Det här med fång..

Grängesberg

Trådstartare
Fång har av allt att döma blivit avsevärt vanligare i dag än det var på den tiden då jag startade mitt hästliv, för över 30 år sedan.

Då var det väl mest "tjocka ponnies" som fick fång, i alla fall var det väl det vanligaste?

Så, trots att det idag räknas foderstater ända in på "pilligrammet" för att det ska vara den ultimata mängden av allt till hästen så får allt fler hästar och ponnies fång!

Vad beror det på?

Där jag startade min hästbana med egen ponny så gav vi havre, hö och mineraler och saltsten. Lite melass gavs också ibland.

Bonden som ägde stallet, han fodrade alltid själv, det gick till på det viset att han satte spaden i havrekärran och tog ett lass, sedan så öste han in i krubborna, liten häst=mindre mängd och stor häst mer mängd!

Inget måttande där inte, kan inte minnas att en enda häst i stallet hade fång, någonsin, då var det ändå en hel del hästar som passerade genom åren.

Ett par av ponnisarna var lite väl trinda om magarna och fick gå i "bantarhagen" på sommaren, men alla andra gick på sommarbetet från maj till september.

Då var det inte vanligt med tillskott av alla de slag som finns idag. Minns inte att vi någonsin gav sådant.

Alla stod på halm.

Så, vad är det som gör att hästarna får fång i så stor utsträckning idag mot förr?
För någonstans på vägen så har det ju blivit fel.

Jag har aldrig haft fång på någon av mina hästar *peppar peppar* trots att jag har haft ganska runda ponnisar och nu även äldre, som ska vara i riskzonen om det man kan läsa stämmer.

En ponny på ridskolan jag jobbade hade fång, men det var en på över 100 hästar som jobbat med mig där genom åren.

Vad tror ni är felet?
Räknas det för mycket på pappret och ses för lite till det man själv kan se med sina ögon och känna av.?

Själv vet jag inte, men jag tror att det kan vara så..
Jag räknar inte ut foderstat på exakten till någon av mina det ska jag villigt erkänna, har ej heller haft problem med varesig magar eller annat matrelaterat.

Sv: Det här med fång..

Jag har inget svar. Förutom att jag helt håller med i din bild. Förr gick det mer eller mindre feta ponnyer/kallblod på knähögt bete hela somrarna. Fång var sällsynt, det fick de möjligen om de brutit sig in i fodertunnan och ätit en halv tunna havre. Eller när de blev gamla, då var fång vanligare, men fortfarande inte lika vanligt.

De där feta på gräs fick ofta 'lite havre' etc med.

Jag tror dock inte räknandet är problemet, för om man läser om fångisar och de jag mött irl så är det ungefär 50 -50 mellan de som räknat och de som fodrat 'som på den gamla tiden'.

En förklaring jag hört framföras, som jag tror det kan ligga en hel del i, är att 'förr' gick inte hästarna på vallar. Det var naturbeten. Nu går många hästar på prima odlingsmark, på odlade vallar. Och det blir på tok för bra. Samtidigt förklarar de inte fånganfallen utanför betestid. Sådana minns jag för övrigt inte ETT enda från 'förr' (även om jag inte är lastgammal). Utan då fick de som fick fång det på gräs - punkt. Nu är det ett året om problem, även om betestid är överrepresenterat.

Man skulle kunna tycka att IR spelar in, men det hjälper inte, för då är frågan densamma - varför är IR så vanligt idag? Enda förklaringen där skulle vara att man omedvetet råkar avla på det, att det sitter 'nära' någon annan egenskap man aktivt avlar för. Men det känns vääl långsökt att försöka tota ihop.

Så, jag har också funderat massor, men blir inte klok på det. Överutfodring framhålls ju som anledning, och javisst. Samtidigt så 'det gamla' som du beskriver var ju också det. Det NÄRMSTA en förklaring jag kommer är att det under de senaste decennierna sakta men säkert skett en förändring i vad som anses som 'normalt hull'. Överlag, både bland folk på gräsrotsnivå, och utställningsdomare. Det som anses som normalt hull nu var överhull för 20 år sen. Samtidigt, de där som även för 20 år sen var i överhull - varför i hela helsike fick inte de fång?

Så, jag tror på en kombination av det jag skrivit, för bra bete, och även för bra grovfoder iom bättre odlingsmetoder och utsäde, för höga hull generellt - men också någon form av annan generell skillnad - kanske kopplat till klimatet? Längre grässäsong nu, mindre stränga/snörika vintrar och mer frosttåliga växter - som allt sammantaget ger mycket högre sockerinnehåll i gräset och grovfodret nu jmf mot förr?

För jag minns när jag var liten, det slogs inte hö innan midsommar. Punkt. Skitsamma när gräset gick i blom och årstidsväxlingarna, innan midsommar tog man inte hö. Sådana saker.

Jag tror dock generellt inte 'räknandet' har med saken att göra, mer än i vissa fall.

Min häst (en finnhäst) som jag haft i ett år nu gick hos förra ägaren ute hela sommaren hösten och vintern där det växte gräs. Då jag köpte henne gav jag henne oanalyserat hö i mängder, sen hösilage då hon bytte stall. I maj flyttade hon hem till gården vår. I höstas fick hon fång då första frosten kom.:( Hon var inte fet (snarare underviktig), aldrig varit känslig förr,åt inget kraftfoder. Jag analyserade höet som visade sig vara (en av?) orsaken/rna. Andra är kanske åldern, då hon är 18. Den andra hästen som köpte i somras blev också sjuk. Han är MYCKET känsligare än stoet, samt tampas med en övervikt som är svår att få bort.

Jag tror inte att räknande av foderstater till punkt och pricka har att göra med fång, i mitt fall gjorde jag inte det = blev sjuka. Jag ångrar att jag inte analyserade höet innan, men tänkte att det har jag aldrig behövt förr. Vet inte - kanske jag förr (och alla andra med icke fångisar)bara haft tur och klarat mig.

Upplever dock av vissa oinsatta typer i min närhet att JAG skulle vara boven, t.ex klart att en fet häst får fång - vilket inte alls är säkert, eller "äh du inbillar dig". Börjar man prata om sockerhalten i hö häromkring med hästmänniskor tror dom att man är dum i huvvet...:crazy: Men det är väl den "gamla stammens hästägare" som matar på högt, ger kanske lite havre och allt är frid och fröjd. Så var jag också tills jag fick 2 kräk som blev sjuka.

Skulle vara intressant att veta om det är hästarna som blir sämre eller vårt klimat som gör att gräset inte är som förr.

Jag tror inte heller att räknandet har med saken att göra.

Är mer inne på miljöfaktorer, hur mycket skit finns det i markerna, i vattnet?

SKulle precis säga det, det är mer vanligt att hästar går på gödslade beten idag. Förr gick ju hästarna på naturbeten.
Sen är det mer raffinerat foder idag. Förr var det havren och knappt nåt mer.
Sen om känslighet för fång kan avlas fram det kan man ju undra, när vi kom in på Ultuna med vår så var det ju ingen ponny där med fång, bara stora hästar så det är ju nåt som förändrats. Förr var man inte speciellt bekymrad för fång på stor häst men idag kan man inte var säker.
Tur var väl det, min gamla ridhäst som var extremt svårfödd gick på ren klöver en sommar.
Han var riktigt fin i hullet sen:)

knapplån

Jag har också undrat över detta många gånger. Jag minns tre hästar som fick fång när jag var yngre men här hemma jag vet flera st som har det här i närheten där jag bor.
Jag tror som ngn annan att an av anledningarna är att vi har dem på bete på odlade vallar. Det är kanske OK mitt i sommaren när det ändå är ganska tryggtatt beta. Men på hösten när det börjar bli kallt och gräset lagrar det bildade sockret i stället för att växa så är de odlade betena mkt farligare.
Jag tror också på bättre elelr snarare mer effektiv grovfoderproduktion. Gräset slås mkt tidigare eftersom vi kan torka det mkt lättare gnm skulltorkar eller låta bli att torka det. Det innebär att det innehåller mer socker än ett senare taget hö. Jag tror att IR har ökat, kanske för att vi avlat fram den men säkert pga fodret är mkt "bättre" dvs mer sockerrikt nu än tidigare.

Men hur är det då, borde man inte gödsla åkrar eftersom gräset annars har brist på näringsämnen - inte kan växa ordentligt - lagrar socker?

Mycket trist att fångtråden låstes, tycker det har varit bra stämning där innan en viss kom in och tjafsade. :crazy:

Fast sockerinlagringen kommer ju oftare av för mkt regn/för mkt torka. Sen spelar grässorten in med iofs.

Men normaljord, spec om man växelbrukar så man varierar spannmål/vall mellan åren, har ingen brist på näringsämnen så, utan det är torka/annan stress sm ger sockerinlagringen. Så hmm, odla i växthus kanske? ;)

Fast sockerinlagringen kommer ju oftare av för mkt regn/för mkt torka. Sen spelar grässorten in med iofs.

Men normaljord, spec om man växelbrukar så man varierar spannmål/vall mellan åren, har ingen brist på näringsämnen så, utan det är torka/annan stress sm ger sockerinlagringen. Så hmm, odla i växthus kanske? ;)

Man får nog inte glömma bort att mängden gräs som i alla fall våra söta lättfödda ponnyer kan sätta i sig på en viss tid är ganska så avgörande.

Växthus måste helt klart vara en bra idé. Timotejgräs i växthus (utan lampor - nej men med begränsad belysning) och med mkt vatten.

Jo fast det går väl in under 'för bra bete', för de åt ju samma mängd 'förr' med?

Men alltså, växthus borde funka ja. Läst sådan rek ngnstans utomlands ang bete med, sätt TAK över, stäng ut solen, men se till regn kan komma igenom. Voila, mycket mindre socker =)

Jo fast det går väl in under 'för bra bete', för de åt ju samma mängd 'förr' med?

Men alltså, växthus borde funka ja. Läst sådan rek ngnstans utomlands ang bete med, sätt TAK över, stäng ut solen, men se till regn kan komma igenom. Voila, mycket mindre socker =)

Det är mkt möjligt att de gjorde det. Jag vet inte alls hur mkt man gödslade.

Tak över hagen är ju helt klart bättre än växthus, lite svårt att stänga ute regnet bara.

Men allvarligt talat så om man har en hage som ligger en del i skuggan så är det bra att ha sin fånghäst i den. Och så var det nog förr. Nu är det ju många hästar som går i ruthagar även på sommaren fast de är större och med gräs i. Men ofta utan skugga.

Det har jag i vår vinterhage.:)

problemet är bara att det växer en del annat där som gamla äppelträd tex och ekar.
Det får nog bli ett sommarprojekt att rensa den alternativt stängsla ut farligheterna. För den är jättefin med en liten björkbacke, några små ängar och en stor damm i mitten.
Fast om jag tar bort träden försvinner skuggan förstås.

vore faktiskt väldigt skönt om man kunde hitta ett svar på detta.Men mycket av alla de förslag som kommit upp här låter ju väldigt troliga och många i kombination kanske kan vara orsaken
Jag vet att en del här har el har haft fång hästar och jag bara undrar om det är nån som har hört att det kan vara genetiskt på nått sätt eller sett nån forskning på det....
Sen kan man ju undra om det fanns alla dessa olika formerna i kraftfodret som finns i dag.
Så det kan ju vara så att allt har blivit lite för nyttigt och ädelt ....
bara en tanke ...

Har exakt samma bild och erfarenhet som du och jag undrar också.

rent generellt tror jag det bland annat beror på:
gödslade vallar
större anläggningar med mer extrema svängningar mellan vad en vinterhage/sommarhage är - dåligt insatt folk som inte betar in sina hästar tillräckligt försiktigt, och inte inser riskerna med dessa svängningar.

generell överfodring då hästarna äter mer mat än de behöver helt enkelt - året runt.
hästens kropp rent genetiskt är anpassad för att vinterhalvåret finns det mindre mat, men numera får alla hästar mat i samma mängder energi mässigt hela året. det är fri tillgång och det är kraftfoder osv osv osv. och hästarna är i överhull året runt.
det är vad jag vet även forskat på att just kraftfoder ökar risken för fång i utsatta tider, som tex i samband med betessläpp/byte av hage osv.
Ångkokt spannmål är väl det mildaste, men fortfarande så finns risken som sagt. Och jag undrar om inte nutivdens hästfolk som sagt, har en minskad kunskap om såna här saker, jag har noterat tex att folk inte fattar vikten av att beta in en häst som gått i en vinterhage och ska släppas i en sommarhage full med gräs. man tror det räcker att hästen fått en IKEA påse med plockat gräs 2 dagar innan. typ.

tror sånt spelar stor roll.

Senast ändrad:

vore faktiskt väldigt skönt om man kunde hitta ett svar på detta.Men mycket av alla de förslag som kommit upp här låter ju väldigt troliga och många i kombination kanske kan vara orsaken
Jag vet att en del här har el har haft fång hästar och jag bara undrar om det är nån som har hört att det kan vara genetiskt på nått sätt eller sett nån forskning på det....
Sen kan man ju undra om det fanns alla dessa olika formerna i kraftfodret som finns i dag.
Så det kan ju vara så att allt har blivit lite för nyttigt och ädelt ....
bara en tanke ...

Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på?

Det finns studier som visar på att de fånganfall som delvis orsakas av insulinresistens kan vara ärftliga. Man tror att vissa hästar framförallt av naturraserna bär på en gen som hjälper dem att klara sig bra i näringsfattig miljö. De är alltså de individer som hade lättare att överleva i naturen om det var brist på föda. De har en lite annorlunda energimetabolism och gör alltså inte av med all energi utan sparar en del för säkerhets skull.

Men förklarar det alla de som får fång på "fel" årstid?
(Och nej, jag tänker inte på min egen, det går nog med ganska stor säkerhet att anta att det berodde på dräktigheten).

Borde inte även hästarna och deras kroppar reagera på att årstiderna har blivit utdragna och vintern nästan saknas i stora dela av landet? Gräset är inte vant att kunna växa året runt så långt norrut?

Jo absolut, jag trodde det var precis det här jag skrev, men tydligen var jag luddig.

gräs året runt - och sen överfodring med hästgen mått, året runt. det tar nog ut sin rätt på många.

Jag tror att det är utfodringen av idag.
Alla dessa tillskott, burkar och flaskor.
Jag har haft en häst med fång av alla mina.

Han var 30år och hade levt i 3 år på en gröt bestående av lusern, spannmålskross, betfor och olja då han inte längre kunde tugga.
Och den typen av foder är det många som ger sina friska hästar med fungerarnde tänder.

Jag har fått känslan av att man det beror på att man överutfodrar hästen på vintern. Inte att man låter hästen bli fet, men att man låter hästen få för mkt mat. :p
Hästen är ju gjord för att "svälta" och SÖKA föda på vintern, dvs en häst ska inte få i sig så mkt mat under vinterhalvåret.
Nu för tiden är det vanligt att hästarna antingen står inne mkt och får mkt mat för att tugga ordentligt, eller att de står ute OCH får mat - ibland hela tiden- i hagen (Även om det finns gräs/rötter att leta efter).

Anledningen till att jag fått för mig detta är för att i mitt stall är våra de enda som får hyfsad mängd mat (Dvs över 1 kg ts/100 kg häst) och av 4 hästar har 2 stycken haft fång. :crazy:
Ingen av hästarna som får 'för lite' mat har fått fång (utom en, hade cushings).
Den ena fick första gången runt maj/juni, gått i samma hage hela vintern och på så sätt successivt vant in sig på gräset, hon var i perfekt hull och mkt god kondition. Andra hästen fick på hösten, något underhull och gått i samma hage flera månader..

De andra hästarna - varav flera som 'borde' vara i riskozonen - har under vintern fått runt 1 kg ts/100 kg häst, i hage med mkt lera och lite gräs, sen *poff* när de ska ut på bete så byter de hage till en med gott om gräs från att ha varit ute ca 6 timmar/dag, så går de ute ca 16-24 timmar/dag.
Många hästar är skitfeta på sommaren, men dom får minsann inte fång.
Vissa hästar växlar dessutom hagar flera ggr under sommaren.
En sommar lät de en shettis stå inne/i gruspadock nån vecka med 2 kg hö, sen släppte på betet, lät stå på grus ett par veckor, släppte på bete osv hela sommaren ( :crazy: ) och han fick inte fång.

Man BORDE tycka att någon av dessa hästar borde vara mer i riskzonen, men ingen av dem har ens haft antydan till fång.

Fång är verkligen ett mysterium.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 148
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Gör stigbyglarna skillnad?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka