Det här med foder...

R

Ruben Salte

Jag gjorde en foderstats beräkning nyss till min isis och fick svaret att foderstaten var bra men det var för mkt protein och för lite selen. Men hur gör jag för att få mindre protein och mer selen?? Han står för närvarande på 4.5 kg hö och 0.3 kg vetekli,betfor och hel havre om dagen. Finns det någon sida där man kan kolla hur mkt av vad som finns i de olika kraftfoder sorterna eller?

Tacksam för svar...:bow:

Sv: Det här med foder...

dra ner lite på havren och se om det blir bättre, annars ner med både en del av havren och en del av vetekliet..
vetekliet ger mycket proteiner, men däremot frå du en del fosfor därifrån.. miner vit innehåller en del selen och inte så mycket kalcium.. prova hur det blir med mer hö och havre, betfor och miner vit?

Proteinöverskott från grovfoder är ok, och fungerar hästen bra ändå tycker jag inte det gör något att det är lite överskott.

Selen kan man köpa på Apoteket i pulverform, Tokosel heter det och är numera receptfritt.

Kan du inte byta havren mot ett annat foder?
Havre innehåller höga halter av protein, kli innehåller också mycket protein. Vid för lite selen kan du börja ge ett mineralfoder.

Har också islänning, fodrar honom med Krafft pluss blå/röd, betfor och Krafft miner blå samt lite soja, då vårt hö är något proteinfattigt.

Hoppas det löser sig! Mvh Linda

Ger du 0,3 kg kraftfoder allt som allt, eller 0,3 kg av varje (totalt nästan 1 kg, alltså)?

Jag gissar att ditt grovfoder är proteinrikt, och då är det inte så mycket att göra än att se glad ut och köpa ett selentillskott.:)
Du kanske t.o.m. skulle kunna ta bort allt kraftfoder?

Proteinöverskott är inte skadligt så länge det inte kommer från svårhanterliga kraftfodermedel. Ett bete innehåller oftast mycket mera protein än vad ett proteinrikt hö eller silage gör, och det brukar ju ingen oroa sig över, eller hur?;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 584
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård