Det här med fång... (långt)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 012
H

hallon

Med risk för att uttråka er... (finns ju hur mycket som helst om fång härinne, men...).

Jag har två hästar som fått fångkänning i år.

Häst nr 1, c-ponny på 14 år ej överviktig. Fick stå på mjukt underlag 2 veckor innan vi åkte till klinik för röntgen. Mkt lindrig fång, nästintill obefintlig hovbenssänkning. Däremot hittades en hålvägg på röntgen, så han blev uppverkad. Tvärtå och skodd. Fick gå ute i liten hage direkt.
Nu är han klar för igångsättning, enligt kliniken. Det är 2 månader sedan röntgen/uppverkning.
Inga förhållningsorder alls.

Fråga: Varför så kort konvalescens? Är det för att han inte hade nån hovbensförändring att tala om?

Häst nr 2, shagya-arab, 7 år, har för första året någonsin gått i bantningshage hela sommaren då hon har lätt för att lägga på sig.
Och fick alltså fång... Övriga somrar då hon fått gå på vanligt bete och bli tjock - då har hon inte fått fång...suck!
Fick metadon av distriktsveterinär. Och skulle enligt honom ha mer hö och fortsätta få gå ute i samma hage. Nu gjorde jag inte så, utan hon har fått stå inne på djup torv/spånbädd med hö och halm att äta. Stått inne en dryg vecka, började få komma ut lite försiktigt men fick ont igen. Står inne nu.
Inga förhållningsorder alls av veterinär. Han tyckte det var mycket lindrigt, ska tilläggas.

Fråga: jaha, varför tyckte veterinären att hon skulle fortsätta gå i sin vanliga hage? Den hon blivit sjuk av? Vad gör jag nu? Känner att jag inte riktigt litar på distriktsveterinären? Så det är väl kliniken och röntgen, som gäller? Framtiden? Konvalescens?

Åh, man har så många frågor, så många undringar. Vill ha facit i hand! Vågar knappt släppa ut mina andra hästar.

Sv: Det här med fång... (långt)

Min erfarenhet är att alla veterinärer inte är lika insatta i allt kring fång. Jag hade nog också låtit min häst vara inne. Sedan hade jag nog ringt och kollat med fler veterinärer.

min ponny fick fång för förstagången denna sommar(9år),lite överviktig men går på ett magert bete.....vet sa att jag skulle stalla in han...men då jag inte har ngt sällskap till han (han får panik och springer ,stampar och sparkar när han blir själv),så kom jag å vet överäns om att han kune gå kvar me en greengard munkorg på sej ca 20 timmar per dygn.det funkar perfekt för honom,har inte haft ngr problem me fång igen......han fick smärtlindrig när vet var på besök. men om han får fång flera gånger per år då kommer han att få avsluta sina dagar ....tyvärr.....senast kostade mej 1300kr för att vet skulle komma ut å ställa diagnosen ¨å få medc.....medc kostar ca 300kr å det e för 5dagar....... han e bara sällskapsponny...så han får ngt chans till........

Som Forest Autumn skrev finns det olika uppfattningar om fång hos olika veterinärer.
Mitt sto fick ju ett lindrigt fånganfall den första maj - redan i början av juni fick jag börja skritta henne försiktigt. Hon hade inga hovbensförändringar.
Hon fick också gå i hage - iklädd betesbegränsare redan dagen efter diagnosen, och några veckor senare gick hon ute dygnet runt (fortfarande med betesbegränsare, förstås).

För tre veckor sedan hittade jag henne halt i hagen. Hon hade sparkat av sig båda framskorna och veterinären som kom (inte den ordinarie) trodde att det var fång. Hon skrev ut Finadyne för tio dagar och ordinerade boxvila så länge hästen hade ont.
I fredags hade vi besök av vår ordinarie veterinär, som efter att hästen travat på både mjukt och hårt underlag, menade att det fanns ingenting som tyder på att det skulle ha varit fång. Hon gav mig klartecken att börja skritta i tre veckor, sedan kan jag börja trava.

Så, det finns olika läror. Kolla med någon annan veterinär också - och läs in allt som finns som handlar om fång....

Immer

PS. Var det verkligen Metadon veterinären skrev ut?

Funderade faktiskt också på om hästen var narkoman (heroinist) som man nu satte in på metadon!

Jag tror också att det var Metacam, men som sagt, man vet aldrig med veterinärer ;)
I förra veckan skrev min veterinär ut örondroppar till hund och katt när jag behövde något mot unghästens mugg :D Men det var rätt och det fungerade!

Immer

Även jag fick besked att direkt efter den akuta fasen skulle jag börja promenera några dagar och sedan skritta. Det har gått jättebra. Nu hade inte min häst heller någon jättefång och han kom snabbt under vård så det är kanske olika. Obs. detta sades av både veterinär och hovslagare.

min vet skrev ut finadyn

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 634
Senast: TinyWiny
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 323
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka