känt av det, men inte fått några anfall. Men nu har han varit i kontakt med läkare som jobbar på nån akutastmamottagning, där folk med astma+allergi mot hästar har dött av att de utsatt sig för allergin. Det går ofta bra länge, men tydligen så ökar risken för varje gång man utsätter sig för det och tillslut har det alltså gott för långt = anfallet kommer, får man inte hjälp fort dör man.

Så nu får jag inte ens komma hem till min pappa, lämna kläderna utomhus och gå raka vägen in i duschen, det är för farligt.
Kan bara komma dit om jag har duschat, tagit av mig alla smycken, bytt väska, skor, osv.
Har en uppsättningen som jag ALDRIG har i stallet just därför.
Kan verka överdrivet, men vill inte utsätta min pappa för risken att han en dag ska få anfall och inte kunna andas mer.

Läste på framsidan av Häst magazinet på Ica idag "Kärleken besegrade allergin", då blev jag lite full i fniss :rofl:

Min pojkvän är hästallergiker. Då jag varit i stallet så drar jag på mjukisbyxor och ev munkjacka efter och går direkt in på toaletten och byter om. Kläderna lägger jag i en speciell påse. Sedan duschar jag och går ner med kläderna i en källare i garderoben där jag förvarar dem.
Ingen jobbig process, har faktiskt alltid gjort så även fast min familj icke varit allergiska. Vi har inte velat ha hästlukt inne hos oss och därför har jag och syrran haft en speciell hästgarderob i källaren där vi också kunnat byta om.
När jag och pojkvänen flyttar (planerar flytt ut på landet till villa) kommer jag förmodligen att ha häst i närheten eller så kommer vi ha eget stall. Han är medgörlig trots allergin och kommer med till stallet ibland när jag rider ute för att titta och filma men stannar utanför stallet och klappar inte så mycket på hästen. Han är även hundallergiker, men vi har skaffat liten nakenhund ihop. Det fungerar, hunden får bara inte vara i sovrummet.

Minns när jag var yngre att jag hade en kompis som var super allergisk mot hästar. Men hon red och vi var iväg på ridläger. Gällde bara att duscha, tvätta ridkläder och annat ordentligt direkt efter. Hon blev "snuvig" när hon red och undvek att borsta hästar som hade fult med torkad lera på sig eller borstade utomhus.
Det går att få ihop det. SÅ var inte orolig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka