det här med galoppen

doleron

Trådstartare
nu kommer jag inte längre på egen hand så hjälp mig kära westernbuke!

varje gång jag fattar galopp kastar hon upp huvudet och älgar fram 4-5 m innan hon sänker och lugnar ner sig. VAD ska jag göra för att bli av med det?
tränar övergångar till förbannelse känns det som och det börjar gå bättre, med det vore ju kul att ha lite fler ideer på vad jag kan ta mig till, så bring it on! :d

Senast ändrad:
Sv: det här med galoppen

Det låter (och utan att veta såklart) som att hon kanske går i fel form samt inte är tillräckligt stark i bakdelen?

Ett tips som "kan funka" -beroende på problemet då givetvis men du kan ju prova o se vad som händer....

Börja med att jobba på hästens balans och bärighet o strunta i vart hon placerar huvudet, rid mycket sidvärtes, öppna och flytta bakdelen på raka och böjda spår i skritt och trav. Se till att hon inte faller framåt eller dyker med huvudet.
När hon känns lätt och starkt och söker en bra huvudplacering själv utan att du slänger ner händerna så prova fatta galopp, flytta in bakdelen lite innanför spåret och fatta ur det och var stadig i din ytterskänkel och ytterhand, och passa så du inte droppar ner händerna i fattningen.

Jag skulle träna att fatta galopp ur en öppna och sedan jobba jättemycket med hästens balans och styrka.
Har h*n verkligen rumpan med sig när du fattar galopp? Ger du galoppkommandot när hästen lyfter sitt inre bakben? Det blir svårare för hästen att fatta galopp om den inte förbereds ordentligt genom att bli rakriktad, halvhalt och sen fatta när det inre bakbenet lyfts.

Ha stöd på yttertygeln eftersom att den inte orkar fatta galopp på lös tygel ännu och fortsätt träna mycket övergångar. :)

Vad gör du själv med din kropp i fattningen? Du kanske helt omedvetet ändrar dig själv så mycket att hon faller ur balans och ni hittar inte tillbaka till varandra förrän efter 4-5 meter?

Analysera dig själv i fattningen!

svarar alla

tack för jättebra tips!
är absolut så att hon inte orkar bära sig och därför far iväg, vi har problem med att hon lätt blir lite väl tung och låg framtill och inte får med baken alltid, men vi jobbar stenhårt på det också
att flytta har hon dock inte så svårt för, det är värre när vi ska gå på rakt spår :o
att jag sitter som en krum liten gumma är jag också rätt säker på, har fått för mig att ostbågsposition är the right way to go, men det ska det bli ändring på :cool:

Det är alltid en bra början att verkligen veta att man sitter konstigt, då finns ju alla möjligheter till förbättring!

Rider du för någon tränare? Jag brukar träna för vår dressyrtränare ibland och jag talar helt enkelt om för henne att vara på mig med mina olater och det funkar kanon!

Lycka till med din träning!

Bra tips har du redan fått.
MEN ett annat tips är att träna så hon bär sig o orkar samla sig i skritt o trav, träna övergångar där till att börja med.
Sen underlätar det också om hon vågar ta lite stöd i din hand men inte lägger sig i den (STOR skillnad).
Då kan man stötta upp o hjälpa till lite mer sälv.
Ofta ser man att de ligger för mkt på bogen (för tungt i handen el. alldelles för lös tygel. ELLER att de är rädda för bettet så de "går av" för mkt eller inte vågar lita på ett mjukt stöd i bettet.
Så att fundera över sin hand (som hänger ihop med din sits) är också en bra idé.

*kl*

har funderat väldigt mycket på min sits dom senaste dagarna och riktigt känt efter vad jag gör i olika moment och det har blivit mycket bättre.
har tyvärr ingen att träna för men ska försöka åka på så många clinics jag bara kan när det finns i närheten.

men supertack för alla tips. ibland kan man ju inte annat än att älska buke :love:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 645
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 517
Senast: Boj
·
Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025